بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52
چکیده:
استحباب و سنت بودن روزه عاشورا، همواره مورد توجه اهل سنت بوده است و بر آن تأکید می‌شود. از طرفی این روز در نزد شیعیان اهمیت ویژه‌ای دارد و روزه آن را نه تنها سنت و مستحب نمی‌دانند بلکه آن را بدعت و مکروه می‌شمارند. بررسی‌های تاریخی و روایی چنین می‌نمایند که روزه عاشورای صدر اسلام نه در ماه محرم، بلکه در روز دهم ماه تشری بوده است که روزه یهود با نام «کیپور» و «عاسور» در آن واقع می‌شود. علت اشتباه این روز با دهم محرم، تشابه در تلفظ است که عرب هر دو روز را «عاشورا» می‌خواند و از طرفی روزه آن روز نیز با وجوب روزه رمضان نسخ شده است. احیای این حکم منسوخ، نه تنها سنت نیست بلکه بدعتی است که از سوی افراد همسو با سیاست‌های اموی ترویج گردیده است. بر این اساس، تبیین علمی این امر می‌تواند در کاهش تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی مؤثر باشد. این نوشتار بر آن است تا پس از اشاره به آرای فقهی و روایت‌های این واقعه در منابع فریقین، با رویکردی تاریخی آن به این پرسش پاسخ دهد که ریشه روزه عاشورای صدر اسلام از کجاست و در عصر نبوی چه حکمی داشته است؟

بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 زمستان 1391  شماره52

دیوان در صدر اسلام

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 2 - تابستان - مسلسل 10

جایگاه روزه عاشورا در فرهنگ اهل سنت شافعی

نویسنده: احمد فلاح زاده ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1401 شماره دهم ویژه مناطق مشترک

مسلمانان صدر اسلام

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1366 شماره 69

مسلمانان صدر اسلام

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1366 شماره 68

بررسی نقش حذیفه بن الیمان در رویدادهای صدر اسلام

نویسنده: سیداکبر حسینی ، استاد راهنما: حسین ایزدی ، استاد مشاور 1: سیدحسین فلاح زاده ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تاریخی «انسجام» و «هویت» اسلامی بعد از عاشورا

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 پاييز 1390  شماره47

بررسی تاریخیِ «انسجام» و «هویّت» اسلامی بعد از عاشورا

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1390 شماره 3 - پاییز 90 - مسلسل 47
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397