فرآیند فهم متون
نویسنده:
محمد مجتهدشبستری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
چکیده:
نویسنده در این مقاله کلیات فرآیند فهم متون، اعم از دینى و غیر دینى، را آنچنانکه در دانش هرمنوتیک مطرح است تحلیل کرده و در این تحلیل روى سه مساله اساسى تاکید نمودهاست: (1) فهم هر متن به تفسیر آن موقوف است. (2) تفسیر خاستگاههاى انتقادى دارد. (3) تفسیر و فهم هر متن مقدمات و مقومات اجتنابناپذیرى دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف. پیش دانستهها و پیشفهمهاى مفسر ب.علائق و انتظارات هدایت کننده مفسر ج.پرسش مفسر از تاریخ د.کشف مرکز معناى متن ه.ترجمه معناى متن در افق تاریخى مفسر. نویسنده ضمن توضیح این مراحل مشکل اصلى هر کدام از آنها را یادآور شده و در مقام استنتاج از تحلیل خود این دعوى را مطرح کرده که فهم صحیح هر متن(اعم از دینى و غیر دینى) به تنقیح کامل مقدمات و مقومات تفسیر و فهم آن متن موقوف است.
فهمیدن گونهاى شناخت است. خواندن یک متن یا شنیدن یک گفتار غیر از فهمیدن آن است و ممکن استشخصى سخنى را بشنود یا متنى را بخواند، ولى آن را نفهمد. پس از رویارویى با یک متن یا گفتار مىتوان با آن دو گونه برخورد کرد: یک گونه برخورد، تبیین آن متن یا گفتار به عنوان یک «پدیده» است; در روش تبیین، ارتباطاتى را که پدیده از آنها ناشى شده با استفاده از «قواعد مربوط» توضیح مىدهند و معلوم مىکنند که این پدیده چگونه واقع شده است. برخورد دیگر تفسیر آن متن یا گفتار و فهمیدن آن است. با عمل تفسیر، متن یا گفتار شفاف مىشود و «معناى» خود را نشان مىدهد. تفسیر بر این پیشفرض مبتنى است که خواندن و شنیدن یک متن یا گفتار، گرچه مدلولات کلمات و جملات آنها معلوم باشد آنچه را متن و گفتار در خود پنهان دارند آشکار نمىگرداند. این امر پنهان را تنها با تفسیر مىتوان آفتابى و برملا کرد.
نویسنده در این مقاله کلیات فرآیند فهم متون، اعم از دینى و غیر دینى، را آنچنانکه در دانش هرمنوتیک مطرح است تحلیل کرده و در این تحلیل روى سه مساله اساسى تاکید نمودهاست: (1) فهم هر متن به تفسیر آن موقوف است. (2) تفسیر خاستگاههاى انتقادى دارد. (3) تفسیر و فهم هر متن مقدمات و مقومات اجتنابناپذیرى دارد که مهمترین آنها عبارتند از: الف. پیش دانستهها و پیشفهمهاى مفسر ب.علائق و انتظارات هدایت کننده مفسر ج.پرسش مفسر از تاریخ د.کشف مرکز معناى متن ه.ترجمه معناى متن در افق تاریخى مفسر. نویسنده ضمن توضیح این مراحل مشکل اصلى هر کدام از آنها را یادآور شده و در مقام استنتاج از تحلیل خود این دعوى را مطرح کرده که فهم صحیح هر متن(اعم از دینى و غیر دینى) به تنقیح کامل مقدمات و مقومات تفسیر و فهم آن متن موقوف است.
فهمیدن گونهاى شناخت است. خواندن یک متن یا شنیدن یک گفتار غیر از فهمیدن آن است و ممکن استشخصى سخنى را بشنود یا متنى را بخواند، ولى آن را نفهمد. پس از رویارویى با یک متن یا گفتار مىتوان با آن دو گونه برخورد کرد: یک گونه برخورد، تبیین آن متن یا گفتار به عنوان یک «پدیده» است; در روش تبیین، ارتباطاتى را که پدیده از آنها ناشى شده با استفاده از «قواعد مربوط» توضیح مىدهند و معلوم مىکنند که این پدیده چگونه واقع شده است. برخورد دیگر تفسیر آن متن یا گفتار و فهمیدن آن است. با عمل تفسیر، متن یا گفتار شفاف مىشود و «معناى» خود را نشان مىدهد. تفسیر بر این پیشفرض مبتنى است که خواندن و شنیدن یک متن یا گفتار، گرچه مدلولات کلمات و جملات آنها معلوم باشد آنچه را متن و گفتار در خود پنهان دارند آشکار نمىگرداند. این امر پنهان را تنها با تفسیر مىتوان آفتابى و برملا کرد.
فرآیند فهم متون
3/21/1995 12:00:00 AM
روش شناسی فهم متون کلاسیک
ارائه دهنده:
سلمان صفوی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387
مبانى فهم متون دینى از نگاه مکتب تفکیک
نویسنده:
محمّدرضا ارشادی نیا
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22
نقد و تحلیل نظریۀ ساختشکنی دریدا در فهم متون
نویسندگان:
محمد طاهری
،
محمد آهی(نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 93
بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
کاوش در فرآیند تاثیر نرم افزارهای قرآنی بر فهم قرآنی کودکان از دیدگاه مادران
نویسندگان:
حسن بشیر
،
مجید جعفریان
،
مقاله نشریه: دین و ارتباطات » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره1
فهم تفکیکی دین
نویسنده:
حبیب اله بابایی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1383 شنبه 21 آذر 1383 شماره149
فهم تکنیکی دین
نویسنده:
حبیب اله بابایی
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1383 شنبه 7 آذر 1383 شماره148
امکان فهم قرآن
نویسندگان:
محمد علی مهدوی راد
،
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386 شماره94