تحلیل برهان تجربه دینی به روایت ماوردس
نویسنده:
علی شیروانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
چکیده:
طرح بحث تجربة دینی در آغاز قرن نوزدهم به وسیلة شلایر ماخر در فلسفه دین با رویکردی رمانتیستی برای توجه دادن به ارتباط دین با عواطف و جستجوی حقیقت آن در کانون احساسات (تجربههای) دینی صورت گرفت. اما تجربة دینی در قرن بیستم، بهویژه در نیمه دوم آن، نزد فیلسوفان دین که دارای رویکرد تحلیلی بودند توسعة مفهومی یافت و بیشتر از جنبة معرفتشناختی و سنجش توان اثباتی آن برای توجیه، تأیید یا اثبات معقولیت باورهای دینی مطمحنظر قرار گرفت. برخی توان اثباتی آن را نفی و برخی، از جمله ماوردس، آن را پذیرفتهاند و کوشیدهاند از این طریق مبنایی برای باور به وجود خدا فراهم آورند. حاصل این تلاشها تقریرهای گوناگونی از برهان تجربة دینی است.در این مقاله، تقریر ماوردس از این برهان که حاوی نکات دقیق و قابل توجهی است مورد بررسی قرار گرفته و به تفاوت آن با تقریر آلستون و پلنتینگا و نیز به جایگاه برهان تجربة دینی در اندیشة اسلامی و علل کمتوجهی ایشان به آن اشاره شده است. نقد دیدگاه چیزم دربارة محرکهای مناسب حواس، طرح توازن دادهای کلی و جزئی، نقش حکم در تعیین هویت تجربه، و اینکه مستقیم و غیر مستقیم بودن تجربه امری روانشناختی است از جمله نکات مهمی است که در تقریر ماوردس مورد توجه قرار گرفته است.
طرح بحث تجربة دینی در آغاز قرن نوزدهم به وسیلة شلایر ماخر در فلسفه دین با رویکردی رمانتیستی برای توجه دادن به ارتباط دین با عواطف و جستجوی حقیقت آن در کانون احساسات (تجربههای) دینی صورت گرفت. اما تجربة دینی در قرن بیستم، بهویژه در نیمه دوم آن، نزد فیلسوفان دین که دارای رویکرد تحلیلی بودند توسعة مفهومی یافت و بیشتر از جنبة معرفتشناختی و سنجش توان اثباتی آن برای توجیه، تأیید یا اثبات معقولیت باورهای دینی مطمحنظر قرار گرفت. برخی توان اثباتی آن را نفی و برخی، از جمله ماوردس، آن را پذیرفتهاند و کوشیدهاند از این طریق مبنایی برای باور به وجود خدا فراهم آورند. حاصل این تلاشها تقریرهای گوناگونی از برهان تجربة دینی است.در این مقاله، تقریر ماوردس از این برهان که حاوی نکات دقیق و قابل توجهی است مورد بررسی قرار گرفته و به تفاوت آن با تقریر آلستون و پلنتینگا و نیز به جایگاه برهان تجربة دینی در اندیشة اسلامی و علل کمتوجهی ایشان به آن اشاره شده است. نقد دیدگاه چیزم دربارة محرکهای مناسب حواس، طرح توازن دادهای کلی و جزئی، نقش حکم در تعیین هویت تجربه، و اینکه مستقیم و غیر مستقیم بودن تجربه امری روانشناختی است از جمله نکات مهمی است که در تقریر ماوردس مورد توجه قرار گرفته است.
تحلیل برهان تجربه دینی به روایت ماوردس
3/20/2012 12:00:00 AM
برهان تجربه دینی
نویسنده:
محسن قمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 (پياپي 26)، بهار 1380 شماره1-2
برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن
نویسندگان:
اصغری اصغری
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام » سال 1392 بهار و تابستان 1392 شماره90
برهان تجربه دینی: از دیدگاه ریچارد سویینبرن
نویسنده:
محمدجواد اصغری
،
کتاب: دانشگاه ادیان و مذاهب - 1395
برهان تجربه دینی با تأکید بر آراء سویین برن
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
مبانی معرفت شناختی سویین برن در برهان تجربه دینی
نویسندگان:
محمدجواد اصغری
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1391 پاييز 1391 شماره30
بررسی برهان تجربه دینی با تأکید بر آراء سوئین برن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی استفادۀ سوئینبرن از اصل آسانباوری در برهان تجربۀ دینی
نویسندگان:
عباس یزدانی
،
محمدعلی میرباقری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 10