فهمی جدعان و منظومه فکری او
نویسنده:
نرگس بهشتی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 186
چکیده:
فهمی جدعان نواندیشی معاصر که فضای علمی جهان اسلام و غرب را تجربه کرده است. تالیفات بسیار او بیانگر منظومه فکری است که بر نواندیشی روشی و معرفتی مبتنی بر عقلانیت و روش تاویلی تکیه دارد. نگرش او در بازنگری میراث، به کارگیری روش عقلانی فراگیر و تکیه بر عدالت و لیبرالیسم اجتماعی نمودار است. او ضمن تاریخی دانستن میراث، به کارگیری روش تاویلی مبتنی بر عقل در بازخوانی و تاویل متن وحیانی را تنها راه متناسب با الزامات زمان میداند. جدعان با نقد نظامهای فکری تک بعدی معاصر همچون اسلام گرایی، علمانیت، لیبرالی و از روش عقلانی چند بعدی سخن میگویدکه به جهان حاضر و میراث توجه دارد و برپایه آن عدالت همراه با مصلحت اسلام واقعی به همراه عقلانیت سکولاریزم در کنار آزادی لیبرالیسم، همه با هم میتوانند موجب پیشرفت جهان اسلام شوند. از دید جدعان اسلام دینی بر محور عدالت و آزادی است و اسلام سیاسی نگرشی بدعت گونه است. جدعان با همه تلاشهایش به عنوان یک محقق، گاه از نگاه علمی و واقع نگر دور شده است. ساختار نظری اندیشه او علی رغم هماهنگی درونی، در عمل دچار تناقضاتی لاینحل است. عقلگرایی او مبتنی بر جامعه غربی و بی توجه به عدم پشتوانه عقل گرایانه در فرهنگ عربی است.
فهمی جدعان نواندیشی معاصر که فضای علمی جهان اسلام و غرب را تجربه کرده است. تالیفات بسیار او بیانگر منظومه فکری است که بر نواندیشی روشی و معرفتی مبتنی بر عقلانیت و روش تاویلی تکیه دارد. نگرش او در بازنگری میراث، به کارگیری روش عقلانی فراگیر و تکیه بر عدالت و لیبرالیسم اجتماعی نمودار است. او ضمن تاریخی دانستن میراث، به کارگیری روش تاویلی مبتنی بر عقل در بازخوانی و تاویل متن وحیانی را تنها راه متناسب با الزامات زمان میداند. جدعان با نقد نظامهای فکری تک بعدی معاصر همچون اسلام گرایی، علمانیت، لیبرالی و از روش عقلانی چند بعدی سخن میگویدکه به جهان حاضر و میراث توجه دارد و برپایه آن عدالت همراه با مصلحت اسلام واقعی به همراه عقلانیت سکولاریزم در کنار آزادی لیبرالیسم، همه با هم میتوانند موجب پیشرفت جهان اسلام شوند. از دید جدعان اسلام دینی بر محور عدالت و آزادی است و اسلام سیاسی نگرشی بدعت گونه است. جدعان با همه تلاشهایش به عنوان یک محقق، گاه از نگاه علمی و واقع نگر دور شده است. ساختار نظری اندیشه او علی رغم هماهنگی درونی، در عمل دچار تناقضاتی لاینحل است. عقلگرایی او مبتنی بر جامعه غربی و بی توجه به عدم پشتوانه عقل گرایانه در فرهنگ عربی است.
فهمی جدعان و منظومه فکری او
3/20/2020 12:00:00 AM
تأملی بر جایگاه حقوق طبیعی در منظومه فکری استاد مطهری
نویسنده:
بیژن منصوری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 95
تحلیل مضمون خوانش حجاب و عفاف در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای
نویسنده:
زهرا آبیار
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1400 شماره 10
جامعه ایرانی و چالش سبک زندگی غربی در منظومه فکری آیتالله خامنهای
نویسنده:
فیروزه دلداری
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1401 شماره 6
شاخص های کارآمدی دولت در منظومه ی فکری رهبران انقلاب اسلامی
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 3
مبانی هستیشناختی انتظار در منظومه فکری حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مد ظله)
نویسنده:
محمود ملکی راد
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1399 شماره 1
طرح کلی فطری و عقلی انتظار در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
نویسنده:
محمود ملکی راد
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1400 دوره 9، شماره 36 (بهار 1400)