منزلت و کاربرد عقل در چهار تفسیر سده اخیر
نویسنده:
علیرضا عقیلی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 7-8
کلیدواژه:
عقلگرایى
،
علمگرایى
،
تفاسیر عقلى
،
مبانى فهم قرآن
،
المیزان
،
الفرقان
،
المنار
،
فى ظلال القرآن
،
جایگاه عقل در
،
انواع عقل
چکیده:
رویارویى چهار مفسّر قرن اخیر با مقوله عقل و کاربرد آن در تفسیر قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. در تفاسیر المیزان، المنار، الفرقان و فى ظلال القرآن کارایى عقل در تفسیر وحى با تفاوتهایى پذیرفته شده است. المیزان عقل سلیم و رها از هوا و هوس را اجازه تفسیرگرى مىدهد، المنار عقل علمى و تجربى را میدان داده است. فى ظلال القرآن عقل را شاگرد وحى معرفى مىکند و الفرقان عقل را با گونههاى مختلف آن مؤثر مىشناسد اگر خود را همسان یا برتر از وحى نداند. نویسنده، تکیه بر عقل و علم را از بارزترین مشخصههاى مفسّران قرآن در قرن چهاردهم دانسته و به طور مشخص جایگاه عقل را در چهار تفسیر "المیزان، المنار، الفرقان و فى ظلال القرآن" مورد توجه قرار مىدهد. علامه طباطبایى با اینکه براى خردورزى، ارزش قرآنى قایل است و آن را در خدمت فهم قرآن مىداند به تعبّد نیز پاىبند است. رشید رضا و عبده با اینکه تقلید را نکوهیده و تعقل را مورد سفارش قرآن مىشناسند، اما در مواردى توقف کردهاند که از آلایش سلفىگرى آنها منشأ مىگیرد. علمزدگى و تجربهگرایى آنها به جاى عقلگرایى فلسفى نیز بازتاب همین گرایش است. مؤلف "الفرقان" خرد و خردورزى را به ایمانى، علمى و مجرد، تقسیم مىکند و هر سه نوع را در فهم بیان الهى مؤثر مىداند، البته عقل ملزم است از وحى روشنایى بگیرد و خود را همسنگ یا برتر از آن نشمارد. سید قطب ضمن انتقاد از عقلگرایى "المنار"، محدودیت بیشترى براى عقل در کار تفسیر قایل مىشود و تحلیل علمى رخدادهاى اعجازآمیز را ناروا مىشمرد. وى عقل را شاگرد وحى مىداند که باید فرابگیرد و بیندیشد نه اینکه بر آن حکم براند، و توصیه دارد که در مقام تفسیر نباید پیشفرضهاى علمى و عقلى را بر قرآن تحمیل کرد یا خرد را به درک امورى که مورد نیاز انسان نیست وادار نمود. عقل به کمک وحى مىتواند افقهاى ناشناخته را کشف کند و به فهم مطالب مربوط به زندگى بپردازد.
رویارویى چهار مفسّر قرن اخیر با مقوله عقل و کاربرد آن در تفسیر قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. در تفاسیر المیزان، المنار، الفرقان و فى ظلال القرآن کارایى عقل در تفسیر وحى با تفاوتهایى پذیرفته شده است. المیزان عقل سلیم و رها از هوا و هوس را اجازه تفسیرگرى مىدهد، المنار عقل علمى و تجربى را میدان داده است. فى ظلال القرآن عقل را شاگرد وحى معرفى مىکند و الفرقان عقل را با گونههاى مختلف آن مؤثر مىشناسد اگر خود را همسان یا برتر از وحى نداند. نویسنده، تکیه بر عقل و علم را از بارزترین مشخصههاى مفسّران قرآن در قرن چهاردهم دانسته و به طور مشخص جایگاه عقل را در چهار تفسیر "المیزان، المنار، الفرقان و فى ظلال القرآن" مورد توجه قرار مىدهد. علامه طباطبایى با اینکه براى خردورزى، ارزش قرآنى قایل است و آن را در خدمت فهم قرآن مىداند به تعبّد نیز پاىبند است. رشید رضا و عبده با اینکه تقلید را نکوهیده و تعقل را مورد سفارش قرآن مىشناسند، اما در مواردى توقف کردهاند که از آلایش سلفىگرى آنها منشأ مىگیرد. علمزدگى و تجربهگرایى آنها به جاى عقلگرایى فلسفى نیز بازتاب همین گرایش است. مؤلف "الفرقان" خرد و خردورزى را به ایمانى، علمى و مجرد، تقسیم مىکند و هر سه نوع را در فهم بیان الهى مؤثر مىداند، البته عقل ملزم است از وحى روشنایى بگیرد و خود را همسنگ یا برتر از آن نشمارد. سید قطب ضمن انتقاد از عقلگرایى "المنار"، محدودیت بیشترى براى عقل در کار تفسیر قایل مىشود و تحلیل علمى رخدادهاى اعجازآمیز را ناروا مىشمرد. وى عقل را شاگرد وحى مىداند که باید فرابگیرد و بیندیشد نه اینکه بر آن حکم براند، و توصیه دارد که در مقام تفسیر نباید پیشفرضهاى علمى و عقلى را بر قرآن تحمیل کرد یا خرد را به درک امورى که مورد نیاز انسان نیست وادار نمود. عقل به کمک وحى مىتواند افقهاى ناشناخته را کشف کند و به فهم مطالب مربوط به زندگى بپردازد.
منزلت و کاربرد عقل در چهار تفسیر سده اخیر
3/20/1996 12:00:00 AM
وضعیت فلسفه اخلاق در حوزه علمیه در سده اخیر
نویسنده:
علیرضا آل بویه*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 دوره 27، شماره 2 (تابستان 1401)
جایگاه و کاربرد حدیث در تفسیر ملاصدرا
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
منابع و روشهای تفسیر موضوعی در سده چهاردهم
نویسنده:
ابوطالب محمدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 7-8
تحولات سده اخیر حوزه علمیه قم در باب فلسفه اولی
نویسنده:
مرتضی رضائی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 106