وحدت از دیدگاه امام خمینى قدس سره
نویسنده:
محمد خردمند
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
چکیده:
این کتاب، مجموعه بیانات و نوشته هاى امام خمینى - رضوان الله علیه -
درباره وحدت اسلامى است که از کتابهاى چهل حدیث، صحیفه نور، کشف
الاسرار، مناسک حجّ، ولایت فقیه و وصیّت نامه سیاسى - الهى، استخراج و تنظیم
شده است. اثر مذکور شامل شش فصل است: 1. ماهیّت وحدت؛ 2. ضرورت
وحدت؛ 3. روشهاى ایجاد وحدت؛ 4. آثار و نتایج وحدت؛ 5. وجوه مختلف
وحدت؛ 6. فقدان وحدت (علل و نتایج تفرقه). در فصل اول، این مسأله آشکار مى گردد که وحدت چیست، بر چه پایه و مبنایى
قرار دارد، و محور آن کدام است. امام خمینى به روشنى بیان مىدارد که یکى از
مقاصد بزرگ شرایع و انبیاى عظام ـ سلام اللّه علیهم ـ و عامل مهمّ «در تشکیل مدینه
فاضله» و «جلوگیرى از تعدّیات ظالمانه ارباب تعدّى»، «توحید کلمه و توحید
عقیده» است. امام با اشاره به تاریخ صدر اسلام و این که پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در بین
مسلمانان «عقد اخوّت» برقرار کرد و آنان بر اساس آیه «إنّما المؤمنون
إخوةٌ»(حجرات (49) آیه 10) با یکدیگر برادر شدند و نیز با اشاره به روایاتى مثل
«تواصلوا و تبارّوا و تراحموا و کونوا إخوةً أبرارا کما أمرکم اللّه عزّ و جلّ»(اصول
کافى، ج2، ص 175) چنین استنباط مىکند: مسلمین مأمورند به دوستى و مواصلت و نیکویى به یکدیگر و مودّت و
اخوّت، و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانى شود، محبوب و مرغوب
است و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیّت
اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.
این کتاب، مجموعه بیانات و نوشته هاى امام خمینى - رضوان الله علیه -
درباره وحدت اسلامى است که از کتابهاى چهل حدیث، صحیفه نور، کشف
الاسرار، مناسک حجّ، ولایت فقیه و وصیّت نامه سیاسى - الهى، استخراج و تنظیم
شده است. اثر مذکور شامل شش فصل است: 1. ماهیّت وحدت؛ 2. ضرورت
وحدت؛ 3. روشهاى ایجاد وحدت؛ 4. آثار و نتایج وحدت؛ 5. وجوه مختلف
وحدت؛ 6. فقدان وحدت (علل و نتایج تفرقه). در فصل اول، این مسأله آشکار مى گردد که وحدت چیست، بر چه پایه و مبنایى
قرار دارد، و محور آن کدام است. امام خمینى به روشنى بیان مىدارد که یکى از
مقاصد بزرگ شرایع و انبیاى عظام ـ سلام اللّه علیهم ـ و عامل مهمّ «در تشکیل مدینه
فاضله» و «جلوگیرى از تعدّیات ظالمانه ارباب تعدّى»، «توحید کلمه و توحید
عقیده» است. امام با اشاره به تاریخ صدر اسلام و این که پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در بین
مسلمانان «عقد اخوّت» برقرار کرد و آنان بر اساس آیه «إنّما المؤمنون
إخوةٌ»(حجرات (49) آیه 10) با یکدیگر برادر شدند و نیز با اشاره به روایاتى مثل
«تواصلوا و تبارّوا و تراحموا و کونوا إخوةً أبرارا کما أمرکم اللّه عزّ و جلّ»(اصول
کافى، ج2، ص 175) چنین استنباط مىکند: مسلمین مأمورند به دوستى و مواصلت و نیکویى به یکدیگر و مودّت و
اخوّت، و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانى شود، محبوب و مرغوب
است و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیّت
اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.
وحدت از دیدگاه امام خمینى قدس سره
3/20/2000 12:00:00 AM
طراوت عبادتدر سیره امام خمینى قدس سره
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 223
یاد داشتها و خاطراتى از امام خمینى قدّس سرّه
نویسنده:
محمدحسن رحیمیان
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 2