بی‌نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
چکیده:
برخی محققان فهم آیاتی از قرآن را نیازمند تولیدات عقل نظری دانسته‌اند، ولی ویژگی‌های این کتاب آسمانی نشان می‌دهد که گرچه مخاطب قرآن انسان عاقل است، برای أفاده مراد هرگز نیازمند برهان‌های عقل بشری نیست و ادعای نیاز خلاف مبانی است. مخاطب قرآن «الناس» است که شامل آشنایان با برهان‌های عقل نظری و غیر آن می‌شود؛ قرآنی که خود را «نور مبین»، «تبیان»، «هدایت» و حجت برای عقیده و عمل توصیف کرده است. همچنین ادعای نیاز قرآن با تحدّی عمومی و اعجاز قرآن، حجت‌بودن آن به‌عنوان سند حقانیت رسالت و نیز اصل لزوم عرضۀ هر اندیشه‌ای بر قرآن برای سنجش راستی و کژی آن در تعارض است و پیامد آن ادعای نقص کتاب خدا در افاده مراد است. این پژوهش که به شیوه تحلیلی ـ انتقادی و اسنادی انجام شده است، با ظاهری‌گری به‌کلی متفاوت است و به‌منظور دفاع از کامل‌بودن قرآن کریم و با هدف بستن راه تفسیر به‌رأی نگاشته شده است. مطابق این نظریه، عقل باید برای تعالی فهم خود تلاش کند و منعی در استفادات و انتزاع‌های عقلی مفسر نیست، ولی نقشی در تکمیل دلالت آیات ندارد.

بی نیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 تابستان 1398 شماره 2

تاثیر علوم ادبی در فهم قرآن

نویسنده: محمد فلاح قمی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1389

کتابشناسی توصیفی علوم عقلی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 شماره 26

فهم قرآن از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18

امکان فهم قرآن

مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386  شماره94

معناشناسی و فهم قرآن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 186

اعتبار ظواهر قرآنی از نگاه عدلی‌مسلکان و جبرگرایان

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91

شبهات ظاهرگرایان در فهم قرآن

نویسنده: علی اسعدی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33

روش‌شناسی فهم گزاره‌های اخلاقی قرآن

نویسنده: حسن سراج زاده ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397