بررسی رابطه میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با نگرش به جامعه در میان دانشجویان شهر قم
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)
چکیده:
در عصر حاضر، بهرهگیری از رادیو، تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی بهعنوان رسانههای ارتباطی سریع و در دسترس، ضرورتی اجتماعی و بخشی جداییناپذیر از زندگی شده است. از سویی در جهان امروز، رسانهها به ابزارهایی برای نشر اندیشه و ایدئولوژیهای گوناگون در سراسر جهان تبدیل شدهاند و همین نفوذ رسانهها، پیامدهای شایان توجهی در جنبههای گوناگون زندگی انسانها، از جمله نگرش آنها داشته است. این مقاله درصدد بررسی رابطه بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با نگرش به جامعه در بین دانشجویان شهر قم است. جامعه نمونه تحقیق 638 نفر انتخاب شد و پرسشنامه بهصورت تصادفی ساده توزیع و جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان میدهد بین میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی با نگرش به جامعه در بین دانشجویان 381/0 r = رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رابطه بین میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی با نگرش به جامعه با متغیرهای کنترلی جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، مثبت و معنادار است. همچنین بین این متغیر با ابعاد نگرش مانند عاطفی، شناختی و رفتاری رابطه وجود دارد.
در عصر حاضر، بهرهگیری از رادیو، تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی بهعنوان رسانههای ارتباطی سریع و در دسترس، ضرورتی اجتماعی و بخشی جداییناپذیر از زندگی شده است. از سویی در جهان امروز، رسانهها به ابزارهایی برای نشر اندیشه و ایدئولوژیهای گوناگون در سراسر جهان تبدیل شدهاند و همین نفوذ رسانهها، پیامدهای شایان توجهی در جنبههای گوناگون زندگی انسانها، از جمله نگرش آنها داشته است. این مقاله درصدد بررسی رابطه بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با نگرش به جامعه در بین دانشجویان شهر قم است. جامعه نمونه تحقیق 638 نفر انتخاب شد و پرسشنامه بهصورت تصادفی ساده توزیع و جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان میدهد بین میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی با نگرش به جامعه در بین دانشجویان 381/0 r = رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رابطه بین میزان استفاده از وسایل ارتباطجمعی با نگرش به جامعه با متغیرهای کنترلی جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، مثبت و معنادار است. همچنین بین این متغیر با ابعاد نگرش مانند عاطفی، شناختی و رفتاری رابطه وجود دارد.
بررسی رابطه میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با نگرش به جامعه در میان دانشجویان شهر قم
3/21/2017 12:00:00 AM
بررسی رابطه میزان استفاده اینترنت با روابط خانوادگی (مورد مطالعه دانشجویان متأهل دانشگاه های قم)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با فقه سیاسی امام خمینی
نویسندگان:
علی اکبری معلم
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)
بررسی میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با فقه سیاسی امام خمینی
نویسندگان:
علی اکبری معلم
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 (پياپي 6)، پاييز 1393 شماره2
بررسی رابطۀ بین سبک زندگی و نگرش دینی با میزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان
نویسندگان:
اکبر صالحی
،
سعید رومانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
بررسی میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با فلسفه سیاسی امام خمینی(ره)
نویسنده:
علی اکبری معلم
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره11
بررسی میزان آشنایی طلاب و دانشجویان شهر قم با فقه سیاسی اندیشه امام خمینی (ره)
نویسندگان:
علی اکبری معلم
،
نعمت الله کرم الهی
،
مقاله نشریه: سپهر سیاست » سال 1394 تابستان 1394 شماره 2
بررسی تاثیر استفاده از ماهواره بر رابطه بین میزان دینداری و سبک زندگی دانشجویان دانشگاه ایلام
نویسندگان:
سیدمهدی ویسه
،
بلال پناهی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 4 (پیاپی 8)
بررسی میزان خوددرمانی با دارو در دانشجویان دانشگاه های شهر تربت حیدریه در سال1393
مقاله نشریه: نسیم تندرستی » شماره4
نقش واسطه ای خودمهارگری در رابطه دلبستگی به خدا با کارکرد خانواده در میان متاهلین شهر قم
مقاله نشریه: اسلام و پژوهش های روان شناختی » سال 1395 پاييز 1395 شماره6
بررسی رابطه عوامل موثر بر پذیرش نقشهای اجتماعی طلاب با نگرش آنان به هجرت از قم
نویسنده:
نعمت الله کرم اللهی*
،
مقاله نشریه: اسلام و علوم اجتماعی » سال 1399 دوره 12، شماره 24 (پاییز و زمستان 1399)