جایگاه امامت در نظام هستی
نویسنده:
راحله برادران صفار
،
![راحله برادران صفار](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: جستار » سال 1384 شماره 9
کلیدواژه:
امامت
چکیده:
بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) بر سر جانشینی آن حضرت، گفتگو درگرفت. عدهای آنرا بر عهده امت گذاشته و عدهای دیگر از طریق نصّ، جانشینان آن حضرت را تعیین شده میدانستند و معتقد بودند باید این انتصاب از سوی خدای متعال باشد و به این ترتیب، اولین سنگ بنای اختلاف نهاده شد. پس از آن، متکلمان هر فرقه سعی نمودند ادله آراء خویش را مستدلتر بیان و کتابهای عقیدتی خویش را منتشر کنند. این مقاله در پی آنست که با ارائه نظر هر فرقه و بیان نقاط ضعف آن، بهترین رأی را مشخص کند، آنچنان که هر فرد با توجه به تمام جوانب، خود قضاوت کند کدام گرایش صحیح میباشد.
بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) بر سر جانشینی آن حضرت، گفتگو درگرفت. عدهای آنرا بر عهده امت گذاشته و عدهای دیگر از طریق نصّ، جانشینان آن حضرت را تعیین شده میدانستند و معتقد بودند باید این انتصاب از سوی خدای متعال باشد و به این ترتیب، اولین سنگ بنای اختلاف نهاده شد. پس از آن، متکلمان هر فرقه سعی نمودند ادله آراء خویش را مستدلتر بیان و کتابهای عقیدتی خویش را منتشر کنند. این مقاله در پی آنست که با ارائه نظر هر فرقه و بیان نقاط ضعف آن، بهترین رأی را مشخص کند، آنچنان که هر فرد با توجه به تمام جوانب، خود قضاوت کند کدام گرایش صحیح میباشد.
جایگاه امامت در نظام هستی
3/21/2005 12:00:00 AM
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
جایگاه زن در نظام آفرینش از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سعید داودى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 278
جايگاه علوم انساني و تجربي در نظام دانش
ارائه دهنده:
حضرت آيت الله حائري شيرازي
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1383
بررسی دلالت حدیث غدیر بر مشروعیت سیاسی الهی در نظام امامت
نویسندگان:
عباس مقدادی داودی
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله کنفرانس: هفتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر - 1395