تحقق جامعه عزتمدار؛ تجلّی نظام تربیت کریمانه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
چکیده:
چکیده شکوه تمدن اسلامی در گرو احساس کرامت نفس و عزت فرد در جامعه است که در پرتو توانمندیها، داشتهها و ارزشهای اسلامی تجلّی مییابد. رشد و تثبیت این باور، حاصل عملکرد تعلیم و تربیت در این عرصه و جایگاه آن در برنامههای تربیتی است. پژوهش پیش رو با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) به این راهبرد تربیتی و ساختار آن در آموزههای دینی پرداخته است. بر این پایه، ضمن بررسی مفهوم کرامت و جایگاه و ضرورت آن در انسانشناسی اسلامی، نخست به تبیین پیامدهای کرامت نفس بهعنوان یک روش تربیتی پرداخته و سپس شیوههای ظهور و تقویت آن در نظام تربیتی اجتماعی را بیان کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تربیت کریمانه، شیوه خاص ارتباطی بین مربی و متربّی در انسانشناسی اسلامی است و در نظامهای حقوقی، اخلاقی و اجتماعی نیز از عوامل مهم و مؤثر قلمداد میگردد. ضرورت انجام رسالت تعلیم و تربیت در نظام اجتماعی از یک سو و تمایل ذاتی و فطری به کسب کرامت و احساس ارزشمندی افراد از سوی دیگر، تعلیم و تربیت را به این روش تربیتی خاص سوق میدهد؛ روشی که میتواند روح عزتمندی را در متربّی بیدار و استمرار آن را تضمین کند.
چکیده شکوه تمدن اسلامی در گرو احساس کرامت نفس و عزت فرد در جامعه است که در پرتو توانمندیها، داشتهها و ارزشهای اسلامی تجلّی مییابد. رشد و تثبیت این باور، حاصل عملکرد تعلیم و تربیت در این عرصه و جایگاه آن در برنامههای تربیتی است. پژوهش پیش رو با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) به این راهبرد تربیتی و ساختار آن در آموزههای دینی پرداخته است. بر این پایه، ضمن بررسی مفهوم کرامت و جایگاه و ضرورت آن در انسانشناسی اسلامی، نخست به تبیین پیامدهای کرامت نفس بهعنوان یک روش تربیتی پرداخته و سپس شیوههای ظهور و تقویت آن در نظام تربیتی اجتماعی را بیان کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تربیت کریمانه، شیوه خاص ارتباطی بین مربی و متربّی در انسانشناسی اسلامی است و در نظامهای حقوقی، اخلاقی و اجتماعی نیز از عوامل مهم و مؤثر قلمداد میگردد. ضرورت انجام رسالت تعلیم و تربیت در نظام اجتماعی از یک سو و تمایل ذاتی و فطری به کسب کرامت و احساس ارزشمندی افراد از سوی دیگر، تعلیم و تربیت را به این روش تربیتی خاص سوق میدهد؛ روشی که میتواند روح عزتمندی را در متربّی بیدار و استمرار آن را تضمین کند.
تحقق جامعه عزتمدار؛ تجلّی نظام تربیت کریمانه
3/21/2014 12:00:00 AM
موانع تحقق آزادی در جامعه از منظر قرآن
نویسنده:
یوسف خانمحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98
بررسی تحلیلی چیستی، امکان و تحقق نظام فلسفی شهودی
نویسنده:
زهرا محمدعلی میرزایی
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
شیروانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بررسی استلزامات تحقق جامعه اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری
نویسندگان:
رسول ملائی*
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی » سال 1402 دوره 13، شماره 28 (پاییز و زمستان 1402)
گزارش مأخذ شناسی نظام تعلیم و تربیت روحانیت
نویسنده:
محمد نوری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1376 شماره 45
قرآن تجلی عظمت خداوند
نویسنده:
حسین عبدالمحمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم
مادر، تجلّی گاه صفات الهی
نویسنده:
فضه خاتمی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 138 رمضان ویژهنامه خانواده