نظریه «دین حد اکثر»
نویسنده:
داور محبی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 22-21
چکیده:
نظریه «دین حداکثر» کوششى است مؤمنانه براى توجیه تلقى ویژهاى از دین; تلقىاى که، به زعم نگارنده، قادر به رویارویى اصولى و منطقى با سؤالات اساسىاى است که دین در عصر حاضر با آن روبهروست.
1. انتظار درست و بجا از دین چیست؟ 2.چگونه مىتوان خلوص دین را حفظ کرد و در عینحال به پویایى و کارایى آن لطمه نزد؟ به عبارت دیگر، آشتى دادن ثبات و تغییر به چه طریقى امکانپذیر است؟ 3.تعارض علم و دین چگونه قابل تبیین و رفع است؟
این نظریه از آن جهت که مؤمنانه است، در مقام پاسخ به سؤالات فوق، همواره نگران تصویب دین است. نگارنده واقف است که این سه مقوله، مستقل از یکدیگر نیستند. مطرح کردن این سؤالات بهصورت مجزا صرفا بهخاطر پیروى از عرف کلامى است. در هر صورت، از آنجا که دادن جواب به یکى نمىتواند بدون توجه به پاسخ سایر سؤالها انجام پذیرد، سازگارى جوابها را همواره مدنظر داشتهایم. اینکه آیا این نظریه در نیل به اهداف خود موفق و در مدعاهاى خود صادق استیا نه، مطلبى است که نقادى، آن را روشن خواهد ساخت. به نظر ما مقصود اصلى هر فعالیت نظرى باید ایجاد تحرک بیشتر در فضاى فرهنگى جامعه اسلامى به منظور نیل به پاسخهایى باشد که بر روى آنها وفاق نسبى بیشترى قابل حصول باشد. این چیزى است که براى آینده نظام اسلامى، بلکه از آن مهمتر، براى آینده دین و دیندارى، همچون آب براى حیات گیاه ضرورت تام دارد.
نظریه «دین حداکثر» کوششى است مؤمنانه براى توجیه تلقى ویژهاى از دین; تلقىاى که، به زعم نگارنده، قادر به رویارویى اصولى و منطقى با سؤالات اساسىاى است که دین در عصر حاضر با آن روبهروست.
1. انتظار درست و بجا از دین چیست؟ 2.چگونه مىتوان خلوص دین را حفظ کرد و در عینحال به پویایى و کارایى آن لطمه نزد؟ به عبارت دیگر، آشتى دادن ثبات و تغییر به چه طریقى امکانپذیر است؟ 3.تعارض علم و دین چگونه قابل تبیین و رفع است؟
این نظریه از آن جهت که مؤمنانه است، در مقام پاسخ به سؤالات فوق، همواره نگران تصویب دین است. نگارنده واقف است که این سه مقوله، مستقل از یکدیگر نیستند. مطرح کردن این سؤالات بهصورت مجزا صرفا بهخاطر پیروى از عرف کلامى است. در هر صورت، از آنجا که دادن جواب به یکى نمىتواند بدون توجه به پاسخ سایر سؤالها انجام پذیرد، سازگارى جوابها را همواره مدنظر داشتهایم. اینکه آیا این نظریه در نیل به اهداف خود موفق و در مدعاهاى خود صادق استیا نه، مطلبى است که نقادى، آن را روشن خواهد ساخت. به نظر ما مقصود اصلى هر فعالیت نظرى باید ایجاد تحرک بیشتر در فضاى فرهنگى جامعه اسلامى به منظور نیل به پاسخهایى باشد که بر روى آنها وفاق نسبى بیشترى قابل حصول باشد. این چیزى است که براى آینده نظام اسلامى، بلکه از آن مهمتر، براى آینده دین و دیندارى، همچون آب براى حیات گیاه ضرورت تام دارد.
نظریه «دین حد اکثر»
3/21/1999 12:00:00 AM
نظریه اشراف دین بر سیاست
نویسنده:
نصرالله حسین زاده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81
نظریه وحدت در فلسفه دین از منظر علامه طباطبایی ( ره )
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 (پياپي 95)، آذر و دي 1384 شماره5
آیۀ فطرت و نظریۀ توحید و دین فطری؛ رهیافت تاریخی
نویسنده:
محمد غفوری نژاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 55
دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی: پیش درآمدی بر نظریه ارتباطات اسلامی
نویسنده:
حسن خیری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389
بررسی و نقد نظریه فضل الرحمان در بازسازی اجتهاد در دین
نویسنده:
محمد جعفر علمی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1386 شماره سی و هفت - بهار 86