حق آزادى از منظر قرآن و لیبرالیسم
نویسنده:
هاشم اسلامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 35-36
کلیدواژه:
حق آزادى
،
لیبرالیسم
،
آزادى عقیده
،
آزادى درونى
،
آزادى بیرونى
،
تعریف آزادى
،
ابعاد آزادى
چکیده:
دیدگاههاى قرآن و لیبرالیسم غربى در مورد »حق آزادى« به صورت تطبیقى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. دستیابى به آزادى و رهایى از قیدها و محدودیّتها، یکى از پرشورترین آرمانهاى بشر به شمار مىآید. از اینرو، در مکاتب مختلف تعاریف گوناگونى را بهع دنبال داشته است. لیبرالیسم غربى - مکتب رهایى - در تعریف آزادى با تأکید بر دیدگاههاى »رفتارگرایانه«، دچار محدود نگرى شده و دو بعد آزادى را »ارتباط انسان با استعدادهاى وجودىاش« و نیز »ارتباط انسان با خداوند« به عمد یا از سر غفلت مورد بىمهرى قرار داده است. متأسفانه این نگره لیبرالیستى به آزادى، در میان جوامع اسلامى و اندیشمندان مسلمانِ سطحىنگر و بىبهره از دریافتهاى ژرف دینى راه پیدا کرده است. این در حالى است که آزادى در اسلام مفهوم و حقیقت گسترده و ژرفى دارد که دو عرصه آزادى درونى )= منفى( و بیرونى )= مثبت و منفى( را پوشش مىدهد و در عرصه بیرونى، گونههاى مختلف آزادىهاى فردى، اجتماعى، سیاسى و بینالمللى را ترسیم مىکند. چنین مفهوم فربه و غنى از آزادى را نمىتوان در هیچ مکتبى حتى لیبرالیسم سراغ گرفت. در ادامه، آزادى عقیده به عنوان یکى از محورىترین شاخههاى آزادى فردى مطرح شده و دیدگاه اثباتگرایان و نفىگرایان در زمینه آزادى مطلق داشتن انسان در اعتقاد و اندیشه همراه با مستندات قرآنى هر دیدگاه آورده شده است.
دیدگاههاى قرآن و لیبرالیسم غربى در مورد »حق آزادى« به صورت تطبیقى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. دستیابى به آزادى و رهایى از قیدها و محدودیّتها، یکى از پرشورترین آرمانهاى بشر به شمار مىآید. از اینرو، در مکاتب مختلف تعاریف گوناگونى را بهع دنبال داشته است. لیبرالیسم غربى - مکتب رهایى - در تعریف آزادى با تأکید بر دیدگاههاى »رفتارگرایانه«، دچار محدود نگرى شده و دو بعد آزادى را »ارتباط انسان با استعدادهاى وجودىاش« و نیز »ارتباط انسان با خداوند« به عمد یا از سر غفلت مورد بىمهرى قرار داده است. متأسفانه این نگره لیبرالیستى به آزادى، در میان جوامع اسلامى و اندیشمندان مسلمانِ سطحىنگر و بىبهره از دریافتهاى ژرف دینى راه پیدا کرده است. این در حالى است که آزادى در اسلام مفهوم و حقیقت گسترده و ژرفى دارد که دو عرصه آزادى درونى )= منفى( و بیرونى )= مثبت و منفى( را پوشش مىدهد و در عرصه بیرونى، گونههاى مختلف آزادىهاى فردى، اجتماعى، سیاسى و بینالمللى را ترسیم مىکند. چنین مفهوم فربه و غنى از آزادى را نمىتوان در هیچ مکتبى حتى لیبرالیسم سراغ گرفت. در ادامه، آزادى عقیده به عنوان یکى از محورىترین شاخههاى آزادى فردى مطرح شده و دیدگاه اثباتگرایان و نفىگرایان در زمینه آزادى مطلق داشتن انسان در اعتقاد و اندیشه همراه با مستندات قرآنى هر دیدگاه آورده شده است.
حق آزادى از منظر قرآن و لیبرالیسم
3/21/2003 12:00:00 AM
حق آزادی بیان از منظر قرآن کریم
نویسنده:
سید کاظم سیدباقری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 81 - بهار 97
قرآن و آزادی از منظر استاد مطهری
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
موانع تحقق آزادی در جامعه از منظر قرآن
نویسنده:
یوسف خانمحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98
آزادى اجتماعى از منظر قرآن
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 281
رابطه حق و تکلیف از منظر اسلام
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
مناسبات آزادی و امنیت از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مفهوم آزادی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
منصور میر احمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 (پياپي 15)، پاييز 1380 شماره3
مفهوم آزادى از دیدگاه قرآن
نویسنده:
منصور میراحمدى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80