نسخه شناسی مصاحف قرآنی 8: الکافی فی التفسیر، اثر گمشدۀ السید الامام ضیاءالدین ابوالرضا راوندی (م حدود 571 ق)، و نسخۀ قرآن 4129 کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 181
کلیدواژه:
ضیاءالدین ابوالرضا فضلالله الراوندی
،
الکافی فی التفسیر
،
تفسیر شیعه در قرن ششم
،
تفسیر کلامی شیعه
،
کتابت شیعیان از قرآن
،
معتزله
،
قرائات عشره
،
اختلاف قرائات
،
کاشان
،
مدرسۀ مجدیه
،
السید الامام
،
جمع و تدوین قرآن
،
نسخه 4129 کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی
چکیده:
نسخۀ قرآن به شمارۀ 4129، مورَّخ 583 هجری در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی (تهران)، درواقع حاوی یکی از تفاسیر مهم شیعی است که تاکنون ناشناخته باقی مانده است. در برخورد اولیه با این نسخه، ظاهر آن را متفاوت از سایر نسخههای قرآنی مییابیم، اما در حقیقت، این نسخه را باید اثری مرکب از متن قرآن، اختلاف قرائات عشرة و تفسیر قرآن به شمار آورد، هرچند فهرستنویس کتابخانه، آن را در شمار قرآنها ثبت کرده و در معرفیاش به توصیفی ظاهری بسنده کرده است. از آنجا که این نسخه همواره در میان قرآنهای کتابخانۀ مجلس جای گرفته، تاکنون کسی به اهمیت حواشی اطراف این نسخۀ قرآن که حاوی تفسیری بسیار مهم و مفقود از میراث شیعه در قرن ششم هجری است، توجه نکرده بود. در سالهای اخیر کوشیدهام، با بازخوانی دقیق این حواشی، متنی مصحَّح و پژوهش شده از این تفسیر شیعی آماده کنم. بر این اساس، نوشتۀ حاضر به معرفی نسخه و کشف هویت مؤلف احتمالی آن یعنی ضیاءالدین ابوالرضا، سیّد فضلالله راوندی (زنده در 571 ق) میپردازد. ازجمله ویژگیهای منحصربهفرد این اثر آنکه در پایان آن و در میان شماری از ملحقات علوم قرآنی، قدیمترین نقد از سوی یک دانشمند شیعی در قرن ششم هجری بر روایت رسمی جمع قرآن به دست زید بن ثابت و در زمان ابوبکر آمده است.
نسخۀ قرآن به شمارۀ 4129، مورَّخ 583 هجری در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی (تهران)، درواقع حاوی یکی از تفاسیر مهم شیعی است که تاکنون ناشناخته باقی مانده است. در برخورد اولیه با این نسخه، ظاهر آن را متفاوت از سایر نسخههای قرآنی مییابیم، اما در حقیقت، این نسخه را باید اثری مرکب از متن قرآن، اختلاف قرائات عشرة و تفسیر قرآن به شمار آورد، هرچند فهرستنویس کتابخانه، آن را در شمار قرآنها ثبت کرده و در معرفیاش به توصیفی ظاهری بسنده کرده است. از آنجا که این نسخه همواره در میان قرآنهای کتابخانۀ مجلس جای گرفته، تاکنون کسی به اهمیت حواشی اطراف این نسخۀ قرآن که حاوی تفسیری بسیار مهم و مفقود از میراث شیعه در قرن ششم هجری است، توجه نکرده بود. در سالهای اخیر کوشیدهام، با بازخوانی دقیق این حواشی، متنی مصحَّح و پژوهش شده از این تفسیر شیعی آماده کنم. بر این اساس، نوشتۀ حاضر به معرفی نسخه و کشف هویت مؤلف احتمالی آن یعنی ضیاءالدین ابوالرضا، سیّد فضلالله راوندی (زنده در 571 ق) میپردازد. ازجمله ویژگیهای منحصربهفرد این اثر آنکه در پایان آن و در میان شماری از ملحقات علوم قرآنی، قدیمترین نقد از سوی یک دانشمند شیعی در قرن ششم هجری بر روایت رسمی جمع قرآن به دست زید بن ثابت و در زمان ابوبکر آمده است.
نسخه شناسی مصاحف قرآنی 8: الکافی فی التفسیر، اثر گمشدۀ السید الامام ضیاءالدین ابوالرضا راوندی (م حدود 571 ق)، و نسخۀ قرآن 4129 کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی
3/20/2020 12:00:00 AM
نسخه شناسی مصاحف قرآنی (16) قرآن کوفی 4251 موزۀ ملی ایران: منبعی برای شناخت قرائات معروف و شاذ قرآنی
نویسنده:
مرتضی کریمی نیا
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 191
نسخه شناسی مصاحف قرآنی (18) قرآن کوفی 6 سطری ابوالعلاء سودآور، اهدایی به کتابخانه و موزۀ ملی ملک، و دیگر اجزای آن در جهان
نویسنده:
مرتضی کریمی نیا
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 204
نسخه شناسی مصاحف قرآنی (10): قرآن کوفی 4289 در موزۀ ملی ایران و دیگر پارۀ مسروقۀ آن در موزۀ پارس (شیراز):
نویسنده:
مرتضی کریمینیا
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 184
نسخه شناسی مصاحف قرآنی (12): ابوجعفر محمّد بن موسی الموسوی، عالم و ادیب شیعه در قرن چهارم، و قرآن وقفیاش بر حرم رضوی در سال 402 هجری
نویسنده:
مرتضی کریمینیا
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 186
تازه های نگارش و نشر: هفت کشور و سفرهای ابن تراب، حسین نامه، فهرست نسخه های خطی کتابخانه آیت الله حججی (نجف آباد ـ ایران)، مشاهیر مدفون در حرم رضوی (جلد اول، جلد دوم و سوم)، اعلام اصفهان، امام شیعه و وحدت اسلامی، جریان شناسی انجمن حجتیه، معرفی سه اثر اهل سنت در رد وهابت (الصواعق ا
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1387 110-111