مبانى فهم قرآن در نگاه امام على (ع)
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
کلیدواژه:
زبان قرآن
،
امام على(ع) و پیامبر (ص)
،
دانش امام على(ع)
،
ابزارهاى فهم قرآن
،
پلورالیزم تفسیرى
،
فهمهاى متعارض
،
کثرتپذیرى فهم قرآن
،
وجوه قرآن
،
تفسیر امام على(ع)
،
قراءتهاى مختلف
،
فهم صحیح
چکیده:
بررسى مبانى فهم قرآن از دیدگاه امام على(ع) است. فهم زبان قرآن، مانند هر زبان دیگرى، نیازمند ابزار، قواعد و متکى بر مبانىاى است، شمارى از این مبانى در کلمات امام على(ع) بیان شده است. نویسنده، پس از اشاره به رابطه تنگاتنگ امام على(ع) با پیامبر(ص( و جریان موجآساى وحى بر کرانه وجود على(ع) و امتیازیابى او بر سایر اصحاب و خویشان پیامبر(ص(، به فهمپذیرى قرآن در دو نگاه اثباتى و نفى مىپردازد و بر آن است که امام على(ع) قرآن را کتاب فهمپذیر مىشناخته، البته با ابزارهایى که براى فهم آن لازم است. این ابزارها عبارتند از: تفسیر قرآن با قرآن، فهم قرآن در پرتو سنّت و بیان اهل بیت(ع)، کثرتپذیرى فهم قرآن - که برآیند تأویلپذیرى و چند وجهى بودن قرآن است و در نتیجه خروجى آن، قراءتهاى همساز و ناهمساز است - . امام على(ع) ضمن ممکن و رواشمردن قراءتهاى متکثر و همساز و باطل شمردن قراءتهاى مختلف و ناهمساز، پلورالیزم تفسیرى را مردود مىشمارد و تنها یک قراءت و فهم را رسمى و ارزشمند مىداند و دیگر قراءتها را نه تنها غیررسمى، بلکه تهى از ارزش و اعتبار مىداند. در ادامه، نویسنده براساس اخبار رسیده از امام على(ع)، معیار گزینش فهم درست از نادرست را در سه محور: محکمات قرآن، سنّت نبوى و سنت و سیره اهل بیت(ع) ذکر مىکند و به ذکر مثالهایى مىپردازد. در پایان نیز به رابطه "قراءتهاى ناهمساز" با "انتظار از قرآن" و جاودانگى آموزههاى قرآن اشاره مىکند.
بررسى مبانى فهم قرآن از دیدگاه امام على(ع) است. فهم زبان قرآن، مانند هر زبان دیگرى، نیازمند ابزار، قواعد و متکى بر مبانىاى است، شمارى از این مبانى در کلمات امام على(ع) بیان شده است. نویسنده، پس از اشاره به رابطه تنگاتنگ امام على(ع) با پیامبر(ص( و جریان موجآساى وحى بر کرانه وجود على(ع) و امتیازیابى او بر سایر اصحاب و خویشان پیامبر(ص(، به فهمپذیرى قرآن در دو نگاه اثباتى و نفى مىپردازد و بر آن است که امام على(ع) قرآن را کتاب فهمپذیر مىشناخته، البته با ابزارهایى که براى فهم آن لازم است. این ابزارها عبارتند از: تفسیر قرآن با قرآن، فهم قرآن در پرتو سنّت و بیان اهل بیت(ع)، کثرتپذیرى فهم قرآن - که برآیند تأویلپذیرى و چند وجهى بودن قرآن است و در نتیجه خروجى آن، قراءتهاى همساز و ناهمساز است - . امام على(ع) ضمن ممکن و رواشمردن قراءتهاى متکثر و همساز و باطل شمردن قراءتهاى مختلف و ناهمساز، پلورالیزم تفسیرى را مردود مىشمارد و تنها یک قراءت و فهم را رسمى و ارزشمند مىداند و دیگر قراءتها را نه تنها غیررسمى، بلکه تهى از ارزش و اعتبار مىداند. در ادامه، نویسنده براساس اخبار رسیده از امام على(ع)، معیار گزینش فهم درست از نادرست را در سه محور: محکمات قرآن، سنّت نبوى و سنت و سیره اهل بیت(ع) ذکر مىکند و به ذکر مثالهایى مىپردازد. در پایان نیز به رابطه "قراءتهاى ناهمساز" با "انتظار از قرآن" و جاودانگى آموزههاى قرآن اشاره مىکند.
مبانى فهم قرآن در نگاه امام على (ع)
3/20/2000 12:00:00 AM
فضایل امام علی ع از نگاه قرآن
نویسنده:
سیدعلی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
امام علی ع از نگاه خود
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 151 رمضان
امام على (ع) و قرآن
نویسندگان:
سید حیدر علوی نژاد
،
عبدالامیر علی خان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
شاخصههای دینداری از نگاه امام علی(ع)
نویسنده:
جواد محدثی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
تأثیر قرآن در اندیشه امام علی (ع)
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
فروغ قرآن در نگاه امام چهارم (ع)
نویسنده:
عباس کوثری
،
مقاله نشریه: فرهنگ کوثر » سال 1383 بهار 1383 شماره57
معیار ارزشهاى اجتماعى از نگاه امام على(ع)
نویسنده:
ابوالقاسم یعقوبی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1379 شماره 99
امام علی ع از نگاه عالمان اهل سنّت
نویسنده:
رحمت الله ضیائی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک