ارتباطات میانفرهنگی براساس نظریه کنش دعوتی در تناظر با کنش ارتباطی هابرماس
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
چکیده:
ارتباطات میانفرهنگی به ارتباط میان اعضای دو فرهنگ متفاوت اطلاق میگردد؛ افرادی که در دو جغرافیای فرهنگی قرار دارند با دشواری میتوانند همدیگر را درک کنند. در ادبیات موجود در حوزه میانفرهنگی زبان، قومیت، نژاد، جغرافیای سیاسی و مانند آن را ملاک تمایز فرهنگی قلمداد کردهاند. در صورتی که بتوان «دین» را مهمترین عنصر و ملاک تمایز فرهنگی دانست، تغییراتی در مفهوم و قلمرو ارتباط میانفرهنگی رخ میدهد. با بررسی مفهومشناسی فرهنگ از طریق روششناسی بنیادین و نیز بررسی جایگاه معنا در کنش اجتماعی زاویه نگرش به این نوع از ارتباطات تحتتاثیر قرار گرفته و مسأله جدیدی را پیش روی محقق قرار میدهد به ایننحو که: آیا میتوان ارتباطات میانفرهنگی را به ارتباطات میان مسلمانان با غیرمسلمانان و بهتعبیری ارتباط میاندینی تقلیل داد؟ تحلیل فرهنگ و معنای کنش از نگاه روششناسی بنیادین و نیز با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی در متون اسلامی، پاسخ مثبتی به پرسش مزبور داده میشود؛ چون هم تعریف فرهنگ بهدلیل نقش پررنگ دین در آن و هم هدف و فلسفه ارتباط(بهویژه از نگاه اسلامی) بر این دیدگاه اثر میگذارد و نتیجه آن اتخاذ رویکرد جدیدی در جهت نظریه «کنش دعوتی» است.
ارتباطات میانفرهنگی به ارتباط میان اعضای دو فرهنگ متفاوت اطلاق میگردد؛ افرادی که در دو جغرافیای فرهنگی قرار دارند با دشواری میتوانند همدیگر را درک کنند. در ادبیات موجود در حوزه میانفرهنگی زبان، قومیت، نژاد، جغرافیای سیاسی و مانند آن را ملاک تمایز فرهنگی قلمداد کردهاند. در صورتی که بتوان «دین» را مهمترین عنصر و ملاک تمایز فرهنگی دانست، تغییراتی در مفهوم و قلمرو ارتباط میانفرهنگی رخ میدهد. با بررسی مفهومشناسی فرهنگ از طریق روششناسی بنیادین و نیز بررسی جایگاه معنا در کنش اجتماعی زاویه نگرش به این نوع از ارتباطات تحتتاثیر قرار گرفته و مسأله جدیدی را پیش روی محقق قرار میدهد به ایننحو که: آیا میتوان ارتباطات میانفرهنگی را به ارتباطات میان مسلمانان با غیرمسلمانان و بهتعبیری ارتباط میاندینی تقلیل داد؟ تحلیل فرهنگ و معنای کنش از نگاه روششناسی بنیادین و نیز با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی در متون اسلامی، پاسخ مثبتی به پرسش مزبور داده میشود؛ چون هم تعریف فرهنگ بهدلیل نقش پررنگ دین در آن و هم هدف و فلسفه ارتباط(بهویژه از نگاه اسلامی) بر این دیدگاه اثر میگذارد و نتیجه آن اتخاذ رویکرد جدیدی در جهت نظریه «کنش دعوتی» است.
ارتباطات میانفرهنگی براساس نظریه کنش دعوتی در تناظر با کنش ارتباطی هابرماس
3/21/2017 12:00:00 AM
روی آورد قرآنی دعوت، کنش ارتباطی هابرماس و نظریه دریافت هال
نویسنده:
سید محمدعلی غمامی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینى » شماره3
مطالعه چگونگی و کارکردهای گفتوگو در سیره نبوی با نگاهی به نظریه کنش ارتباطی
نویسندگان:
محسن الویری
،
حسین مهربانی فر
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)
مطالعه چگونگی و کارکردهای گفت وگو در سیره نبوی با نگاهی به نظریه کنش ارتباطی
نویسندگان:
محسن الویری
،
حسین مهربانی فر
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 (پياپي 6)، پاييز 1393 شماره2
تحلیل متن شناختی سوره لقمان براساس نظریه کنش گفتار سرل
نویسندگان:
فاطمه عقدایی
،
حسین خاکپور
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 10
نظریۀ ارتباطی عارف شبستری در ارتباط درونفردی و آثار آن در ارتباطات اجتماعی
نویسنده:
مصطفی همدانی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1402 شماره 1
مسئله شهروندی در ایران امروز با تأکید بر نظریه شهروندیگفتگویی هابرماس
نویسندگان:
کمال ثریااردکانی
،
سیدعلی میرموسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1402 شماره 2
روش شناسی بنیادینِ ارتباطات برای توسعه در بنیاد راکفلر؛ فلسفه ارتباطات تا سیاست های ارتباطی
نویسنده:
سید محمدعلی غمامی
،
مقاله نشریه: مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی » سال 1391 پاييز 1391 شماره1
نظریه کنش انسانی در اندیشه استاد مطهری ره
نویسندگان:
حمید دهقانیان
،
حسن خیری
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی: پیش درآمدی بر نظریه ارتباطات اسلامی
نویسنده:
حسن خیری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389