اخلاق دکارت

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20
چکیده:
دکارت به‌خاطر سهمش در اخلاق شهرتی ندارد. اکثر افراد معتقدند که این ضعف بنیادی فلسفه‌ی دکارت است؛ چراکه او بر روی متافیزیک و معرفت‌شناسی متمرکز شده است و به فلسفه‌ی اخلاق و سیاست نپرداخته است. چنین انتقادهایی مبتنی بر بدفهمی چهارچوب وسیع فلسفه‌ی دکارت است. شاهد و گواه دکارت در رابطه با اهمیّت عملی فلسفه می‌تواند در نخستین نوشته‌هایش ترسیم شده باشد؛ جایی‌که او در موافقت با فیلسوفان سلف خود،‌ هدف فلسفه را «کسب حکمتی که برای رسیدن به سعادت کافی است» مشخّص می‌کند. جزئیات این دیدگاه کاملاً در نوشته‌های دوره‌ی دوم زندگی دکارت بسط پیدا می‌کند: مکاتباتش با پرنسس الیزابت،‌ انفعالات نفس و مقدّمه‌ای بر ترجمه‌ی فرانسوی اصول فلسفه؛ جایی‌که او پندار مشهورش از درخت فلسفه را نشان می‌دهد، بالاترین شاخه‌اش، «برترین و کامل‌ترین سیستم اخلاقی است که شناخت کامل دیگر علوم را پیش فرض قرار می‌دهد و همچنین سطح نهایی حکمت است.»

روش دکارت: ریاضی یا هندسی؟

نویسنده: شهین اعوانی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 87

بررسی و نقد منابع معرفت از نظر صدرا و دکارت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41

بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا

نویسنده: محمد آقاسی ، استاد راهنما: عماد افروغ ، استاد مشاور 1: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نگاهی به مبناگرایی سنتی در فلسفه غرب؛ از یقین دکارت تاخطاناپذیری بونجور

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392   (پياپي 69)، بهار 1392  شماره1

اخلاق و فرا اخلاق

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19

اخلاق

نویسنده: حورا احتشامی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 270

اخلاق

نویسنده: وهاب محمود پور ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 268
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397