مبانى کلامى آزادى سیاسى در اندیشه هاى شیعه و معتزله با تأکید بر اندیشه هاى امام خمینى و قاضى عبد الجبار
نویسنده:
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال دوم - شماره هشتم - بهار 79
چکیده:
تفکر شیعه و معتزله با تکیه بر حسن و قبح عقلى مى توانند در یک جامعه سیاسى
دینى، منجر به آزادى سیاسى معنوى شهروندان گردند. برخلاف اندیشه اشاعره، اخباریه
و همه جبرگرایان بالطبع باید احکام صادره از حاکمان جامعه را به عنوان اخلاق اجتماعى
لازم الاتباع بپذیرند. در اندیشه عقل گراى شیعه، حاکمان نیز مجبورند آنچه را که
انسانهاى عاقل بدان حکم کرده اند، گردن نهند. بالاخص با لحاظ اندیشه اعتزالى
جبارى، شهروندان به صورت فعال مىتوانند در شکل گیرى اخلاق سیاسى اجتماعى
دخالت نمایند. آنها مىتوانند مسؤولان سیاسى خود را در صورتى که برخلاف
ارزشهاى مشترک پذیرفته شده رفتار نمایند، مورد اعتراض و نقد قرار دهند. بنابراین، قرائت معتزله جبارى از عقل عملى، بیشتر از قرائت شیعى، زمینه ساز آزادى
سیاسى / معنوى در جامعه مىباشد. دلیل آن، این است که در وهله اول، قرائت ایشان،
عقل را همگانى دانسته و بهره بردارى از عقل را با قیدهاى ویژه از دسترسى همه
انسانهاى عاقل ـ آن طور که در تفکر شیعى تصویر شد ـ دورنبرده است. قبلاً اثبات شد که مدرکات عقلى با قرائت معتزلى از آن، حکم نیز مىباشد. انسانهاى
عاقل با تکیه بر عقلهاى خود بعد از درک حسن یک کار یا قبح آن، دیگر منتظر استنباط
حکم دیگرى از شارع نخواهد بود؛ بلکه حسن، همان واجب بودن و قبح، همان حرام
بودن مىباشد. قاضى عبدالجبار حتى در شرعیات مىگفت: «حسن، از وجوب در
واجبات شرعى جدا نیست و لذا نماز قبل از وقت نه حسن دارد و نه وجوب... و لذا فرقى
ندارد که با لفظ حسن یا به لفظ وجوب، از احکام یاد کرد»
تفکر شیعه و معتزله با تکیه بر حسن و قبح عقلى مى توانند در یک جامعه سیاسى
دینى، منجر به آزادى سیاسى معنوى شهروندان گردند. برخلاف اندیشه اشاعره، اخباریه
و همه جبرگرایان بالطبع باید احکام صادره از حاکمان جامعه را به عنوان اخلاق اجتماعى
لازم الاتباع بپذیرند. در اندیشه عقل گراى شیعه، حاکمان نیز مجبورند آنچه را که
انسانهاى عاقل بدان حکم کرده اند، گردن نهند. بالاخص با لحاظ اندیشه اعتزالى
جبارى، شهروندان به صورت فعال مىتوانند در شکل گیرى اخلاق سیاسى اجتماعى
دخالت نمایند. آنها مىتوانند مسؤولان سیاسى خود را در صورتى که برخلاف
ارزشهاى مشترک پذیرفته شده رفتار نمایند، مورد اعتراض و نقد قرار دهند. بنابراین، قرائت معتزله جبارى از عقل عملى، بیشتر از قرائت شیعى، زمینه ساز آزادى
سیاسى / معنوى در جامعه مىباشد. دلیل آن، این است که در وهله اول، قرائت ایشان،
عقل را همگانى دانسته و بهره بردارى از عقل را با قیدهاى ویژه از دسترسى همه
انسانهاى عاقل ـ آن طور که در تفکر شیعى تصویر شد ـ دورنبرده است. قبلاً اثبات شد که مدرکات عقلى با قرائت معتزلى از آن، حکم نیز مىباشد. انسانهاى
عاقل با تکیه بر عقلهاى خود بعد از درک حسن یک کار یا قبح آن، دیگر منتظر استنباط
حکم دیگرى از شارع نخواهد بود؛ بلکه حسن، همان واجب بودن و قبح، همان حرام
بودن مىباشد. قاضى عبدالجبار حتى در شرعیات مىگفت: «حسن، از وجوب در
واجبات شرعى جدا نیست و لذا نماز قبل از وقت نه حسن دارد و نه وجوب... و لذا فرقى
ندارد که با لفظ حسن یا به لفظ وجوب، از احکام یاد کرد»
مبانى کلامى آزادى سیاسى در اندیشه هاى شیعه و معتزله با تأکید بر اندیشه هاى امام خمینى و قاضى عبد الجبار
3/20/2000 12:00:00 AM
آزادی سیاسی در اندیشه های شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی الجبار)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مناسبات آزادی و امنیت (با تأکید بر اندیشه امام خمینی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
الگوهای توسعه سیاسی با تاکید بر اندیشه امام خمینی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
غلامرضا اسم حسینی
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1391 تابستان 1391 شماره29
آزادی سیاسی در نظام سیاسی مهدوی (با تأکید بر مبانی شیعی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
شاخص های موضوع ولایت فقیه (با تاکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی)
نویسنده:
علی اکبری معلم*
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1399 دوره 8، شماره 30 (پاییز 1399)
اندیشه هاى کلامى - قرآنى امام خمینى
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
مبانى کلامى اندیشه سیاسى شیعه از منظر میرداماد
نویسنده:
قاسم جوادى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
ولایت سیاسى در فقه شیعه (با تأکید بر دیدگاه امام خمینى قدس سره)
نویسنده:
غلامحسن مقیمى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
رابطه آزادی و انتقاد سیاسی در حکومت اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 16- زمستان 92