تناقض در مبانی، اشتباه در معانی، نگاهی انتقادی به کتاب آرایی نسخه های هنری دوره قاجار
نویسنده:
سید محمد حسین حکیم
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 190
کلیدواژه:
انتحال
،
کتاب سازی
،
عدم توجه به موازین علمی
،
هنر دوره قاجار
،
کتاب آرایی
،
حبیب اله عظیمی
چکیده:
در این مقاله نشان داده خواهد شد که کتاب کتاب آرایی نسخه های هنری دوره قاجار: با استنباد به نسخ خطی کتابخانه ملی ایران، تألیف دکتر حبیب اله ْ عظیمی کتابی است در بخش مبانی نظری و علمی خود آشفته، و در بخش معرفی نسخه ها مغلوط و مشحون از خطاهای ریز و درشت. کثرت این خطاها نشان می دهد در شایستگی نویسنده برای انجام این پژوهش تردیدهای جدی وجود دارد و نتیجه نهایی پژوهش (؟) او در بخشهای مختلف مشتمل است بر ایرادات و اشکالاتی همچون: ذکر سخنان متناقض و متضاد در بخش مبانی نظری و علمی، عدم توجه به پیشینبه پژوهش، استفاده از منابع دست چندم، خطا در انتخاب و تاریخ گذاری نسخه ها، عدم تشخیص نسخه های مجعول و استنباد به آنها، ادعاهای ناسازگار با موازین علمی، داوری درباره نسخه ها بدون رؤیت اصل یا حتی عکس آنها، انتحال از دیگران و عدم ذکر منبع، قضاوتهای ذوقی و بدون مبنا، لفاظی و عبارت پردازی به جای به کارگیری زبان علمی، ویرایش نادرست، اختصاص دادن بخش عمده کتاب به مباحث نامرتبط، و کیفیت پایین و نامناسب تصاویر. متأسفانه سایر آثار نویسنده هم از این اشکالات و ایرادات بر کنار نیست و بیشتر این آشفتگیها در مورد آنها هم صادق است که تنها برای نمونه به مواردی از آنها هم اشاره شده است.
در این مقاله نشان داده خواهد شد که کتاب کتاب آرایی نسخه های هنری دوره قاجار: با استنباد به نسخ خطی کتابخانه ملی ایران، تألیف دکتر حبیب اله ْ عظیمی کتابی است در بخش مبانی نظری و علمی خود آشفته، و در بخش معرفی نسخه ها مغلوط و مشحون از خطاهای ریز و درشت. کثرت این خطاها نشان می دهد در شایستگی نویسنده برای انجام این پژوهش تردیدهای جدی وجود دارد و نتیجه نهایی پژوهش (؟) او در بخشهای مختلف مشتمل است بر ایرادات و اشکالاتی همچون: ذکر سخنان متناقض و متضاد در بخش مبانی نظری و علمی، عدم توجه به پیشینبه پژوهش، استفاده از منابع دست چندم، خطا در انتخاب و تاریخ گذاری نسخه ها، عدم تشخیص نسخه های مجعول و استنباد به آنها، ادعاهای ناسازگار با موازین علمی، داوری درباره نسخه ها بدون رؤیت اصل یا حتی عکس آنها، انتحال از دیگران و عدم ذکر منبع، قضاوتهای ذوقی و بدون مبنا، لفاظی و عبارت پردازی به جای به کارگیری زبان علمی، ویرایش نادرست، اختصاص دادن بخش عمده کتاب به مباحث نامرتبط، و کیفیت پایین و نامناسب تصاویر. متأسفانه سایر آثار نویسنده هم از این اشکالات و ایرادات بر کنار نیست و بیشتر این آشفتگیها در مورد آنها هم صادق است که تنها برای نمونه به مواردی از آنها هم اشاره شده است.
تناقض در مبانی، اشتباه در معانی، نگاهی انتقادی به کتاب آرایی نسخه های هنری دوره قاجار
3/21/2021 12:00:00 AM
نگاهی اجمالی به کتاب نسخه شناخت
نویسنده:
حسام الدین پرهام
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 143-144
نگاهی اجمالی بر چاپ های صحیفه سجادیه در دوره قاجار و پهلوی
نویسنده:
مجید جلیسه
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 187
شیوه سازواره انتقادی در تصحیح نسخه های خطی
نویسنده:
محمد سوری
،
مقاله نشریه: عیار پژوهش در علوم انسانی » سال 1389 بهار و تابستان 1389 شماره3
نمايه موضوعي كتاب (آفرينش هاي هنري در نهج البلاغه )
نویسنده:
حسين دهقاني
،
طرح پژوهشی: نمايه موضوعي » از تاریخ: 1397/04/21 تا تاریخ: 1397/02/31
آموزه های شیعی در متون تاریخی عصر قاجار تا پایان دوره ناصری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نگاهى به تصویر گرى کتاب هاى دینى قدیمى
نویسنده:
منیژه آرمین
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 179
نکته، حاشیه، یادداشت: نگاهی به کتاب سرآغاز پزشکینگاری مطبوعاتی، به انضمام نشریههای طبی ایران زمانه قاجار
نویسندگان:
علی قیصری
،
صدیقه رحیمی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 204
نگاهی به فهرست نسخه های خطی کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی ره
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1381 شماره 74