کرامت انسانی در قرآن کریم و سیره نبوی ص
نویسنده:
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 3
چکیده:
کرامت انسان، از آموزههای پایهای اسلام است که با اصل آفرینش او عجین شده است. انسان در مقایسه با دیگر موجودات، دارای استعداد و امتیازهایی مانند عقل، تفکر، اراده، قامت استوار و عاطفه است که بر پایه آنها حقوق و اختیاراتی دارد که کرامت او نیز ناشی از همین حقوق و قدرتهاست. از آنجا که انسان دارای قدرت تفکر است، حق انتخاب دارد و کسی نباید این حقوق را از او سلب کند؛ چنانکه قرآن میفرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً؛[1] به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکبها] بر نشاندیم و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بر بسیارى از آفریدههاى خود برترى آشکار دادیم». در جامعه آرمانی اسلام، هر انسانی محترم و دارای شخصیت و کرامت است. این تکریم دستکم از دو بُعد قابل توجه است: بُعد اول از جانب خود شخص؛ به این معنی که فرد با شناخت مقام خلیفةاللهی خویش و برتری وجودی بر بیشتر کائنات، قدر و منزلت خود را بداند و این گوهر گرانمایه را ارج نهد. دیگری از بُعد اجتماعی است؛ یعنی انسانها به عنوان اعضای جامعه در تعاملات اجتماعی خویش موظف به حفظ کرامت و تکریم یکدیگر هستند و نباید آن را نادیده بگیرند.
[1]. اسراء: ۷۰
کرامت انسان، از آموزههای پایهای اسلام است که با اصل آفرینش او عجین شده است. انسان در مقایسه با دیگر موجودات، دارای استعداد و امتیازهایی مانند عقل، تفکر، اراده، قامت استوار و عاطفه است که بر پایه آنها حقوق و اختیاراتی دارد که کرامت او نیز ناشی از همین حقوق و قدرتهاست. از آنجا که انسان دارای قدرت تفکر است، حق انتخاب دارد و کسی نباید این حقوق را از او سلب کند؛ چنانکه قرآن میفرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً؛[1] به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکبها] بر نشاندیم و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بر بسیارى از آفریدههاى خود برترى آشکار دادیم». در جامعه آرمانی اسلام، هر انسانی محترم و دارای شخصیت و کرامت است. این تکریم دستکم از دو بُعد قابل توجه است: بُعد اول از جانب خود شخص؛ به این معنی که فرد با شناخت مقام خلیفةاللهی خویش و برتری وجودی بر بیشتر کائنات، قدر و منزلت خود را بداند و این گوهر گرانمایه را ارج نهد. دیگری از بُعد اجتماعی است؛ یعنی انسانها به عنوان اعضای جامعه در تعاملات اجتماعی خویش موظف به حفظ کرامت و تکریم یکدیگر هستند و نباید آن را نادیده بگیرند.
[1]. اسراء: ۷۰
کرامت انسانی در قرآن کریم و سیره نبوی ص
3/20/2020 12:00:00 AM
آیین قرائت و کتابنت قرآن کریم در سیره نبوی
نویسنده:
محمد علی لسانی فشارکی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 شماره 142
آراستگی و پیراستگی در سیره نبوی(ص)
نویسنده:
ابراهیم دستلان
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره نونزدهم - پاییز 1400
سیره نبوى(ص) در کتاب بحارالانوار
نویسنده:
حسن حسین زاده شانه چی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 3 - پاییز - مسلسل 11
دلایل نگاری شیعیان در سیره نبوی (ص)
نویسنده:
حکمت حکیمی فر
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1396 شماره پنجم - پاییز 96
معجزه و کرامت در سیره پیشوایان
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 282
قرآن و شاخصههای اخلاق نبوی (ص)
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47