روش تفکر سیاسى بر اساس آموزههاى فیلسوفان مشاء
نویسنده:
محمد پزشکى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
چکیده:
فیلسوفان مشایى با طبقه بندى علوم به دانشهاى حِکَمى و غیرحِکَمى، بخشى از دانش سیاسى را در زمره دانشهاى حِکَمى تحت عنوان «سیاست مدن» قرار دادهاند و بخش دیگر آن را که ذیل دانش فقه قرار مىگرفت با نام «سیاسیات» جزو دانشهاى غیرحِکَمى جاى دادند. هر چند هر دو دسته دانشهاى فوق براى «رئیس اول» و «رؤساى افاضل» بیانگر یک حقیقت به دو شکل متفاوت بود ولى «رؤساى سنت» حقایق سیاسى را نه براساس قواعد عقل که به وسیله قواعد زبانشناسى به دست مىآوردند؛ از این رو فرآیند سیاسى در مدینههاى رئیس اول و رؤساى افاضل با آنچه در مدینههاى سنت جارى بود تفاوت مىیافت، هر چند همه این مدینهها فاضله تلقى مىشدند.
فیلسوفان مشایى با تأسیس اصل «سعادت» زندگى سیاسى را بر اساس آن و نه «اصالت فرد» یا «اصالت جمع» یا «اصالت گروه» تحلیل مىکردند. طبقه بندى جوامع به فاضله و غیرفاضله و دسته بندىهاى درونى هر یک از آنها بر همین اساس انجام مىگرفت. «اصالت سعادت» براى آنها زوج مفهومى «سعادت حقیقى» و «سعادت پندارى» را فراهم مىآورد. این اصل همچنین در کاربردى تجویزى، آرمانشهر حیات سیاسى را ترسیم مىکرد.
فیلسوفان مشایى با طبقه بندى علوم به دانشهاى حِکَمى و غیرحِکَمى، بخشى از دانش سیاسى را در زمره دانشهاى حِکَمى تحت عنوان «سیاست مدن» قرار دادهاند و بخش دیگر آن را که ذیل دانش فقه قرار مىگرفت با نام «سیاسیات» جزو دانشهاى غیرحِکَمى جاى دادند. هر چند هر دو دسته دانشهاى فوق براى «رئیس اول» و «رؤساى افاضل» بیانگر یک حقیقت به دو شکل متفاوت بود ولى «رؤساى سنت» حقایق سیاسى را نه براساس قواعد عقل که به وسیله قواعد زبانشناسى به دست مىآوردند؛ از این رو فرآیند سیاسى در مدینههاى رئیس اول و رؤساى افاضل با آنچه در مدینههاى سنت جارى بود تفاوت مىیافت، هر چند همه این مدینهها فاضله تلقى مىشدند.
فیلسوفان مشایى با تأسیس اصل «سعادت» زندگى سیاسى را بر اساس آن و نه «اصالت فرد» یا «اصالت جمع» یا «اصالت گروه» تحلیل مىکردند. طبقه بندى جوامع به فاضله و غیرفاضله و دسته بندىهاى درونى هر یک از آنها بر همین اساس انجام مىگرفت. «اصالت سعادت» براى آنها زوج مفهومى «سعادت حقیقى» و «سعادت پندارى» را فراهم مىآورد. این اصل همچنین در کاربردى تجویزى، آرمانشهر حیات سیاسى را ترسیم مىکرد.
روش تفکر سیاسى بر اساس آموزههاى فیلسوفان مشاء
3/21/2003 12:00:00 AM
تحلیلی بر تفکر سیاسی فیلسوفان شیعه در عصر ایلخانیان
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
علی خالقی
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1391 بهار 1391 شماره29
تولید محتوای كتاب رابطه اخلاق سیاسی و كارآمدی نظام سیاسی بر اساس آموزههای فلسفه سیاسی متعالیه
طرح پژوهشی: »
دعا بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت
نويسنده:
عباس کوثری
، ويراستار:
محمدباقر انصاری
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
مفهومشناسی فلسفه سیاسی مشاء
نويسنده:
مرتضی یوسفیراد
، ويراستار:
محمداسماعیل نباتیان
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387
چیستی فلسفه سیاسی مشاء
نویسندگان:
مرتضی یوسفیراد
،
محمداسماعیل انصاری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399
تحلیل اجتماعی از اقتصاد مقاومتی بر اساس آموزههای قرآن
نویسنده:
سیدعلی نقی ایازی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 3 (پیاپی 7)