موقعیت و جایگاه روحانیت در جامعه منتظر
نویسنده:
رضا عیسی نیا قاسم آباد
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1399 شماره 2
چکیده:
روحانیت بهعنوان بزرگترین و قویترین نیروی اجتماعی در جامعه منتظِر، باید نقشی حیاتی ایفا کند؛ چراکه مدعی است در جامعه منتظِر بر پایه علل چهارگانه (فاعلی، صوری، مادی، غایی) میخواهد با جامعه منتظَر، همسویی و همسنخی داشته باشد؛ ولی در جامعه منتظِر در هریک از علل چهارگانه، نوعی نارسایی، ناسازگاری و حتی بحرانهایی در مقایسه با جامعه منتظَر مشاهده میشود. بر این اساس، مسئله عبارت است از: چگونگی مهیاسازی جامعه منتظِر برای جامعه منتظَر. در این میان، علت فاعلی (یعنی روحانیت) از دیگر علتهای چهارگانه حساستر است؛ زیرا دیگر «بودن یا نبودنِ روحانیت» یا تلاش آنان برای بقا و ماندن خود، تعریف و معنابخشی نمیشود؛ بلکه مسئله، بودنی مؤثرتر و کارسازتر برای مهیاسازی و تحقق جامعه منتظَر میباشد؛ بنابراین، سؤال اصلی چنین است: روحانیت با نقش و پایگاه موجود، کدام استراتژی را به خود اختصاص داده است؟ نویسنده برای دستیابی به پاسخ، مقاله را با روش سوات SWOT و با این فرضیه دنبال کرده که روحانیت به جای اینکه در موقعیت SO یا تهاجمی قرار بگیرد، در موقعیت WT یا تدافعی قرار دارد؛ لذا برای تحقق جامعه منتظِر باید با هوشمندی تمام به سوی استراتژی تهاجمی حرکت کند.
روحانیت بهعنوان بزرگترین و قویترین نیروی اجتماعی در جامعه منتظِر، باید نقشی حیاتی ایفا کند؛ چراکه مدعی است در جامعه منتظِر بر پایه علل چهارگانه (فاعلی، صوری، مادی، غایی) میخواهد با جامعه منتظَر، همسویی و همسنخی داشته باشد؛ ولی در جامعه منتظِر در هریک از علل چهارگانه، نوعی نارسایی، ناسازگاری و حتی بحرانهایی در مقایسه با جامعه منتظَر مشاهده میشود. بر این اساس، مسئله عبارت است از: چگونگی مهیاسازی جامعه منتظِر برای جامعه منتظَر. در این میان، علت فاعلی (یعنی روحانیت) از دیگر علتهای چهارگانه حساستر است؛ زیرا دیگر «بودن یا نبودنِ روحانیت» یا تلاش آنان برای بقا و ماندن خود، تعریف و معنابخشی نمیشود؛ بلکه مسئله، بودنی مؤثرتر و کارسازتر برای مهیاسازی و تحقق جامعه منتظَر میباشد؛ بنابراین، سؤال اصلی چنین است: روحانیت با نقش و پایگاه موجود، کدام استراتژی را به خود اختصاص داده است؟ نویسنده برای دستیابی به پاسخ، مقاله را با روش سوات SWOT و با این فرضیه دنبال کرده که روحانیت به جای اینکه در موقعیت SO یا تهاجمی قرار بگیرد، در موقعیت WT یا تدافعی قرار دارد؛ لذا برای تحقق جامعه منتظِر باید با هوشمندی تمام به سوی استراتژی تهاجمی حرکت کند.
موقعیت و جایگاه روحانیت در جامعه منتظر
3/20/2020 12:00:00 AM
موقعیت و جایگاه روحانیت در جامعه منتظر
نویسنده:
رضا عیسی نیا قاسم آباد*
،
مقاله نشریه: نشریه جامعه مهدوی » سال 1399 دوره 1، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
وظایف جوانان در جامعه منتظر
نویسندگان:
سید حسن سیادتی
،
رضا برنجکار
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1401 شماره2(پیاپی6)
کارکردهای تمدنی مهدویت در برپاداشت تمدن جامعه منتظر
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
جامعه شناسی کنشگری روحانیت در انتخابات 1
ارائه دهنده:
تقی ازاد ملکی
،
حمید پارسانیا
،
علیرضا شجاعی زند
،
علی انتظاری
،
محمدمهدی اسماعیلی
،
محمد شفیعی فر
،
حسین بادامچی
،
مجتبی نامخواه
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1396
جامعه شناسی کنشگری روحانیت در انتخابات 2
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1396
توسعه فرهنگی در عصر ظهور و چشم انداز آن در جامعه منتظر
نویسنده:
رحیم کارگر
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1393 تابستان 1393 شماره45
چشمانداز جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای حفظه اللّه
نویسنده:
رحیم کارگر
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1399 شماره 2
روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر : مجموعه نشست های تخصصی
نویسنده:
محمد کاظم کریمی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392