ارزیابی صحت معامله بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأکید بر اشتراط موالات در ایجاب و قبول
نویسنده:
مجید اسماعیلی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 1(پیاپی113)
چکیده:
در سالهای اخیر با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، کسب درآمد از طریق معاملۀ کالا و خدمات بر این بستر، رونق فراوانی یافته است؛ بهگونهای که همهروزه کاربران از طریق تبلیغات فراوان استارتاپها، به انجام این دسته از معاملات تشویق میشوند. قرارگرفتن این معاملات بر سامانههای اینترنتی و مخابراتی برنامهریزیشده که فاقد مؤلفهها و دسترسیهای واقعی هستند، موجب شده تا دخالت انسانی در آن به حداقل برسد که رهاورد آن، ایجاد فاصلۀ مکانی و زمانی میان ارکان معامله و از آن جمله ایجاب و قبول است. درحالیکه به اعتقاد بعضی از فقیهان موالات در ایجاب و قبول، شرط صحت معامله به شمار میرود. این نوشتار با بهرهگیری از روش توصیفیـتحلیلی، ضمن تضعیف اشتراط موالات در عقد، کیفیت تحقق آن در معامله بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات را تحلیل کرده و حکم به صحت کسب درآمد از این طریق کرده است.
در سالهای اخیر با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، کسب درآمد از طریق معاملۀ کالا و خدمات بر این بستر، رونق فراوانی یافته است؛ بهگونهای که همهروزه کاربران از طریق تبلیغات فراوان استارتاپها، به انجام این دسته از معاملات تشویق میشوند. قرارگرفتن این معاملات بر سامانههای اینترنتی و مخابراتی برنامهریزیشده که فاقد مؤلفهها و دسترسیهای واقعی هستند، موجب شده تا دخالت انسانی در آن به حداقل برسد که رهاورد آن، ایجاد فاصلۀ مکانی و زمانی میان ارکان معامله و از آن جمله ایجاب و قبول است. درحالیکه به اعتقاد بعضی از فقیهان موالات در ایجاب و قبول، شرط صحت معامله به شمار میرود. این نوشتار با بهرهگیری از روش توصیفیـتحلیلی، ضمن تضعیف اشتراط موالات در عقد، کیفیت تحقق آن در معامله بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات را تحلیل کرده و حکم به صحت کسب درآمد از این طریق کرده است.
ارزیابی صحت معامله بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأکید بر اشتراط موالات در ایجاب و قبول
1/1/1402 12:00:00 AM
تحلیل فقهی ماهیت معامله در ارائه خدمات بر بستر فناوری اطلاعات
نویسندگان:
مجید اسماعیلی
،
سیدروح الله موسوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 111
نهادینه سازى فناورى اطلاعات و ارتباطات در حوزه هاى علمیه گفت وگو با مجید کافى امامى
مقاله نشریه: حوزه » سال 1400 12-13
الگوی ارزشی ارتباطات در قرآن با تأکید بر مسأله مخاطب
نویسنده:
علیرضا پویا
، استاد راهنما:
شمس الله مریجی
، استاد مشاور 1:
محسن اراکی
، استاد مشاور 2:
احمد واعظی جزئی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
تجزیه و تحلیل عوامل سازمانی، جمعیتشناختی و محیطی مؤثر بر اخلاق در فناوری اطلاعات
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 36
کارآمدى تمدّن اسلامى در عصر اطلاعات ـ ارتباطات
نویسنده:
سید حسین همایون مصباح
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 106-105
ارتباطات اجتماعی در جامعه مهدوی با تأکید بر رابطه امام و امت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نظارت خانواده بر اطلاعات و ارتباطات فرزندان در شبکههای اجتماعی از منظر اخلاق
نویسنده:
علی اکبر شاملی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50