حل تعارضهای اخلاقی در تجربه پدیدارشناسانه ماندلباوم
نویسندگان:
حسن فتح زاده
،
علیرضا ضمیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 89
کلیدواژه:
پدیدارشناسی اخلاق
،
عواطف
،
تعارضهای اخلاقی
،
اصل اولویت واقعیتها
،
اصل جهانشمولی
،
اصل غائیت
چکیده:
حل نزاعها و تعارضهای اخلاقی از اهداف هر نظریه اخلاقی است که بهنوعی بر وجود عناصر مطلق در احکام اخلاقی اصرار میورزد. نظریههای وظیفهگرایانه در اخلاق از آنرو که به وجود احکام مطلق و وظایف مستقل از فاعل اصرار دارند بیش از دیگر نظریهها درپی حل چنین نزاعهایی هستند. سنتهای مختلف فلسفی اعم از قارهای و تحلیلی با روشهای خاص خود به دنبال حل این معضل هستند. موریس ماندلباوم فیلسوف تحلیلی امریکایی از منظر تجربه پدیدارشناسی اخلاقی با طرح یک نظام اخلاقی مستقل و تبیین این نظام، هدف عملی فلسفه خود را حل تعارضهای اخلاقی میداند. خاستگاه این تعارضها از نظر وی عوامل شناختیای هستند که بر نحوه شکلگیری حکم اخلاقی تأثیر میگذارند. هرچند همواره نمیتوان بر این عوامل فائق آمد، ولی میتوان اصولی را برشمرد که اگرچه مطلق نیستند، در بسیاری موارد به شیوهای پدیدارشناختی راهگشا هستند. از این منظر «اصل اولویت واقعیتها»، «اصل جهانشمولی» و «اصل غائیت»، مجموعه اصولی هستند که هنگام تغایر و اختلاف اخلاقی بهکار میآیند. با توجه به این اصول قصد داریم درواقع فراتر از نظریه هنجاری خاص ملاکی برای حل اختلافنظرهای اخلاقی ارائه کنیم و این اصول را با توجه به باورها و امور واقعیای که احکام اخلاقی ناگزیر از آنها برمیخیزند، موجه سازیم. در این مقاله پس از توضیح اجمالی راهحلهای رایج بهویژه در سنت وظیفهگرایانه، به ارزیابی راهحلهای ماندلباوم خواهیم پرداخت.
حل نزاعها و تعارضهای اخلاقی از اهداف هر نظریه اخلاقی است که بهنوعی بر وجود عناصر مطلق در احکام اخلاقی اصرار میورزد. نظریههای وظیفهگرایانه در اخلاق از آنرو که به وجود احکام مطلق و وظایف مستقل از فاعل اصرار دارند بیش از دیگر نظریهها درپی حل چنین نزاعهایی هستند. سنتهای مختلف فلسفی اعم از قارهای و تحلیلی با روشهای خاص خود به دنبال حل این معضل هستند. موریس ماندلباوم فیلسوف تحلیلی امریکایی از منظر تجربه پدیدارشناسی اخلاقی با طرح یک نظام اخلاقی مستقل و تبیین این نظام، هدف عملی فلسفه خود را حل تعارضهای اخلاقی میداند. خاستگاه این تعارضها از نظر وی عوامل شناختیای هستند که بر نحوه شکلگیری حکم اخلاقی تأثیر میگذارند. هرچند همواره نمیتوان بر این عوامل فائق آمد، ولی میتوان اصولی را برشمرد که اگرچه مطلق نیستند، در بسیاری موارد به شیوهای پدیدارشناختی راهگشا هستند. از این منظر «اصل اولویت واقعیتها»، «اصل جهانشمولی» و «اصل غائیت»، مجموعه اصولی هستند که هنگام تغایر و اختلاف اخلاقی بهکار میآیند. با توجه به این اصول قصد داریم درواقع فراتر از نظریه هنجاری خاص ملاکی برای حل اختلافنظرهای اخلاقی ارائه کنیم و این اصول را با توجه به باورها و امور واقعیای که احکام اخلاقی ناگزیر از آنها برمیخیزند، موجه سازیم. در این مقاله پس از توضیح اجمالی راهحلهای رایج بهویژه در سنت وظیفهگرایانه، به ارزیابی راهحلهای ماندلباوم خواهیم پرداخت.
حل تعارضهای اخلاقی در تجربه پدیدارشناسانه ماندلباوم
3/21/2018 12:00:00 AM
تجربه عرفانی و اخلاقی
نويسنده:
گری کلود هری
، مترجم:
شمسالله مریجی
،
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، مرکز انتشارات - 1382
نظریه یقین در حل شکاف معرفت و عمل اخلاقی
نویسندگان:
سید محمود موسوی
،
سید محمد اکبریان
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1391 (پياپي 10)، پاييز و زمستان 1391 شماره1-2
راهبرد اصلی در حل معمای واقع گرایی اخلاقی درابن سینا
نویسنده:
جهانگیر مسعودی
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1394 (پياپي 64)، تابستان 1394 شماره4
تعارض اخلاقی و دانش اصول فقه (بازخوانی ظرفیت های اصول فقه در حل تعارضات اخلاقی)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1391
بررسی شیوه های حل تعارضات اخلاقی براساس عقل و نقل
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اصول راهنما در حل چالش های اخلاقی جنگ از منظر عقل و نقل
نویسندگان:
حسین توسلی
،
مهدی مطهری*
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1400 دوره 4، شماره 11 (تابستان 1400)
تجربه اخلاقی دختران سن بالا از تجردی در مواجهه اجتماعی؛ یک مطالعه کیفی
نویسنده:
مجید جعفریان*
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1401 دوره 5، شماره 16 (پاییز 1401)
حل مشکلات در سیره پیشوایانع
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 267