بازپژوهی سرنوشت تضمینات پس از انتقال تعهد در فقه امامیه و حقوق ایران با تأکید بر مواد ۲۹۲ و ۲۹۳ قانون مدنی
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 112
چکیده:
مطابق نظریه عمومی تعهدات، تضمینات تعهد در فرآیند انتقال به غیر از طریق انتقال تعهد، همراه آن باقی میماند. اما در نظام حقوقی ایران، سرنوشت تضمینات پس از انتقال تعهد در هالهای از ابهام قرار دارد. بدین دلیل که قانونگذار ایرانی ذیل عنوان تبدیل تعهد در مادهٔ ۲۹۲ قانون مدنی، عباراتی گنجانده است که به ظاهر تعریف مصادیق انتقال تعهد( انتقال دین و طلب) هستند و سپس در مادهٔ بعد، حکم به سقوط تضمینات در تبدیل تعهد نموده است. این امر منشأ اختلاف میان حقوقدانان گشته و عدهای قائل به بقای تضمینات در مطلق انتقال تعهد، و عدهای قائل به سقوط آن هستند و برخی حتی سقوط تضمینات را به عقود ضمان و حواله نیز تعمیم دادهاند. این پژوهش، ضمن تبیین اشکالات در خور توجه در تفاسیر ارائه شده از مواد ۲۹۲ و ۲۹۳ ق.م، ابتدا مسأله را به تفصیل از حیث فقهی مورد کنکاش قرار داده، و سپس به ارائهٔ تفسیری نو از این دو ماده پرداخته و آن دو را ناظر به عقد معینی به نام «تبدیل تعهد» دانسته که خاص نظام حقوقی ایران است و با مدد جستن از سابقهٔ فقهی مسأله نشان میدهد قاعدهٔ عمومی در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران، بقای تضمینات در انتقال طلب، و سقوط آنها در انتقال دین میباشد.
مطابق نظریه عمومی تعهدات، تضمینات تعهد در فرآیند انتقال به غیر از طریق انتقال تعهد، همراه آن باقی میماند. اما در نظام حقوقی ایران، سرنوشت تضمینات پس از انتقال تعهد در هالهای از ابهام قرار دارد. بدین دلیل که قانونگذار ایرانی ذیل عنوان تبدیل تعهد در مادهٔ ۲۹۲ قانون مدنی، عباراتی گنجانده است که به ظاهر تعریف مصادیق انتقال تعهد( انتقال دین و طلب) هستند و سپس در مادهٔ بعد، حکم به سقوط تضمینات در تبدیل تعهد نموده است. این امر منشأ اختلاف میان حقوقدانان گشته و عدهای قائل به بقای تضمینات در مطلق انتقال تعهد، و عدهای قائل به سقوط آن هستند و برخی حتی سقوط تضمینات را به عقود ضمان و حواله نیز تعمیم دادهاند. این پژوهش، ضمن تبیین اشکالات در خور توجه در تفاسیر ارائه شده از مواد ۲۹۲ و ۲۹۳ ق.م، ابتدا مسأله را به تفصیل از حیث فقهی مورد کنکاش قرار داده، و سپس به ارائهٔ تفسیری نو از این دو ماده پرداخته و آن دو را ناظر به عقد معینی به نام «تبدیل تعهد» دانسته که خاص نظام حقوقی ایران است و با مدد جستن از سابقهٔ فقهی مسأله نشان میدهد قاعدهٔ عمومی در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران، بقای تضمینات در انتقال طلب، و سقوط آنها در انتقال دین میباشد.
بازپژوهی سرنوشت تضمینات پس از انتقال تعهد در فقه امامیه و حقوق ایران با تأکید بر مواد ۲۹۲ و ۲۹۳ قانون مدنی
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
واکاوی مسؤولیت مدنی ناشی از اکراه از دیدگاه فقه و حقوق ایران (با تأکید بر قانون مدنی و قانون مسؤولیت مدنی)
نویسندگان:
مهدی عاشوری
،
مسعود برچخ
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 108
عدم ملازمه انتقال بانکی وجه با برائت ذمه صادرکننده از تعهد پایه در حقوق ایران و قانون نمونه انتقال اعتبار بین المللی
نویسندگان:
محمد صالحی مازندرانی*
،
فرهاد بیات
،
مقاله نشریه: حقوق خصوصی » سال 1401 دوره 19، شماره 41 (پاییز و زمستان 1401)
بازپژوهی مقتضای ذات عقد نکاح از منظر فقه فریقین و حقوق مدنی ایران
مقاله نشریه: فقه » سال 1397 شماره 94
آثار تعهد در حقوق ایران و مقایسه آن با فقه اسلامی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده آموزشهای الکترونیکی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
شرط ضمنی: پژوهشی تطبیقی در فقه، قانون مدنی ایران و حقوق خارجی
نویسنده:
حسین سیمایی صراف
،
کتاب: بوستان کتاب - 1380
بررسی خیار مجلس با تاکید بر معاملات از راه دور از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1389 - [کارشناسی ارشد]
قراردادهاي الكترونيكي از ديدگاه فقه اماميه و حقوق مدني (تصنيف)
نویسنده:
محمد علي خادمي كوشا
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/24 تا تاریخ: 1396/06/01
بررسی تملیکات کودک از منظر فقه امامیه و حقوق مدنی
نویسندگان:
فاطمه آرزومند
،
محمد صالحی مازندرانی
،
مقاله کنفرانس: هشتمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره - 1400
امکان سنجی حق ولایی مادر از منظر قانون مدنی و فقه امامیه
نویسندگان:
راضیه سادات صالحی
،
عبدالرسول احمدیان
،
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی - 1400
سخنِ امین در آیین دادرسی مدنی (فقه امامیه و حقوق موضوعه)
نویسندگان:
حسن محسنی
،
محمد نصیری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 4