راهبردهای تبلیغی امام صادق(ع) در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش
نویسنده:
فرشته معتمد لنگرودی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 14
چکیده:
تبلیغ دین از اصول رسالت انبیاء و امامان معصوم: است. با توجه به اینکه پیامبر(ص) و امامان(ع)، مبلّغان اصلی دین اسلام هستند، شناخت راهبردهای تبلیغی آنان بر اساس منابع دینی، از بایستههای حوزه تبلیغ است. چنین مطالعاتی بیانگر شیوه صحیح انتقال تعالیم دینی در جهت بهبود ظرفیّتهای حوزه تبلیغ و در نهایت موجب گرایش روزافزون مخاطبان به دین خواهد شد. امام صادق(ع) مانند دیگر معصومان، در حوزه تبلیغ دین به ویژه در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش راهبردهای خاصی داشتند. مسئله اصلی پژوهش حاضر آن است که با توجه به منظومه فکری و عملی امام صادق(ع)، حضرت در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش چه راهبرد تبلیغی در پیش گرفته بودند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که امام صادق(ع) بیشتر از راهبرد مناظره برای ترویج و نشر اسلام بهره بردند. امام(ع) همواره به میزان عقل و استعداد مخاطبان توجه داشت و متناسب با درکشان، پیامهای خویش را عرضه میکرد. علاوه بر این، راهبرد نگارش و مکاتبه علمی با اصحاب و صاحبان اندیشه و برخورد طردی و دفعی با غلات و افراد معارضی که امیدی به هدایت آنها نداشت، از دیگر راهبردهای تبلیغی ایشان در برابر جریانهای فکری گوناگون بود.
تبلیغ دین از اصول رسالت انبیاء و امامان معصوم: است. با توجه به اینکه پیامبر(ص) و امامان(ع)، مبلّغان اصلی دین اسلام هستند، شناخت راهبردهای تبلیغی آنان بر اساس منابع دینی، از بایستههای حوزه تبلیغ است. چنین مطالعاتی بیانگر شیوه صحیح انتقال تعالیم دینی در جهت بهبود ظرفیّتهای حوزه تبلیغ و در نهایت موجب گرایش روزافزون مخاطبان به دین خواهد شد. امام صادق(ع) مانند دیگر معصومان، در حوزه تبلیغ دین به ویژه در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش راهبردهای خاصی داشتند. مسئله اصلی پژوهش حاضر آن است که با توجه به منظومه فکری و عملی امام صادق(ع)، حضرت در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش چه راهبرد تبلیغی در پیش گرفته بودند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که امام صادق(ع) بیشتر از راهبرد مناظره برای ترویج و نشر اسلام بهره بردند. امام(ع) همواره به میزان عقل و استعداد مخاطبان توجه داشت و متناسب با درکشان، پیامهای خویش را عرضه میکرد. علاوه بر این، راهبرد نگارش و مکاتبه علمی با اصحاب و صاحبان اندیشه و برخورد طردی و دفعی با غلات و افراد معارضی که امیدی به هدایت آنها نداشت، از دیگر راهبردهای تبلیغی ایشان در برابر جریانهای فکری گوناگون بود.
راهبردهای تبلیغی امام صادق(ع) در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش
1/1/1401 12:00:00 AM
راهبردهای تبلیغی در مواجهه با گونههای دینداری
نویسندگان:
محمد رضا انواری
،
سیدعبدالرسول علم الهدی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 4(پیاپی 28)
سیره امام صادق(ع) در مواجهه با سبّ امام علی(ع)
نویسنده:
محمدرضا زارع خورمیزی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15
راهبردهای سیاسی امام باقر (ع) و امام صادق (ع)
نویسنده:
سید ابراهیم معصومی
،
کتاب: موسسه آینده روشن - 1394
انحرافات فکری غیر شیعی عصر امام عسکری(ع) و نحوه مواجهه امام(ع) با آنها
نویسنده:
عنایت پیروزی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 39-پاییز1398
جریانهای فکری شیعه در عصر امام حسن عسکری(ع) و تعامل آن حضرت با آنها
نویسندگان:
سید قاسم رزاقی موسوی
،
لیلا همایونفر
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90
مواجهه فکری و عملی امام هادی (ع) با جریان فکری غلو
نویسنده:
یدالله حاجی زاده *
،
مقاله نشریه: سخن تاریخ » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره26
راهبردهای سیاسی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در آماده سازی جامعه اسلامی برای عصر غیبت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی
نویسندگان:
حمید رضا مطهری
،
مصطفی نادری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 تابستان 1397 شماره74
راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی
نویسندگان:
مصطفی نادری
،
حمید رضا مطهری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 تابستان 97 - مسلسل 74
گمانههای جواز اباحهگری خطابیه و مواجهه امام صادق(ع) با آن
نویسندگان:
یدالله حاجی زاده
،
نعمت الله صفری فروشانی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1399 شماره 11