ضرورت بازنگرى درمبانى و روایات قیاس

مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 57
چکیده:
تعبد به قیاس از نظر عقل منعى ندارد و نسبت دادن عدم امکان تعبد به شیعه, صحیح نیست.
تحصیل مناط در قیاس از سه راه تحقیق, تنقیح و تخریج مناط میسور است. در فقه اهل سنت مناط ظنّى معتبر است, ولى در فقه شیعه مناطى معتبر است که قطعى باشد. از این رو, قیاس مورد قبول شیعه به برهان بازمى گردد و از میان قیاس هاى منصوص العلة, اولویت, تنقیح مناط و مستنبط العله, قیاس مستنبط العله که مناط آن ظنى است, اعتبارى ندارد. ادعاى کسانى که با سیاسى دانستن مواضع امامان معصوم(ع) در برابر قیاس و یا با تفاوت گذاشتن میان تمثیل منطقى و قیاس اصولى و نیز حمل روایات منع از قیاس به تنزیل نصوص بر مناط عقلى درصدد توجیه و تثبیت قیاس ظنى هستند, خلاف واقع و روایات نهى از قیاس است. و حتى بخش اندکى از روایات که به قیاس به معناى تنزیل نصوص بر مناط عقلى ناظر است, از حیث ملاک شامل قیاس فقهى نیز مى شود.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

ضرورت بازنگرى درمبانى و روایات قیاس

مقاله نشریه: فقه » سال 1387 شماره 57

آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟

نویسنده: سید حسن اسلامی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 116-117

گفتمانهای قیاس ناپذیر

نویسنده: الستر پنیکوک ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال اول - شماره چهارم - بهار 78

گفتمان های قیاس ناپذیر

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 بهار 1378  شماره4

قیاس از نگاهی دیگر

نویسنده: حمیدرضا تمدن ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 191

رتوش واقعیت: بررسی نقد :آیا قیاس فقهی همان قیاس منطقی است؟»

نویسنده: سید حسن اسلامی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1389 شماره 125

بازنگری در روایات جهان پس از حضرت مهدی (عج) از منظر شیعه

مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1396 تابستان 1396 شماره42

بازنگرى در سیاست تولید و مصرف

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 157

توقعی از شورای بازنگری و مطبوعات

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1368 شماره 90

بازنگرى در حقیقت تأویل

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397