تحلیل روششناسی فطری مهدویتپژوهی
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
چکیده:
مهدویتپژوهی بهعنوان یک حوزۀ مطالعاتی، موضوع، مبانی، اهداف و مسائل خاص خود را دارد. مسائل مهدویتپژوهی، مقولاتی است که از عوارض ذاتی موضوع (مهدویت) بحث میکند؛ مانند انتظار، غیبت، ظهور و غیره. حوزۀ مطالعاتی مهدویتپژوهی به جهت بهرهمندی از وسعت موضوعی و کثرت و تنوع مباحث، به روشهای مختلف برای اثبات و توجیه مسائل نیاز دارد. مسائل مهدویتپژوهی مبتنی بر نوع نگرشی که برای تبیین و تفسیر آنها به کار گرفته میشود، با استفاده از روشهای مختلفی توجیه میگردند. مسائل مبتنی بر نگرش هستیشناختی با روش عقلی توجیه میشوند؛ برای اثبات مسائل مبتنی بر دینشناختی از روش نقلی ـ روائی بهره گرفته میشود؛ توجیه مسائل مبتنی بر نگرش تاریخی به روش نقلی ـ تاریخی نیاز دارد و مسائل مبتنی بر نگرش وجدانی نیز با بهرهگیری از روش فطری اثبات میشوند. بهطور کلی حوزۀ مهدویتپژوهی به جهت تنوع و تکثر مسائل و چند تباری بودن آنها با روشهای گوناگونی سامان مییابد که چنانکه گفتیم یکی از آنها، روش فطری است. فطری بودن مهدویت با دو رویکرد انسانی و دینی توجیه میشود؛ رویکرد انسانی که از گرایشها و خواستههای درونی و قلبی بشر بر میخیزد و رویکرد دینی، همان گزارشهایی است که از آیات و روایات استنباط میشود.
مهدویتپژوهی بهعنوان یک حوزۀ مطالعاتی، موضوع، مبانی، اهداف و مسائل خاص خود را دارد. مسائل مهدویتپژوهی، مقولاتی است که از عوارض ذاتی موضوع (مهدویت) بحث میکند؛ مانند انتظار، غیبت، ظهور و غیره. حوزۀ مطالعاتی مهدویتپژوهی به جهت بهرهمندی از وسعت موضوعی و کثرت و تنوع مباحث، به روشهای مختلف برای اثبات و توجیه مسائل نیاز دارد. مسائل مهدویتپژوهی مبتنی بر نوع نگرشی که برای تبیین و تفسیر آنها به کار گرفته میشود، با استفاده از روشهای مختلفی توجیه میگردند. مسائل مبتنی بر نگرش هستیشناختی با روش عقلی توجیه میشوند؛ برای اثبات مسائل مبتنی بر دینشناختی از روش نقلی ـ روائی بهره گرفته میشود؛ توجیه مسائل مبتنی بر نگرش تاریخی به روش نقلی ـ تاریخی نیاز دارد و مسائل مبتنی بر نگرش وجدانی نیز با بهرهگیری از روش فطری اثبات میشوند. بهطور کلی حوزۀ مهدویتپژوهی به جهت تنوع و تکثر مسائل و چند تباری بودن آنها با روشهای گوناگونی سامان مییابد که چنانکه گفتیم یکی از آنها، روش فطری است. فطری بودن مهدویت با دو رویکرد انسانی و دینی توجیه میشود؛ رویکرد انسانی که از گرایشها و خواستههای درونی و قلبی بشر بر میخیزد و رویکرد دینی، همان گزارشهایی است که از آیات و روایات استنباط میشود.
تحلیل روششناسی فطری مهدویتپژوهی
3/21/2021 12:00:00 AM
مهدویتپژوهی: مسئلهشناسی، معرفتشناسی و مبانیشناسی
نويسنده:
حسین الهینژاد
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
تحلیل نقش گرایشهای فطری در تصمیمگیری انسان از نظرگاه علامه طباطبائی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
مدیریت دانش مهدویتپژوهی با کاربست دانش آیندهپژوهی
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 بهار و تابستان 1398
تحلیل تأثیر عمل بر رشد علم فطری در شبکه موضوعی از نگاه قرآن
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 94
قرآن و توجیه اخلاق فطری
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1392 شماره 73