اخراج راویان از قم؛ اقدامی اعتقادی یا اجتماعی
نویسنده:
سیدحسن طالقانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 67
چکیده:
در سدۀ سوم هجری برخی راویان حدیث از سوی احمد بن محمد بن عیسی اشعری از شهر قم اخراج شدند. از آنجا که بیشتر اخراج شدگان متهم به غلو بودند، دلیل اخراج ایشان، غلو و انحراف عقیده دانسته شده است و با یک تعمیم کلی اظهار میشود که قمیها راویان را به کوچکترین شائبه غلو از شهر اخراج کرده و در حقیقت به حذف کلی آنان حکم میکردند، ولی به نظر میرسد که دلایل اخراج این افراد، تنها انحراف در عقیده نبوده است، بلکه اخراج شدگان گروهی اجتماعی و فعال بودند که حضور ایشان در قم در شرایط سیاسی آن زمان برای بقاء جامعۀ شیعیِ قم مناسب نبود. ضمن اینکه اندیشۀ اخراج راویان و حذف کلی یک راوی - حتی اگر مبتنی بر دلایل اعتقادی باشد- تنها دیدگاه احمد اشعری بوده و نه اندیشۀ همۀ مشایخ قم و این رفتار با عملکرد ایشان سازگار به نظر نمیرسد و از همینرو، نباید به عنوان مبنای فکری مدرسۀ قم تلقی شود.
در سدۀ سوم هجری برخی راویان حدیث از سوی احمد بن محمد بن عیسی اشعری از شهر قم اخراج شدند. از آنجا که بیشتر اخراج شدگان متهم به غلو بودند، دلیل اخراج ایشان، غلو و انحراف عقیده دانسته شده است و با یک تعمیم کلی اظهار میشود که قمیها راویان را به کوچکترین شائبه غلو از شهر اخراج کرده و در حقیقت به حذف کلی آنان حکم میکردند، ولی به نظر میرسد که دلایل اخراج این افراد، تنها انحراف در عقیده نبوده است، بلکه اخراج شدگان گروهی اجتماعی و فعال بودند که حضور ایشان در قم در شرایط سیاسی آن زمان برای بقاء جامعۀ شیعیِ قم مناسب نبود. ضمن اینکه اندیشۀ اخراج راویان و حذف کلی یک راوی - حتی اگر مبتنی بر دلایل اعتقادی باشد- تنها دیدگاه احمد اشعری بوده و نه اندیشۀ همۀ مشایخ قم و این رفتار با عملکرد ایشان سازگار به نظر نمیرسد و از همینرو، نباید به عنوان مبنای فکری مدرسۀ قم تلقی شود.
اخراج راویان از قم؛ اقدامی اعتقادی یا اجتماعی
3/20/2012 12:00:00 AM
تربیت اعتقادى فرزندان از منظر فقه
نویسندگان:
سید نقی موسوی
،
علیرضا اعرافی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1392 شماره 76
بررسی تأثیر دینداری بر احساس امنیت اجتماعی جوانان (قم)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گرایش مدنیان به امام علی (ع) با بهره گیری از راویان مدنی
نویسندگان:
مهدی نورمحمدی*
،
مصطفی صادقی
،
مقاله نشریه: شیعه پژوهی » سال 1394 تابستان 1394 شماره3