بررسی تطبیقی رویکرد عقلی در تفاسیر المنار و المیزان
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 107
چکیده:
اعتبار عقل و اعتماد بر آن در فهم کلام و کشف مراد الهی در ادوار مختلف سکه رایج مفسران بوده است، اما در قرن چهاردهم بیشک بارزه تفاسیر، کاربرد عقل و تکیه بر آن است. المنار و المیزان بهعنوان مهمترین تفاسیر قرن اخیر در ضمن گرایش به مسائل اجتماع، عقلگرایی را در تفسیر قرآن پیگیری کردهاند؛ با این تفاوت که المنار عقل را بهعنوان منبع خود در تفسیر برگزیده، اما المیزان ظواهر دینی و فهم دین را که متوقف بر ظهور لفظ هستند، مستند به حکم عقل دانسته، ولی در تفسیر، به منبعیت قرآن برای تفسیر خود قائل بوده و عقل را بهعنوان ابزاری برای فهم قرآن میداند. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، با بررسی دو تفسیر المیزان و المنار، به بررسی تطبیقی عقلگرایی در نظر این دو مفسر تمرکز نموده و مختصات عقل را از این نظرگاه مقایسه خواهیم کرد. حاصل آنکه عقل در المنار بهعنوان اﺑـﺰاری ﺑـﺮای هماهنگکردن اﺣﻜـﺎم و ﻣﻌـﺎرف دﻳﻨﻲ ﺑﺎ ﻣﻘﺘﻀیات زﻣﺎن ﺑﻪﻛﺎر بسته شده و ریشه در تجربهگرایی دارد، درحالیکه علامه طباطبایی با تخطئه عقلگرایی تجربی، حرکت عقل ابزاری در مسیر فطرت سالم را لازمه تمییز و تشخیص درست حق از باطل معرفی مینماید.
اعتبار عقل و اعتماد بر آن در فهم کلام و کشف مراد الهی در ادوار مختلف سکه رایج مفسران بوده است، اما در قرن چهاردهم بیشک بارزه تفاسیر، کاربرد عقل و تکیه بر آن است. المنار و المیزان بهعنوان مهمترین تفاسیر قرن اخیر در ضمن گرایش به مسائل اجتماع، عقلگرایی را در تفسیر قرآن پیگیری کردهاند؛ با این تفاوت که المنار عقل را بهعنوان منبع خود در تفسیر برگزیده، اما المیزان ظواهر دینی و فهم دین را که متوقف بر ظهور لفظ هستند، مستند به حکم عقل دانسته، ولی در تفسیر، به منبعیت قرآن برای تفسیر خود قائل بوده و عقل را بهعنوان ابزاری برای فهم قرآن میداند. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، با بررسی دو تفسیر المیزان و المنار، به بررسی تطبیقی عقلگرایی در نظر این دو مفسر تمرکز نموده و مختصات عقل را از این نظرگاه مقایسه خواهیم کرد. حاصل آنکه عقل در المنار بهعنوان اﺑـﺰاری ﺑـﺮای هماهنگکردن اﺣﻜـﺎم و ﻣﻌـﺎرف دﻳﻨﻲ ﺑﺎ ﻣﻘﺘﻀیات زﻣﺎن ﺑﻪﻛﺎر بسته شده و ریشه در تجربهگرایی دارد، درحالیکه علامه طباطبایی با تخطئه عقلگرایی تجربی، حرکت عقل ابزاری در مسیر فطرت سالم را لازمه تمییز و تشخیص درست حق از باطل معرفی مینماید.
بررسی تطبیقی رویکرد عقلی در تفاسیر المنار و المیزان
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
وحدت موضوعی سورهها در تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 57
بررسی تطبیقی رابطه علم تجربی و دین در تفسیر المیزان و المنار
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جریانشناسی عرفانی تفاسیر واعظانه با رویکرد تطبیقی در تفاسیر فریقین
نویسندگان:
باقر ریاحی مهر
،
سید محمد حسینی پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 108
ابعاد سیاسی ـ اجتماعی امنیت در تفاسیر المیزان و تسنیم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تعریف علم حضوری در تفاسیر المیزان، الصافی و فلسفه ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 110
بررسي نهضت نرمافزاري با رويکرد تاريخي- تطبيقي
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین ايزدپناه
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1384
بررسی تطبیقی مبانی عقلی «ذبح فرزند ابراهیم» در الهیات مسیحی و الهیات اسلامی
نویسنده:
سید مهدی رحمتی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
بررسی تطبیقی گزارش های تاریخی مرتبط با ایرانیان در تفاسیر منتخب شیعی و سنی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی آیه تطهیر در تفاسیر شیعه و سنی
نویسنده:
فاطمه حسینی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 29 - بهار 1396