عدالت در اندیشه سیاسى امام على علیه السلام
نویسنده:
آیت الله سیدنورالدین شریعتمدار جزایری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره یازدهم - زمستان 79
چکیده:
از عدالت تعاریف مختلفى ارائه شده؛ تساوى، برابرى و هر چیزى در جاى مناسب خود قرار گرفتن،
لیکن همگان اشاره به یک حقیقت دارند که تناسب و شایستگى در هر چیز است. عدالت که رعایت تناسب در هر چیز است در جهان هستى داراى اصالت و حقیقت است و امرى
اعتبارى و قرار دادى نیست. امام على علیهالسلام هستى خود را با هستى و عدالت تکوینى که در جهان آفرینش وجود دارد هماهنگ کرد.
عدالتى را که در آسمان، زمین و تمام پدیدههاى جهان وجود دارد در زندگى خویش، خانواده، یاران و
جامعه مسلمانان پیاده کرد و همه را با آن هماهنگ کرد. وى عدالت را راز بقاى حکومت و استمرار و دوام آن
مىداند و آن را هدف عالى در تشکیل حکومت قرار مىدهد و وظیفهاى الهى که خدا بر آن پیمان گرفته است.
مردم را نیز در برابر حکومت براى اجراى عدالت وظیفهدار قلمداد کرده است. در اندیشه امام على علیهالسلامحاکم
باید عدالت گستر باشد و عدالت خود را با شریک شدن در رنج و غم مردم و زنده کردن احکام دین و داد
خواهى ستمدیدگان و دادگرفتن از ستمگران آشکار نماید. بهترین بندگان خدا پیشواى عادل است که خود
هدایت یافته و دیگران را هدایت مىکند به مال مردم چشم ندوخته و از ستم کردن بر آنان دریغ نماید.
امام على چنان عدالت را در سیاست و امور سیاسى گسترش داده که شورا، و مشورت را نیز از نظر دور
نداشته و همان گونه که اجراى مشورت در مردم نوعى از عدالت اجتماعى است در چگونگى اجراى آن نیز
عدالت را لازم دانسته و به آن سفارش مىکند و بهترین مشورت را مشورتى قرار داده که عدالت در آن اجرا
گردد.
از عدالت تعاریف مختلفى ارائه شده؛ تساوى، برابرى و هر چیزى در جاى مناسب خود قرار گرفتن،
لیکن همگان اشاره به یک حقیقت دارند که تناسب و شایستگى در هر چیز است. عدالت که رعایت تناسب در هر چیز است در جهان هستى داراى اصالت و حقیقت است و امرى
اعتبارى و قرار دادى نیست. امام على علیهالسلام هستى خود را با هستى و عدالت تکوینى که در جهان آفرینش وجود دارد هماهنگ کرد.
عدالتى را که در آسمان، زمین و تمام پدیدههاى جهان وجود دارد در زندگى خویش، خانواده، یاران و
جامعه مسلمانان پیاده کرد و همه را با آن هماهنگ کرد. وى عدالت را راز بقاى حکومت و استمرار و دوام آن
مىداند و آن را هدف عالى در تشکیل حکومت قرار مىدهد و وظیفهاى الهى که خدا بر آن پیمان گرفته است.
مردم را نیز در برابر حکومت براى اجراى عدالت وظیفهدار قلمداد کرده است. در اندیشه امام على علیهالسلامحاکم
باید عدالت گستر باشد و عدالت خود را با شریک شدن در رنج و غم مردم و زنده کردن احکام دین و داد
خواهى ستمدیدگان و دادگرفتن از ستمگران آشکار نماید. بهترین بندگان خدا پیشواى عادل است که خود
هدایت یافته و دیگران را هدایت مىکند به مال مردم چشم ندوخته و از ستم کردن بر آنان دریغ نماید.
امام على چنان عدالت را در سیاست و امور سیاسى گسترش داده که شورا، و مشورت را نیز از نظر دور
نداشته و همان گونه که اجراى مشورت در مردم نوعى از عدالت اجتماعى است در چگونگى اجراى آن نیز
عدالت را لازم دانسته و به آن سفارش مىکند و بهترین مشورت را مشورتى قرار داده که عدالت در آن اجرا
گردد.
عدالت در اندیشه سیاسى امام على علیه السلام
3/20/2000 12:00:00 AM
عدالت و احسان در سیره امام على علیه السلام
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 231
فلسفه حق در اندیشه امام على علیه السلام
نویسنده:
محمدمهدى رضایى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 217
نمایه حدیثى سیره سیاسى امام على علیه السلام
نویسنده:
ابوالفضل سلطان محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره یازدهم - زمستان 79
سیاست در «موسوعه امام على علیه السلام»
نویسنده:
محمد اسماعیل نباتیان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
روزه درمانى در کلام امام على علیه السلام
نویسنده:
اصغر بابایی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 228
در مکتب على علیه السلام
نویسنده:
یزدى محمدتقى مصباح
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 203
جوانان از دیدگاه امام على علیه السلام
نویسنده:
اصغر بابایی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 231