مذهب خواجه نصیرالدین طوسی و تاثیر آن بر تعامل وی با اسماعیلیان نزاری
نویسندگان:
مطهره سادات احمد پناه
،
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1389 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 89 - مسلسل 41 و 42
چکیده:
خواجه نصیرالدین طوسی (597 – 672 ه.ق)، عالم بزرگ قرن هفتم، جایگاه علمی برجستهایی در میان عالمان و دانشمندان ایرانی داشت. دانش وی در زمینههای گوناگون علمی، موجب نوآوریهای منحصر به فردی شد که آوازه علمی او را در ایران و خارج از ایران منتشر کرد. در پی حمله مغولان، تخریب مراکز علمی و قتل و غارت ناشی از آن، خواجه نصیرالدین طوسی به قلعههای اسماعیلیان پناه برد. او با استفاده از این فرصت مناسب، کتابهای ارزشمندی در زمینههایی گوناگون؛ مانند اخلاق، ریاضیات، نجوم، فیزیک و مانند آن تالیف کرد. علم دوستی و دانش پروری اسماعیلیان فرصت مطلوبی را در اختیار او قرار داد تا در زمان حمله مغولان، هنگامی که دست آوردهای علمی و فرهنگی ایران در معرض نابودی قرار داشت، از باقی مانده این میراث گرانقدر حراست کند. برخی از آثار خواجه نصیرالدین دارای آرای اسماعیلی است اما رویدادهای بعد از تسخیر قلعههای اسماعیلیان و پیوستن خواجه نصیر به هولاکوخان نشان میدهد که او اسماعیلی نبوده است. رفتار سیاسی خواجه برای حفظ و احیای شیعه اثنا عشری موجب شد از اصل تقیه استفاده کند و با همکاری اسماعیلیان از باقی مانده میراث تمدن بزرگ ایران اسلامی پاسداری کند.
خواجه نصیرالدین طوسی (597 – 672 ه.ق)، عالم بزرگ قرن هفتم، جایگاه علمی برجستهایی در میان عالمان و دانشمندان ایرانی داشت. دانش وی در زمینههای گوناگون علمی، موجب نوآوریهای منحصر به فردی شد که آوازه علمی او را در ایران و خارج از ایران منتشر کرد. در پی حمله مغولان، تخریب مراکز علمی و قتل و غارت ناشی از آن، خواجه نصیرالدین طوسی به قلعههای اسماعیلیان پناه برد. او با استفاده از این فرصت مناسب، کتابهای ارزشمندی در زمینههایی گوناگون؛ مانند اخلاق، ریاضیات، نجوم، فیزیک و مانند آن تالیف کرد. علم دوستی و دانش پروری اسماعیلیان فرصت مطلوبی را در اختیار او قرار داد تا در زمان حمله مغولان، هنگامی که دست آوردهای علمی و فرهنگی ایران در معرض نابودی قرار داشت، از باقی مانده این میراث گرانقدر حراست کند. برخی از آثار خواجه نصیرالدین دارای آرای اسماعیلی است اما رویدادهای بعد از تسخیر قلعههای اسماعیلیان و پیوستن خواجه نصیر به هولاکوخان نشان میدهد که او اسماعیلی نبوده است. رفتار سیاسی خواجه برای حفظ و احیای شیعه اثنا عشری موجب شد از اصل تقیه استفاده کند و با همکاری اسماعیلیان از باقی مانده میراث تمدن بزرگ ایران اسلامی پاسداری کند.
مذهب خواجه نصیرالدین طوسی و تاثیر آن بر تعامل وی با اسماعیلیان نزاری
3/21/2010 12:00:00 AM
خواجه نصیرالدین طوسی و فتح بغداد
نویسندگان:
راضیه صالحی
،
محمد حسن ادریس
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 87 - مسلسل 35 و 36
روش شناسی کلامی خواجه نصیرالدین طوسی
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
سید قاسم کیایی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » شماره95
جایگاه سیاست در آثار خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و پنجم - بهار 83
جایگاه سیاست در آثار خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 (پياپي 25)، بهار 1383 شماره1
عقل و وحی در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
احمد رضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1392 پاييز 1392 شماره2
تئورىهاى عدالت در فلسفه سیاسى خواجه نصیرالدین طوسى
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال دوم - شماره هشتم - بهار 79
گسترۀ عصمت انبیا از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22
نظریه دولت در اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1379 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]