دین و فلسفه هرمنوتیک

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 40-39
چکیده:
فلسفه
دین چه نوع فلسفه اى است؟ این پرسش حاکى از آن است که انواع دیگر فلسفه یا دست کم
نظریه هاى مختلفى در باره چیستى فلسفه وجود دارد. فلسفه دین چنان چه به عنوان
فلسفه دینى در نظر گرفته شود, پذیراى تفاسیر متعدّدى است.1 حالت اضافه مى تواند
حالت اضاله مفعولى و یا حالت اضافه فاعلى باشد. در این مقاله, مایلم تا درباره هر
دو حالت به بحث بپردازم. فلسفه در حالت اضافه فاعلى, در متن دین جاى مى گیرد; [در
این حالت] فلسفه, به عبارتى, مشتق از دین است, ابتدا دین لحاظ مى شود و [سپس]
فلسفه آن چه را دین بیان مى کند, به وسیله هرمنوتیک2 آشکار مى سازد. از این رو, من
فلسفه را نیز فلسفه هرمنوتیکى در نظر خواهم گرفت; این نکته را هنگام بحث درباره
حالت اضافه مفعولى توضیح خواهم داد. فلسفه, چنان چه به عنوان فلسفه هرمنوتیکى در
نظر گرفته شود, بر روى پدیده دین تأمّل مى کند, آن را توضیح مى دهد و درباره آن,
پرسش هاى فلسفى خاصى را مطرح مى کند. فلسفه دین در درجه نخست فلسفه است و درباره
مسائل خاصى, که به سختى مى توان آن ها را بیان کرد, [اما]3 ذاتى فلسفه اند, بحث مى
کند. بنابراین, برداشت هر کس از فلسفه در عین حال, تعیین کننده برداشت او از فلسفه
دین نیز خواهد بود. معناى فلسفه دین را باید در کنار سابقه و زمینه پیشین فرد در
فلسفه به عنوان نقطه شروع مورد بحث قرار داد.



فلسفه دین

نویسنده: محمد حسین زاده ،
کتاب: - 1376

مسائل مشترک فلسفه دین و فلسفه اصول

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3

مسائل فلسفۀ دین

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9

مبانی فلسفه دین

نویسنده: دیوید پیلین ،
کتاب: بوستان کتاب - 1384

ترجمه فلسفه دین

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 23

هرمنوتیک و کلام

مقاله نشریه: آینه معرفت » سال 1387 زمستان 1387  شماره17

درآمدی به فلسفه دین

نویسنده: ولی الله عباسی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4

بررسی و تبیین رابطه دین و فلسفه

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397