جایگزینی قاعده اقرار با قاعده الزام از نگاه فقهای معاصر
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 4
چکیده:
قاعده الزام یکی از قواعد فقهیای است که نوع ارتباط امامیه با مذاهب دیگر و حتی غیر مسلمانان را نیز شامل میشود. آقای سیستانی قاعدهی الزام به معنای متداول آن بین فقهاء شیعه را قبول ندارند و دلالت روایات باب را بر این قاعده تمام نمیدانند، بلکه با توجه به این روایات دو قاعدهی دیگر جایگزین آن میکنند، قاعده اقرار و قاعده مقاصه نوعیه. قاعده اقرار در تنظیم روابط شیعیان با پیروان سائر ادیان و مذاهب اسلامی و همچنین در سطوح بالاتر، در تنظیم ارتباط دولت شیعی یا مسلمان با دولتهای غیر مسلمان یا کافر، دارای نقش مهم و تسهیل کننده میباشد. در حقیقت قاعده اقرار همان امضاء و یا احترام به قوانین سائر ادیان و مذاهب برای یک زندگی مسالمت آمیز میباشد؛ قاعدهی مقاصه نوعیه نیز دلالت بر مقابلهی به مثل اجتماعی و یا حرکت مماثل در سطح قدرت و حاکمیت دارد. قاعدهی اقرار در فقه امامیه به عنوان یک قاعدهی فقهی و حقوقی –عمومی و خصوصی-، منادی اصل صلح در روابط بین الملل و بین المذاهب میباشد. درحقیقت آقای سیستانی با خدشه در روایات قاعده الزام به معنای مشهور در نزد فقهاء و همچنین خدشه در تعمیم آن و استظهار قاعدهی عقلائی اقرار یا مقاصهی نوعیه از این روایات، ظهور این روایات در قاعدهای تعبدی به نفع پیروان امامیه را انکار مینماید و سعی در تفسیری جهان شمول از این روایات دارد؛ این خوانش از قاعده اقرار تناسب بیشتری با عدالت و همزیستی با سایر اقوام مذاهب دارد. عدم عمومیت قاعده اقرار و همچنین عدم تنافی قاعده الزام با قاعده اقرار و استظهار هر دو قاعده از روایات باب، از جمله مناقشات در این قاعده میباشد.
قاعده الزام یکی از قواعد فقهیای است که نوع ارتباط امامیه با مذاهب دیگر و حتی غیر مسلمانان را نیز شامل میشود. آقای سیستانی قاعدهی الزام به معنای متداول آن بین فقهاء شیعه را قبول ندارند و دلالت روایات باب را بر این قاعده تمام نمیدانند، بلکه با توجه به این روایات دو قاعدهی دیگر جایگزین آن میکنند، قاعده اقرار و قاعده مقاصه نوعیه. قاعده اقرار در تنظیم روابط شیعیان با پیروان سائر ادیان و مذاهب اسلامی و همچنین در سطوح بالاتر، در تنظیم ارتباط دولت شیعی یا مسلمان با دولتهای غیر مسلمان یا کافر، دارای نقش مهم و تسهیل کننده میباشد. در حقیقت قاعده اقرار همان امضاء و یا احترام به قوانین سائر ادیان و مذاهب برای یک زندگی مسالمت آمیز میباشد؛ قاعدهی مقاصه نوعیه نیز دلالت بر مقابلهی به مثل اجتماعی و یا حرکت مماثل در سطح قدرت و حاکمیت دارد. قاعدهی اقرار در فقه امامیه به عنوان یک قاعدهی فقهی و حقوقی –عمومی و خصوصی-، منادی اصل صلح در روابط بین الملل و بین المذاهب میباشد. درحقیقت آقای سیستانی با خدشه در روایات قاعده الزام به معنای مشهور در نزد فقهاء و همچنین خدشه در تعمیم آن و استظهار قاعدهی عقلائی اقرار یا مقاصهی نوعیه از این روایات، ظهور این روایات در قاعدهای تعبدی به نفع پیروان امامیه را انکار مینماید و سعی در تفسیری جهان شمول از این روایات دارد؛ این خوانش از قاعده اقرار تناسب بیشتری با عدالت و همزیستی با سایر اقوام مذاهب دارد. عدم عمومیت قاعده اقرار و همچنین عدم تنافی قاعده الزام با قاعده اقرار و استظهار هر دو قاعده از روایات باب، از جمله مناقشات در این قاعده میباشد.
جایگزینی قاعده اقرار با قاعده الزام از نگاه فقهای معاصر
1/1/1402 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
امنیت ملی ایران از دیدگاه های فقهای معاصر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جهاد ابتدایی در اندیشه سیاسی فقهای معاصر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
قاعده «جواز الزام شهرنشینان به رعایت قوانین مدیریت شهری»
نویسنده:
مصطفی دُرّی
،
مقاله نشریه: الهیات شهر » سال 1402 شماره 1
هندسه (توزیع و تمرکز) قدرت با استناد به دیدگاه برخی فقهای معاصر
نویسنده:
علیرضا زمزم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 75 - پاییز 95
صلح با کفار غیرکتابی از دیدگاه فقهای مذاهب اسلامی
مقاله نشریه: مذاهب اسلامی » سال 1401 دوره 9، شماره 17 (بهار و تابستان 1401)
خوانشی انتقادی از انگاره تعارض قاعده «لاضرر» با مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
نویسنده:
حسینعلی یوسف زاده *
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1399 دوره 25، شماره 3 (پاییز 1399)
جهاد از دیدگاه فقهاى دوره میانه
نویسنده:
على خالقى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85