ابوتمّام، شاعرحوزه تمدنی جهان اسلام
نویسنده:
محمدعلی آذرشب
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 195
چکیده:
وحدت تمدنی جهان اسلام نتیجه همزیستی و تعامل
فرهن گها و زبان های موجود در بلاد اسلامی است. زبان عربی به
عنوان زبان قرآن و زبان اسلام و سیره و سنت پیامبر |، با ورود به در
ایران، نه ب هعنوان یک زبان قومی و زبان قوم عرب، بلکه ب هعنوان
زبان تمدن اسلامی حضور پیدا کرده است.از این رو نباید به زبان
عربی به عنوان زبان قومی نگریست و آن را تنها زبان قوم عرب
محسوب کرد. خدمات فراوانی که ایرانیان در شک لگیری و تحکیم
قواعد صرف و نحو و معانی و بیان و بلاغت زبان عربی داشته اند،
خود گواهی نیک بر این مدعاست. سفر شاعر بزرگ عصر عباسی،
ابوتمّام حبیب بن اوس طائی به ایران و اقامت در سرزمین های
خراسان و فارس و آذربایجان و تألیف کتاب ادبی ارزشمند، معتبر
در شهر همدان و همچنین کثرت » دیوان الحماسة « و مؤثری چون
شارحان ایرانی این اثر همچون خطیب تبریزی، مرزوقی اصفهانی
و سایر ائمه ادب و لغت نوعاً ایرانی، خود شاهدی دیگر بر تأیید
این حقیقت است که تنها در بستر یک وحدت تمدنی، م یتوان
این چنین تعاملات و همزیستی های بین زبانی ارزشمندی را
مشاهده کرد.
سه چکامه ولائی از « مقاله حاضر به مناسبت انتشار کتاب
ارائه شده است. این کتاب در بردارنده شرح و ترجمه » ابوتمام طائی
سه قصیده منتشرنشده از ابوتمام حبیب بن اوس طائی است
ع و تحقیق فراوان محققان آن دارد. آنچه از مطالعه که نشان از تتب
این کتاب بر خواننده مکشوف م یگردد، این است که وحدت
تمدنی و تعارف به معنای مبادله معرفتی بین ملل مسلمان، در
آثار مختلف ادبی شکل گرفته در تمدن اسلامی حضوری مؤثر و
پررنگ دارد و مبادله معرفتی بین مل تها، از دیرباز اساس ساخت و
توسعه هر تمدنی را تشکیل می داده است. بنابراین شایسته است
سه چکامه ولائی از « تا در خصوص ابعاد مختلف کتاب ارزنده
سه محور ذیل مختصراً بیان گردد. » ابوتمام طائی
وحدت تمدنی جهان اسلام نتیجه همزیستی و تعامل
فرهن گها و زبان های موجود در بلاد اسلامی است. زبان عربی به
عنوان زبان قرآن و زبان اسلام و سیره و سنت پیامبر |، با ورود به در
ایران، نه ب هعنوان یک زبان قومی و زبان قوم عرب، بلکه ب هعنوان
زبان تمدن اسلامی حضور پیدا کرده است.از این رو نباید به زبان
عربی به عنوان زبان قومی نگریست و آن را تنها زبان قوم عرب
محسوب کرد. خدمات فراوانی که ایرانیان در شک لگیری و تحکیم
قواعد صرف و نحو و معانی و بیان و بلاغت زبان عربی داشته اند،
خود گواهی نیک بر این مدعاست. سفر شاعر بزرگ عصر عباسی،
ابوتمّام حبیب بن اوس طائی به ایران و اقامت در سرزمین های
خراسان و فارس و آذربایجان و تألیف کتاب ادبی ارزشمند، معتبر
در شهر همدان و همچنین کثرت » دیوان الحماسة « و مؤثری چون
شارحان ایرانی این اثر همچون خطیب تبریزی، مرزوقی اصفهانی
و سایر ائمه ادب و لغت نوعاً ایرانی، خود شاهدی دیگر بر تأیید
این حقیقت است که تنها در بستر یک وحدت تمدنی، م یتوان
این چنین تعاملات و همزیستی های بین زبانی ارزشمندی را
مشاهده کرد.
سه چکامه ولائی از « مقاله حاضر به مناسبت انتشار کتاب
ارائه شده است. این کتاب در بردارنده شرح و ترجمه » ابوتمام طائی
سه قصیده منتشرنشده از ابوتمام حبیب بن اوس طائی است
ع و تحقیق فراوان محققان آن دارد. آنچه از مطالعه که نشان از تتب
این کتاب بر خواننده مکشوف م یگردد، این است که وحدت
تمدنی و تعارف به معنای مبادله معرفتی بین ملل مسلمان، در
آثار مختلف ادبی شکل گرفته در تمدن اسلامی حضوری مؤثر و
پررنگ دارد و مبادله معرفتی بین مل تها، از دیرباز اساس ساخت و
توسعه هر تمدنی را تشکیل می داده است. بنابراین شایسته است
سه چکامه ولائی از « تا در خصوص ابعاد مختلف کتاب ارزنده
سه محور ذیل مختصراً بیان گردد. » ابوتمام طائی
ابوتمّام، شاعرحوزه تمدنی جهان اسلام
1/1/1401 12:00:00 AM
ظرفیت های تمدنی جهان اسلام
ارائه دهنده:
ادریس هانی
،
محمدعلی میرزایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1396
نظم تمدنی در جهان اسلام
ناقد:
محمدهادی مدنی
، ارائه دهنده:
رسول نوروزی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
زبان و حوزه اعتبار تمدنی جهان اسلام
نویسندگان:
رسول نوروزی فیروز*
،
فضه خاتمی نیا
،
مقاله نشریه: پژوهش های سیاست اسلامی » سال 1399 دوره 8، شماره 17 (بهار و تابستان 1399)
جريان هاي تمدني در جهان اسلام (نمونه موردي اسلام حضاري)
نویسنده:
رسول نوروزي فيروز
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/03/27 تا تاریخ: 1399/05/10
جريان هاي تمدني در جهان اسلام (نمونه موردي اسلام حضاري)
نویسنده:
محمد تقي سبحاني
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/03/27 تا تاریخ: 1399/05/10
پیشرفت های تمدنی چین و تاثیر آن در جهان اسلام
نویسندگان:
یدالله حاجی زاده
،
حسین مفتخری
،
مقاله نشریه: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » سال 1390 تابستان 1390 شماره3
تحلیل تمدنی و صورت بندی مسئله «نظم» در جهان اسلام
نویسنده:
رسول نوروزی فیروز*
،
مقاله نشریه: نشریه سیاست پژوهی جهان اسلام » سال 1402 دوره 10، شماره 3 (پاییز 1402)