نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قران
نویسندگان:
ناصر غلامی
،
قدرت اله مریوانی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 3
چکیده:
چکیده
در آموزههای قرآن، پس از خدا انسان اساسیترین موضوع بهشمار آمده است. در موضوعات مربوط به انسان نیز، تعلیم و تربیت بهطور خاص برای افراد با نیاز ویژه (کودکان استثنایی)، از اهمیت خاص و جایگاه رفیعی برخوردار است. در این پژوهش که از نوع توصیفی و سندی – تحلیلی است، مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه و اصول مترتب بر این مبانی از منظر قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. این مبانی شامل توجه به کرامت انسانی افراد با نیاز ویژه، برخورداری انسانها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان و دو اصل عدالت به عنوان اساسیترین ارزش اجتماعی و احسان متمم عدالت، اصول مترتب از این مبانی هستند. در این پژوهش آیات مرتبط با هرکدام از این مبانی در قرآن کریم جستجو گردید. و در کنار توصیف شرایط فعلی آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه، مبانی تربیتی آنها از منظر قرآن مورد بررسی قرارگرفت. و به همراه توضیحات مربوط به هر یک از مبانی آیاتی با مضامین مرتبط با آنها در پژوهش آورده شده است. بررسیها نشان داد برای هر یک از مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه آیات بسیاری در قرآن کریم آمده است و آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه امروزه با حرکت در جهت آموزش فراگیر بسیار با آموزههای این کتاب آسمانی همراستا میباشد.
چکیده
در آموزههای قرآن، پس از خدا انسان اساسیترین موضوع بهشمار آمده است. در موضوعات مربوط به انسان نیز، تعلیم و تربیت بهطور خاص برای افراد با نیاز ویژه (کودکان استثنایی)، از اهمیت خاص و جایگاه رفیعی برخوردار است. در این پژوهش که از نوع توصیفی و سندی – تحلیلی است، مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه و اصول مترتب بر این مبانی از منظر قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. این مبانی شامل توجه به کرامت انسانی افراد با نیاز ویژه، برخورداری انسانها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان و دو اصل عدالت به عنوان اساسیترین ارزش اجتماعی و احسان متمم عدالت، اصول مترتب از این مبانی هستند. در این پژوهش آیات مرتبط با هرکدام از این مبانی در قرآن کریم جستجو گردید. و در کنار توصیف شرایط فعلی آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه، مبانی تربیتی آنها از منظر قرآن مورد بررسی قرارگرفت. و به همراه توضیحات مربوط به هر یک از مبانی آیاتی با مضامین مرتبط با آنها در پژوهش آورده شده است. بررسیها نشان داد برای هر یک از مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه آیات بسیاری در قرآن کریم آمده است و آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه امروزه با حرکت در جهت آموزش فراگیر بسیار با آموزههای این کتاب آسمانی همراستا میباشد.
نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قران
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61
مبانی اخلاقی رفتار همسران مسلمان از منظر قرآن )با نگاهی به مباحث روانشناسی مرتبط)
نویسنده:
محبوبه موسایی پور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
تعلیم و تربیت در افغانستان
نویسنده:
محمد جواد اصغری
،
مقاله نشریه: پژوهش های منطقه ای » سال 1390 تابستان 1390 شماره7
لزوم تحقق انقلاب فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت با نگاهی به نظریه ایدئولوژی فرهنگی آلتوسر
مقاله نشریه: پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی » سال 1401 دوره 30، شماره 54 (بهار 1401)
خوابگاههاى دانشجویى دختران ،نگاهى از منظر خانواده و تربیت
نویسنده:
زهرا آکوچکیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1379 شماره 105
مبانی و فلسفه تقلید از منظر قرآن
نویسنده:
محمد صادق یوسفی مقدم
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389