جمع نقیضین در اندیشه ابوسعید خرّاز و ابن‌عربی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
چکیده:
در این مقاله با تکیه بر تفکیکِ میانِ حوزه‌هایِ معرفتیِ وجودشناسی، خداشناسی و جهان‌شناسی، موضوعِ جمعِ نقیضین در اندیشه‌یِ ابوسعید خرّاز و ابن‌عربی تبیین می‌گردد. جمعِ اضداد در شناختِ خداوند در اندیشه‌یِ ابوسعید خرّاز و بسط و انتقالِ آن توسّطِ ابن‌عربی به جمعِ نقیضین که وی از آن به هو لا هو تعبیر کرده است، بنیادِ اساسیِ اندیشه‌یِ ابن‌عربی است، و هیچ حوزه‌ای از تاثیر آن خالی نیست، بلکه محوریّتی آن به گونه‌ای است که، موضوعِ هو لا هو از مقامِ ذات الهی آغاز گشته، در تمامیِ مراتبِ وجود، بسط می‌یابد. مهمترین جنبه‌یِ این اندیشه را می‌توان در مساله‌یِ خیال نزدِ ابن‌عربی یافت، چه آنجایی که از خیال برای شناختِ تشبیهیِ خداوند سخن می‌گوید و چه خیال به منزله‌یِ تناقضِ متحقّق در سه مرتبه‌یِ ماسوی الله، عالمِ میانیِ خیال و خیال به مثابه امری میانِ حس و عقلِ انسان صغیر؛ و همزمان قوه بشری خیال، که ذیلِ جهان‌شناسی ابن‌عربی بیان می‌گردد. بدونِ فهم خیال در اندیشه‌یِ ابن‌عربی نه به شناختِ خداوند می‌توان نائل شد و فهمِ محصّلی از وحدتِ وجودِ ابن‌عربی یافت و نه چیستیِ وجودِ عالم، به عنوانِ امرِ متناقضِ متحقّق در پرتو افکنده می‌شود.

جمع و تفریق خدا

مقاله نشریه: پوپک » سال 1373 ویژه نامه منتظران امام زمان

جمع و تفریق خدا

مقاله نشریه: پوپک » سال 1399 شماره 313

نمی‌توانم در جمع صحبت کنم!

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1399 اسفند 372

جمع قرآن و تقسیمات آن

کتاب: بوستان کتاب - 1392

نقش نگاه هستی‌شناختی ابن‌عربی در تبیین چیستی و هستی وحی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24

کتاب «شمع جمع»

نویسنده: احمد نثاری ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 116-117

همه جمع هستند

مقاله نشریه: پوپک » سال 1401 مرداد337

بررسی تطبیقی شادی از منظر ابن‌عربی و سلیگمن

نویسنده: هادی وکیلی ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1

بیانات رهبری در جمع نخبگان حوزه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1398 8.9
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397