طراحی الگوی سنجش و گزینش مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه ارائه بسته سیاستهای پیشنهادی
نویسندگان:
کمیل قیدرلو
،
مریم جانقربان
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 شماره 3
چکیده:
فرهنگ و سازمانهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ایران همواره با نگاهی هزینهای و نه سرمایهای مورد توجه قرارگرفتهاند. این در حالی است که فرهنگ همواره از جایگاهی راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است. نخستین گام برای تغییر چنین رویکردی، تدوین سیاستهایی جهت اصلاح نظام سازمانی در سطح کلان است. با چنین نگاهی، مقاله حاضر مجموعه ویژگیهای مدیر شایستۀ فرهنگی را برشمرده و به مدلسازی در این حوزه پرداخته است. مقاله شامل سه بخش اصلیِ بررسی و صورتبندی مسئله در ایران، بررسی و نقد سیاستهای موجود و در نهایت، پیشنهاد سیاستهای مطلوب است. در واقع، نگارنده برای دستیابی به سیاستهای مطلوب به دلیل کلاژگونه بودن یافتههای تحقیقات پیشینی و نداشتن مدلی جامع، به بررسی مدلهای شایستگی پرداخته و از میان مدلهای موجود مرتبط، از مدل نقشهای مدیریتی کویین و مهارتهای مدیریتی کاتز - بهعنوان اصلیترین مدلها - استفاده شده است. در نهایت، شایستگیهای مدیریتی ناظر بر سه بعد اصلی شخصیت، مهارت و دانش، شاخصسازی شده و بر اساس مؤلفههایی چون گسترۀ جغرافیایی، سطحهای سازمانی، نقشهای درونسازمانی و نوع مأموریت سازمانی، سطحبندی شدهاند. در پایان، آسیبهای مراحل گوناگون نظام شایستهسالاری بررسی و با تکیه بر پارادایم مدیریت اسلامی، راهحلهای کلی و سیاستهایی برای برونرفت از این آسیبها ارائه شدند.
فرهنگ و سازمانهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ایران همواره با نگاهی هزینهای و نه سرمایهای مورد توجه قرارگرفتهاند. این در حالی است که فرهنگ همواره از جایگاهی راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است. نخستین گام برای تغییر چنین رویکردی، تدوین سیاستهایی جهت اصلاح نظام سازمانی در سطح کلان است. با چنین نگاهی، مقاله حاضر مجموعه ویژگیهای مدیر شایستۀ فرهنگی را برشمرده و به مدلسازی در این حوزه پرداخته است. مقاله شامل سه بخش اصلیِ بررسی و صورتبندی مسئله در ایران، بررسی و نقد سیاستهای موجود و در نهایت، پیشنهاد سیاستهای مطلوب است. در واقع، نگارنده برای دستیابی به سیاستهای مطلوب به دلیل کلاژگونه بودن یافتههای تحقیقات پیشینی و نداشتن مدلی جامع، به بررسی مدلهای شایستگی پرداخته و از میان مدلهای موجود مرتبط، از مدل نقشهای مدیریتی کویین و مهارتهای مدیریتی کاتز - بهعنوان اصلیترین مدلها - استفاده شده است. در نهایت، شایستگیهای مدیریتی ناظر بر سه بعد اصلی شخصیت، مهارت و دانش، شاخصسازی شده و بر اساس مؤلفههایی چون گسترۀ جغرافیایی، سطحهای سازمانی، نقشهای درونسازمانی و نوع مأموریت سازمانی، سطحبندی شدهاند. در پایان، آسیبهای مراحل گوناگون نظام شایستهسالاری بررسی و با تکیه بر پارادایم مدیریت اسلامی، راهحلهای کلی و سیاستهایی برای برونرفت از این آسیبها ارائه شدند.
طراحی الگوی سنجش و گزینش مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه ارائه بسته سیاستهای پیشنهادی
3/21/2013 12:00:00 AM
طراحی الگوی سیاستگذاری شیوه زیست مومنانه در جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
بررسی انتقادی مدل های بومی سنجش دینداری و ارائه مدل پیشنهادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
طراحی نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مسجد محوری
نویسنده:
حمید خیرآبادی
، استاد راهنما:
میثم لطیفی
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 2:
مهدی ناظمی اردکانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
باز طراحی الگوی کنش گری حوزه علمیه در نظام تدوین سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
جهانى شدن و امنیّت فرهنگی جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
شهریار نجف پور
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 27 - پاییز 1395
الگوی بایستگی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر رایزنی فرهنگی ج.ا.ا. در انگلستان
نویسنده:
حبیب رضا ارزانی*
،
مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1402 دوره 24، شماره 64 (زمستان 1402)
الگوی سیاستگذاری ارتباطات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام با رویکرد تمدن (مورد مطالعه: ایران و ترکیه)
نویسنده:
محمدرضا بهمنی خدنگ
، استاد راهنما:
ایوبی
، استاد مشاور 1:
محسن قمی
، استاد مشاور 2:
محسن الویری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]