چیستی تفسیر تربیتی، (مبتنی بر روش شناسی پژوهش در تفاسیر و علوم تربیتی)
نویسندگان:
محمدعلی تجری
،
بهزاد ایزدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 80
چکیده:
تفسیر تربیتی گرایشی جدید در تفسیرنگاری معاصر است که با رویکرد به جنبههای هدایتی، تربیتی و اجتماعی قرآن کریم آغاز شد، اما در خصوص چیستی، مفهوم و مصادیق آن، دو دیدگاه سنتی با نگاه عام به موضوع تربیت و دیدگاه جدید با توجه خاص به مسائل علوم تربیتی و بسترهای علمی و پژوهشی آن در منابع تفسیرشناسی طرح شده است. در تعاریف موجود از تفسیر تربیتی، گسترۀ علم تربیت، مسائل و موضوعات قابل تحقیق در آن و روششناسی پژوهشی آن مبهم و نامشخص است. راه شناخت منطقی و جامع از چیستی آن، استفاده از روش تحلیل مفهوم تربیت و تفسیر، نسبت بین آنها و تبیین قلمرو آن میباشد. مفهوم و مصادیق تربیت در این ترکیب بهطور مطلق بهکار رفته و همه پژوهشهای گذشته و جدید آن را شامل میشود. در نتیجه در این رویآورد، امکان بهرهمندی از گسترۀ وسیع دو حوزه تفسیر و تربیت فراهم است، بهویژه در روششناسی این گرایش، امکان استفاده از روشهای متنوع وجود دارد. هدف این پژوهش، بازنگری در تعاریف، مفهوم، مصادیق و تبیین جایگاه، روششناسی و قلمرو وسیع پژوهشهای تفسیری ـ تربیتی با استفاده از روشها و یافتههای تازه در این دو دانش میباشد که کمتر به آنها توجه شده است.
تفسیر تربیتی گرایشی جدید در تفسیرنگاری معاصر است که با رویکرد به جنبههای هدایتی، تربیتی و اجتماعی قرآن کریم آغاز شد، اما در خصوص چیستی، مفهوم و مصادیق آن، دو دیدگاه سنتی با نگاه عام به موضوع تربیت و دیدگاه جدید با توجه خاص به مسائل علوم تربیتی و بسترهای علمی و پژوهشی آن در منابع تفسیرشناسی طرح شده است. در تعاریف موجود از تفسیر تربیتی، گسترۀ علم تربیت، مسائل و موضوعات قابل تحقیق در آن و روششناسی پژوهشی آن مبهم و نامشخص است. راه شناخت منطقی و جامع از چیستی آن، استفاده از روش تحلیل مفهوم تربیت و تفسیر، نسبت بین آنها و تبیین قلمرو آن میباشد. مفهوم و مصادیق تربیت در این ترکیب بهطور مطلق بهکار رفته و همه پژوهشهای گذشته و جدید آن را شامل میشود. در نتیجه در این رویآورد، امکان بهرهمندی از گسترۀ وسیع دو حوزه تفسیر و تربیت فراهم است، بهویژه در روششناسی این گرایش، امکان استفاده از روشهای متنوع وجود دارد. هدف این پژوهش، بازنگری در تعاریف، مفهوم، مصادیق و تبیین جایگاه، روششناسی و قلمرو وسیع پژوهشهای تفسیری ـ تربیتی با استفاده از روشها و یافتههای تازه در این دو دانش میباشد که کمتر به آنها توجه شده است.
چیستی تفسیر تربیتی، (مبتنی بر روش شناسی پژوهش در تفاسیر و علوم تربیتی)
3/20/2016 12:00:00 AM
روش شناسی تفسیر «تسنیم»
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 53
روش شناسی تفسیر ترتیبی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1389
روش شناسی تفسیر تنزیلی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1389
روش شناسی تفسیر منهج الصادقین
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
روش پژوهش و مراحل آن در دانش تفسیر قرآن
نویسنده:
حمید زمانیان
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هشتم - پاییز 97
روش شناسی مطالعات علوم انسانی/ اسلامی
ارائه دهنده:
هادی صادقی
،
سعید زیبا کلام
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387
روش شناسی پژوهش های تاریخی و آینده پژوهی بر محور دین
ارائه دهنده:
جناب دلفانی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1394