ادله کرگگور بر ضد استدلال آفاقى در دین
نویسنده:
رابرت مری هیُو آدامز ترجمه مصطفی ملکیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1374 شماره 4-3
چکیده:
در متن دوم، رابرت مرى هیو آدامز، استاد فلسفه دانشگاه کالیفرنیا (2) ، در لس آنجلس (3) ، سه دلیل کرگگور را بر ضد دلیل آفاقى در دین که در متن اول آمدهاند بررسى مىکند. وى، اگرچه ژرفبینى کرگگور را قدر مىنهد، استدلال مىکند که آن نوع از اصالت ایمان که مقبول کرگگور است اشکالات عدیدهاى دارد. سه دلیلى که آدامز [در نوشته کرگگور] تشخیص مىدهد دلیل تقریب و تخمین، دلیل تعویق، و دلیل شورمندى نامیده شدهاند.
گاهى گفته مىشود که در سرشتخود ایمان دینى چیزى هست که استدلال آفاقى در تایید آن را بیهوده یا نامطلوب مىسازد، حتى اگر استدلال مقبولیت معتنابهى هم داشته باشد. تعلیقه غیر علمى نهایى سورن کرگگور احتمالا سندى است که معمولا از آن به عنوان سندى که ارائه کننده این نظر استیاد مىکنند. در جستار حاضر سه دلیلى را که به سود این نظر اقامه شدهاست مورد بحث قرار مىدهم و آنها را دلیل تقریب و تخمین (4) ، ، و دلیل شورمندى (6) مىنامم. نظرم این است که هر سه دلیل را مىتوان در تعلیقه یافت. مىکوشم تا نشان دهم که دلیل تقریب و تخمین دلیلى است ضعیف. اما دو دلیل دیگر را به آن آسانى نمىتوان رد کرد. به عقیده من، این دو دلیل نشان مىدهند که خود نتیجهاى که کرگگور گرفته است، یا چیزى مانند آن، واقعا از دل تصور خاصى از متدین بودن برمىآید تصورى که جاذبیتى دارد، هر چند خود من، بنا به ادلهاى که باختصار خواهم آورد، حاضر به قبول آن نیستم.
در متن دوم، رابرت مرى هیو آدامز، استاد فلسفه دانشگاه کالیفرنیا (2) ، در لس آنجلس (3) ، سه دلیل کرگگور را بر ضد دلیل آفاقى در دین که در متن اول آمدهاند بررسى مىکند. وى، اگرچه ژرفبینى کرگگور را قدر مىنهد، استدلال مىکند که آن نوع از اصالت ایمان که مقبول کرگگور است اشکالات عدیدهاى دارد. سه دلیلى که آدامز [در نوشته کرگگور] تشخیص مىدهد دلیل تقریب و تخمین، دلیل تعویق، و دلیل شورمندى نامیده شدهاند.
گاهى گفته مىشود که در سرشتخود ایمان دینى چیزى هست که استدلال آفاقى در تایید آن را بیهوده یا نامطلوب مىسازد، حتى اگر استدلال مقبولیت معتنابهى هم داشته باشد. تعلیقه غیر علمى نهایى سورن کرگگور احتمالا سندى است که معمولا از آن به عنوان سندى که ارائه کننده این نظر استیاد مىکنند. در جستار حاضر سه دلیلى را که به سود این نظر اقامه شدهاست مورد بحث قرار مىدهم و آنها را دلیل تقریب و تخمین (4) ، ، و دلیل شورمندى (6) مىنامم. نظرم این است که هر سه دلیل را مىتوان در تعلیقه یافت. مىکوشم تا نشان دهم که دلیل تقریب و تخمین دلیلى است ضعیف. اما دو دلیل دیگر را به آن آسانى نمىتوان رد کرد. به عقیده من، این دو دلیل نشان مىدهند که خود نتیجهاى که کرگگور گرفته است، یا چیزى مانند آن، واقعا از دل تصور خاصى از متدین بودن برمىآید تصورى که جاذبیتى دارد، هر چند خود من، بنا به ادلهاى که باختصار خواهم آورد، حاضر به قبول آن نیستم.
ادله کرگگور بر ضد استدلال آفاقى در دین
3/21/1995 12:00:00 AM
استدلال منطقی در قرآن
نویسنده:
محمدرضا محمدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
ارزیابی انتقادی استدلال معرفتی و استدلال تعاکس بر حسن و قبح عقلی
نویسندگان:
سید علی طالقانی*
،
حسین رفیعی
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
بررسی استدلال مستقیم بر نفی مسئولیت اخلاقی
نویسندگان:
جواد دانش
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 89)، بهار 1397 شماره1
بررسی استدلال مستقیم بر نفی مسئولیت اخلاقی
نویسندگان:
جواد دانش
،
ابراهیم علی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 89
سبکهای بیان استدلال در قرآن
نویسنده:
محمدرضا محمدعلیزاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
ضد حمله تبلیغاتى در جنگ روانى
نویسنده:
محمدتقی رهبر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 262
حجاب، از استدلال های دینی تا استدلال های اجتماعی
نویسنده:
رسول جعفریان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 187