ضرورت بازنگرى درمبانى و روایات قیاس
نویسنده:
محمد صادق یوسفی مقدم
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 57
چکیده:
تعبد به قیاس از نظر عقل منعى ندارد و نسبت دادن عدم امکان تعبد به شیعه, صحیح نیست.
تحصیل مناط در قیاس از سه راه تحقیق, تنقیح و تخریج مناط میسور است. در فقه اهل سنت مناط ظنّى معتبر است, ولى در فقه شیعه مناطى معتبر است که قطعى باشد. از این رو, قیاس مورد قبول شیعه به برهان بازمى گردد و از میان قیاس هاى منصوص العلة, اولویت, تنقیح مناط و مستنبط العله, قیاس مستنبط العله که مناط آن ظنى است, اعتبارى ندارد. ادعاى کسانى که با سیاسى دانستن مواضع امامان معصوم(ع) در برابر قیاس و یا با تفاوت گذاشتن میان تمثیل منطقى و قیاس اصولى و نیز حمل روایات منع از قیاس به تنزیل نصوص بر مناط عقلى درصدد توجیه و تثبیت قیاس ظنى هستند, خلاف واقع و روایات نهى از قیاس است. و حتى بخش اندکى از روایات که به قیاس به معناى تنزیل نصوص بر مناط عقلى ناظر است, از حیث ملاک شامل قیاس فقهى نیز مى شود.
تعبد به قیاس از نظر عقل منعى ندارد و نسبت دادن عدم امکان تعبد به شیعه, صحیح نیست.
تحصیل مناط در قیاس از سه راه تحقیق, تنقیح و تخریج مناط میسور است. در فقه اهل سنت مناط ظنّى معتبر است, ولى در فقه شیعه مناطى معتبر است که قطعى باشد. از این رو, قیاس مورد قبول شیعه به برهان بازمى گردد و از میان قیاس هاى منصوص العلة, اولویت, تنقیح مناط و مستنبط العله, قیاس مستنبط العله که مناط آن ظنى است, اعتبارى ندارد. ادعاى کسانى که با سیاسى دانستن مواضع امامان معصوم(ع) در برابر قیاس و یا با تفاوت گذاشتن میان تمثیل منطقى و قیاس اصولى و نیز حمل روایات منع از قیاس به تنزیل نصوص بر مناط عقلى درصدد توجیه و تثبیت قیاس ظنى هستند, خلاف واقع و روایات نهى از قیاس است. و حتى بخش اندکى از روایات که به قیاس به معناى تنزیل نصوص بر مناط عقلى ناظر است, از حیث ملاک شامل قیاس فقهى نیز مى شود.
ضرورت بازنگرى درمبانى و روایات قیاس
3/20/2008 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ضرورت بازنگرى درمبانى و روایات قیاس
نویسنده:
محمد صادق یوسفی مقدم
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 57
آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟
نویسنده:
سید حسن اسلامی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 116-117
گفتمانهای قیاس ناپذیر
نویسنده:
الستر پنیکوک
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78
گفتمان های قیاس ناپذیر
نویسنده:
سید علی اصغر سلطانی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 بهار 1378 شماره4
رتوش واقعیت: بررسی نقد :آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟»
نویسنده:
سید حسن اسلامی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 125
بازنگری در روایات جهان پس از حضرت مهدی (عج) از منظر شیعه
نویسندگان:
محمد شهبازیان*
،
عزالدین رضانژاد
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1396 تابستان 1396 شماره42