جایگاه فقهای شیعه در مناسبات دینی و اجتماعی ایران عصر صفویه
نویسندگان:
محمدمحسن حسنپور
،
مهدی ذوالفقاری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 شماره 3 - پاییز 1400 - مسلسل 87
چکیده:
نهضت دینی صفویه که توانست با تأسیس حکومت و رسمیت بخشیدن به تشیع به عنوان مذهب رسمی، خدمات بینظیری به اسلام شیعی در ایران بنماید، زمینهساز استقرار و قدرت یافتن و کسب موقعیت اجتماعی تدریجی فقهای شیعه در ایران شد. با توجه به پیشینه تصوف صفویه، این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که از منظر کارکرد مشروعیت دینی، فقهای شیعه چه جایگاهی در تعامل با دولت داشتند و قدرت و میزان نفوذ آنها در عرصه اجتماعی، بهویژه برای ترویج و اجرای احکام اسلامی چه میزان بوده است؟ یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که مشروعیت دینی دولت صفویه، تنها برآمده از فقهای شیعه نبود و صفویان، اقتدار دینی خود را از منابع گوناگون، از جمله حمایت جریان تصوف و برخی عناوین قدرتآفرین مانند سیادت و نیابت امام(ع) به دست آورده بودند. برخی شاهان صفوی، جایگاه ویژهای برای فقهای شیعه قائل بودند و در دستگاه دیوانی نیز مناصب رسمی متعددی به آنها تعلق داشت؛ اما در عمل، قدرت واقعی و نفوذ اجتماعی شاه، قابل مقایسه با هیچ صاحبمنصب دیگری نبود و تمایلات شخصی شاه، بر مقدرات کشور حاکم بود. تنها در اواخر دوره صفویه بود که قوام یافتن نهاد دینی قدرتمند و شکلگیری منصب ملاباشی، بر اقتدار فقها افزود.
نهضت دینی صفویه که توانست با تأسیس حکومت و رسمیت بخشیدن به تشیع به عنوان مذهب رسمی، خدمات بینظیری به اسلام شیعی در ایران بنماید، زمینهساز استقرار و قدرت یافتن و کسب موقعیت اجتماعی تدریجی فقهای شیعه در ایران شد. با توجه به پیشینه تصوف صفویه، این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که از منظر کارکرد مشروعیت دینی، فقهای شیعه چه جایگاهی در تعامل با دولت داشتند و قدرت و میزان نفوذ آنها در عرصه اجتماعی، بهویژه برای ترویج و اجرای احکام اسلامی چه میزان بوده است؟ یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که مشروعیت دینی دولت صفویه، تنها برآمده از فقهای شیعه نبود و صفویان، اقتدار دینی خود را از منابع گوناگون، از جمله حمایت جریان تصوف و برخی عناوین قدرتآفرین مانند سیادت و نیابت امام(ع) به دست آورده بودند. برخی شاهان صفوی، جایگاه ویژهای برای فقهای شیعه قائل بودند و در دستگاه دیوانی نیز مناصب رسمی متعددی به آنها تعلق داشت؛ اما در عمل، قدرت واقعی و نفوذ اجتماعی شاه، قابل مقایسه با هیچ صاحبمنصب دیگری نبود و تمایلات شخصی شاه، بر مقدرات کشور حاکم بود. تنها در اواخر دوره صفویه بود که قوام یافتن نهاد دینی قدرتمند و شکلگیری منصب ملاباشی، بر اقتدار فقها افزود.
جایگاه فقهای شیعه در مناسبات دینی و اجتماعی ایران عصر صفویه
3/21/2021 12:00:00 AM
مناسبات دین و سیاست در اندیشه فقهای عصر قاجار
نویسنده:
رجبعلی اسفندیار*
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1399 دوره 8، شماره 30 (پاییز 1399)
جستاری در جشنهای دینی و مذهبی در ایران عصر صفویه
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 1 - بهار 1401- مسلسل 89
عوامل گسترش هژمونی شیعه در عصر صفویه
نویسندگان:
علیرضا آزاد
،
طاهره رحیم پور ازغدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 تابستان 98 - مسلسل 78
وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعه در عصر سلجوقیان(ایران)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده علوم انسانی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
مناسبات قدرت و قانون در ایران عصر مشروطه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاست دینی و نظم سلطانی با تاکید بر اندیشه سیاسی شیعه در عصر صفویه
دانشجو:
نجف لک زایی
، استاد مشاور:
جلال درخشه
،
ناصر جمالزاده
، استاد راهنما:
محمدرضا مهدوی کنی
،
محمدرضا احمدی طباطبایی
،
پایاننامه: - 1362 - [دکترای تخصصی]
فقه شیعه و سرمایه اجتماعی در ایران
نویسندگان:
راضیه زارعی
،
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: شیعه شناسی » سال 1392 پاییز 1392 شماره43
چالش سیاست دینی و نظم سلطانی (با تاکید بر اندیشه و عمل سیاسی علمای شیعه در عصر صفویه)
نویسنده:
نجف لک زایی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
تاریخ مدارس دینی شیعه کرمان در عصر قاجار
نویسنده:
جواد عباس رودباری
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1401 شماره بیست و دوم- تابستان 1401
مهدویت در تاریخ نگاری عصر صفویه
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری
،
سعید نجفی نژاد
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 تابستان 1397 شماره46