روش تفکر سیاسى بر اساس آموزه‌هاى فیلسوفان مشاء

نویسنده: ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
چکیده:
فیلسوفان مشایى با طبقه بندى علوم به دانش‌هاى حِکَمى و غیرحِکَمى، بخشى از دانش سیاسى را در زمره دانش‌هاى حِکَمى تحت عنوان «سیاست مدن» قرار داده‌اند و بخش دیگر آن را که ذیل دانش فقه قرار مى‌گرفت با نام «سیاسیات» جزو دانش‌هاى غیرحِکَمى جاى دادند. هر چند هر دو دسته دانش‌هاى فوق براى «رئیس اول» و «رؤساى افاضل» بیانگر یک حقیقت به دو شکل متفاوت بود ولى «رؤساى سنت» حقایق سیاسى را نه براساس قواعد عقل که به وسیله قواعد زبان‌شناسى به دست مى‌آوردند؛ از این رو فرآیند سیاسى در مدینه‌هاى رئیس اول و رؤساى افاضل با آنچه در مدینه‌هاى سنت جارى بود تفاوت مى‌یافت، هر چند همه این مدینه‌ها فاضله تلقى مى‌شدند.
فیلسوفان مشایى با تأسیس اصل «سعادت» زندگى سیاسى را بر اساس آن و نه «اصالت فرد» یا «اصالت جمع» یا «اصالت گروه» تحلیل مى‌کردند. طبقه بندى جوامع به فاضله و غیرفاضله و دسته بندى‌هاى درونى هر یک از آنها بر همین اساس انجام مى‌گرفت. «اصالت سعادت» براى آنها زوج مفهومى «سعادت حقیقى» و «سعادت پندارى» را فراهم مى‌آورد. این اصل همچنین در کاربردى تجویزى، آرمانشهر حیات سیاسى را ترسیم مى‌کرد.

تحلیلی بر تفکر سیاسی فیلسوفان شیعه در عصر ایلخانیان

مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1391 بهار 1391  شماره29

دعا بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت

نويسنده: عباس کوثری ، ويراستار: محمدباقر انصاری ،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398

مفهوم‌شناسی فلسفه سیاسی مشاء

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387

مبانی فلسفه سیاسی مشاء

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394

چیستی فلسفه سیاسی مشاء

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399

مبانی فلسفه سیاسی مشاء

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394

روش تفسیر متن بر اساس نظام اقتضائات

نویسنده: مهدی برزگر ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 72

تحلیل اجتماعی از اقتصاد مقاومتی بر اساس آموزه‏های قرآن

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 3 (پیاپی 7)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397