اسماعیلیان در الموت و جنوب ناحیه دریای مازندران پس از فتوحات مغول
نویسندگان:
ساسان طهماسبی
،
شفیق ویرانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 3 - پاییز 91 - مسلسل 51
چکیده:
مورخان ایرانی به تبعیت از روایت های عینی عطاملک جوینی در تاریخ جهانگشا، نابودی کامل جامعه شیعه اسماعیلی با مرکزیت الموت را در جریان حمله مغولان در قرن سیزدهم میلادی/ هفتم هجری که جهان اسلام را به ویرانی کشید، ثبت کرده اند. در حالی که تحقیقات جدید نشان می دهند اسماعیلیان پس از حمله مغول، هم چنان به حیات خود ادامه دادند ولی فعالیت های دایمی آنها در جنوب دریای خزر ناچیز شمرده شده است. تناقض و اغراق در گزارش های جوینی و شکل اصلاح شده آنها بر اساس روایت مورخان دیگر، شواهد تواریخ محلی، کتاب های جغرافیایی و کتیبه ها به حضور دایمی اسماعیلیان در این ناحیه به روشنی اشاره دارند. این شواهد در قرن پانزدهم میلادی/ نهم هجری به وسیله نصایح شاهرخی و مدارک موجود در ادبیات فرقه ای شبه قاره هند تایید می شوند و هر دوی آنها، الموت را مرکز مهم اسماعیلیان در دوره پس از حمله مغول می دانند که صدقات اسماعیلیان به آن جا فرستاده می شد. علاوه بر این، منابع هندی، الموت را اقامتگاه اسلام شاه، امام اسماعیلی می دانند.
مورخان ایرانی به تبعیت از روایت های عینی عطاملک جوینی در تاریخ جهانگشا، نابودی کامل جامعه شیعه اسماعیلی با مرکزیت الموت را در جریان حمله مغولان در قرن سیزدهم میلادی/ هفتم هجری که جهان اسلام را به ویرانی کشید، ثبت کرده اند. در حالی که تحقیقات جدید نشان می دهند اسماعیلیان پس از حمله مغول، هم چنان به حیات خود ادامه دادند ولی فعالیت های دایمی آنها در جنوب دریای خزر ناچیز شمرده شده است. تناقض و اغراق در گزارش های جوینی و شکل اصلاح شده آنها بر اساس روایت مورخان دیگر، شواهد تواریخ محلی، کتاب های جغرافیایی و کتیبه ها به حضور دایمی اسماعیلیان در این ناحیه به روشنی اشاره دارند. این شواهد در قرن پانزدهم میلادی/ نهم هجری به وسیله نصایح شاهرخی و مدارک موجود در ادبیات فرقه ای شبه قاره هند تایید می شوند و هر دوی آنها، الموت را مرکز مهم اسماعیلیان در دوره پس از حمله مغول می دانند که صدقات اسماعیلیان به آن جا فرستاده می شد. علاوه بر این، منابع هندی، الموت را اقامتگاه اسلام شاه، امام اسماعیلی می دانند.
اسماعیلیان در الموت و جنوب ناحیه دریای مازندران پس از فتوحات مغول
3/20/2012 12:00:00 AM
کنشگری فقیهان حله در نشر فرهنگ اسلامی پس از حمله مغول
نویسنده:
مهدیه مهدوی کنی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 شماره 2 - تابستان 1400 - مسلسل 86
همگرایی و واگرایی ایرانیان و عربها در خوراک و آداب آن پس از فتوحات
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 3- پاییز 1401- مسلسل 91
مهدویت از دیدگاه اسماعیلیان و قرمطیان
نویسنده:
علیرضا روحی میر آبادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 3 - پاییز 85 - مسلسل 27
شیوه تبلیغی مسلمانان و مسیحیان در جنوب آفریقا
نويسنده:
حبیبرضا ارزانی
، تهيه كننده:
مرکز مطالعات اسلامی
، باهمكاري:
مرکز بینالمللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلا
، ويراستار:
فریبرز راهدانمفرد
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان - 1391
سیری در تاریخ تشیع مازندران (از آغاز تا پایان سده هشتم هجری)
نویسنده:
یوسف اسماعیلی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387
زن و آسیبهای پس از طلاق
نویسنده:
نرگس جویی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 152 رمضان ویژهنامه خانواده
قلندران حیدری در جامعه خراسان عهد مغول و ایلخانی
نویسندگان:
عبدالرئوف نصیری جوزقانی
،
علیرضا کریمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 تابستان 98 - مسلسل 78
سنت و تجدد در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان (مشکات)
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)
بررسی پیامدها و آسیبهای فتوحات در دهههای نخستین اسلامی
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 4 زمستان 1400 مسلسل 88