تکریم سالمندان در آموزههای دینی
نویسنده:
مسعود حکیمیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9
چکیده:
سالمندی، یکی از مراحل عمر انسان است که قرآن کریم از آن با واژگان «شَیب، شَیخ، کِبَر، ارذَل العُمُر، وَهَن العظم» یاد میکند. خداوند در قرآن کریم[1] در ترسیم خط عمر انسان به دو ضعف در وجود انسان اشاره کرده است؛ یکی «کودکی» که به صراحت از آن نامی نبرده و دیگری «شیبه» یا همان پیری است که به آن تصریح دارد. این تعبیر ممکن است به خاطر دردناکتر بودن ضعفِ پیرى نسبت به ضعف کودکی باشد؛ زیرا ضعف پیری پس از غرور جوانی و زورمندی آن اتفاق میافتد؛ در حالی که ضعف کودکی چنین پیشینهای ندارد. در واقع این ضعف، هشداری به انسانهاست که در دوران جوانی و میانسالی زندگی میکنند. در روایات نیز با استفاده از این واژگان و واژگان دیگری همانند «هَرْم»، «طول العمُر» و «ذو شیبه» به سالمندی اشاره شده است. از آنجایی که آیات و روایات فراوانی در تکریم سالمندان مطرح شده است و از سوی دیگر هِرَم جمعیتی کشور در حوزۀ سالمندان، رو به افزایش است[2] و سالمندان در تمام طول عمر، همت و جوانی خود را صرف اعتلای جامعه کردهاند، توجه به این قشر اهمیت مییابد. نوشتار پیشرو موضوع تکریم سالمندان در آموزههای دینی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. [1]. «اللَّهُ الَّذِى خَلَقَکُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَ شَیْبَةً...؛ خداست که شما را از ناتوانى آفرید، سپس بعد از ناتوانى قدرت و نیرو داد، آنگاه بعد از نیرومندى و توانایى ناتوانى و پیرى قرار داد». روم: 54. [2]. آمارها گویای آن است که تا سال2050 میلادی، شمار سالمندان کشورمان به بیش از 26 میلیون نفر میرسد. ر.ک: حسن اصغرپور و غلامرضا معارفی، «جایگاه سالمندان و نحوه تعامل با آنها در روایات اهلبیت:»، نشریه سالمندشناسی، ص 3.
سالمندی، یکی از مراحل عمر انسان است که قرآن کریم از آن با واژگان «شَیب، شَیخ، کِبَر، ارذَل العُمُر، وَهَن العظم» یاد میکند. خداوند در قرآن کریم[1] در ترسیم خط عمر انسان به دو ضعف در وجود انسان اشاره کرده است؛ یکی «کودکی» که به صراحت از آن نامی نبرده و دیگری «شیبه» یا همان پیری است که به آن تصریح دارد. این تعبیر ممکن است به خاطر دردناکتر بودن ضعفِ پیرى نسبت به ضعف کودکی باشد؛ زیرا ضعف پیری پس از غرور جوانی و زورمندی آن اتفاق میافتد؛ در حالی که ضعف کودکی چنین پیشینهای ندارد. در واقع این ضعف، هشداری به انسانهاست که در دوران جوانی و میانسالی زندگی میکنند. در روایات نیز با استفاده از این واژگان و واژگان دیگری همانند «هَرْم»، «طول العمُر» و «ذو شیبه» به سالمندی اشاره شده است. از آنجایی که آیات و روایات فراوانی در تکریم سالمندان مطرح شده است و از سوی دیگر هِرَم جمعیتی کشور در حوزۀ سالمندان، رو به افزایش است[2] و سالمندان در تمام طول عمر، همت و جوانی خود را صرف اعتلای جامعه کردهاند، توجه به این قشر اهمیت مییابد. نوشتار پیشرو موضوع تکریم سالمندان در آموزههای دینی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. [1]. «اللَّهُ الَّذِى خَلَقَکُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَ شَیْبَةً...؛ خداست که شما را از ناتوانى آفرید، سپس بعد از ناتوانى قدرت و نیرو داد، آنگاه بعد از نیرومندى و توانایى ناتوانى و پیرى قرار داد». روم: 54. [2]. آمارها گویای آن است که تا سال2050 میلادی، شمار سالمندان کشورمان به بیش از 26 میلیون نفر میرسد. ر.ک: حسن اصغرپور و غلامرضا معارفی، «جایگاه سالمندان و نحوه تعامل با آنها در روایات اهلبیت:»، نشریه سالمندشناسی، ص 3.
تکریم سالمندان در آموزههای دینی
3/21/2021 12:00:00 AM
غیرتورزی در آموزههای دینی
نویسنده:
مسعود عالی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 158محرم
عوامل آرامش در آموزههای دینی
نویسندگان:
محمدسالم محسنی
،
محمدحنیف طاهری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
آثار قناعت در آموزههای دینی
نویسنده:
مرتضی رضایی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
رسالت مادری در آموزههای دینی
نویسنده:
راضیه علی اکبری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 154 محرم ویژهنامه خانواده
پیامدهای بداخلاقی در آموزههای دینی
نویسنده:
علی خادمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
عوامل تحکیم خانواده در آموزههای دینی
نویسنده:
اسماعیل اخلاقی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 234
کاردکردهای انتظار فرج در آموزههای دینی
نویسنده:
محمدمهدی لطفی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
معیارهای گزینش همسر در آموزههای دینی
نویسنده:
جناب عسکری اسلام پور کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 138 رمضان ویژهنامه خانواده