تبیین جامعه شناختی زیارت اربعین و کارکردهای اجتماعی آن
نویسنده:
شمس اله مریجی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 شماره2(پیاپی38)
چکیده:
زیارت اربعین حسینی (ع)، از همان اولین چله پس از حادثه غمبار و دهشتانگیز با زیارت جابر بن عبدالله انصاری، به پشتوانه گفتار و رفتار ائمه معصوم(ع) بهتدریج در فرهنگ شیعی بهعنوان یکی از عناصر تأثیرگذار جای گرفت و پس از نزدیک به چهارده قرن، بهعنوان یکی از هنجارهای اجتماعی در جوامع شیعی و اسلامی مطرح شد. این زیارت در دهه اخیر نیز عمومیت بیشتری پیدا کرده است، تا جایی که امروزه شاهد حضور پیروان ادیان ابراهیمی، در جمع زائران اربعین هستیم. بیتردید مطالعه این واقعه عظیم اجتماعی با رویکردهای متعدد میتواند پرده از آن بردارد و فوائد مادی و معنوی پنهان آن را برای جامعه بشری و دینی، بهویژه شیعی آشکار کند. نگارنده در نوشتار پیشِ رو، این حقیقت اجتماعی را با رویکرد جامعهشناختی، با روشی اسنادی و بهرهگیری از استناد شواهد و دادههای عینی، بررسی کرده است، تا ابتدا وجوه جامعهشناختی این زیارت مهم و ماندگار را شناسایی کند و سپس کارکردهای اجتماعی مهم آن را به تصویر بکشد تا شاید بتواند در شناساندن این حقیقت نورانی قدم کوچکی بردارد و صد البته در دفتر محبان حسینی و زائران اربعین ثبت نام کرده باشد، انشاءالله.
زیارت اربعین حسینی (ع)، از همان اولین چله پس از حادثه غمبار و دهشتانگیز با زیارت جابر بن عبدالله انصاری، به پشتوانه گفتار و رفتار ائمه معصوم(ع) بهتدریج در فرهنگ شیعی بهعنوان یکی از عناصر تأثیرگذار جای گرفت و پس از نزدیک به چهارده قرن، بهعنوان یکی از هنجارهای اجتماعی در جوامع شیعی و اسلامی مطرح شد. این زیارت در دهه اخیر نیز عمومیت بیشتری پیدا کرده است، تا جایی که امروزه شاهد حضور پیروان ادیان ابراهیمی، در جمع زائران اربعین هستیم. بیتردید مطالعه این واقعه عظیم اجتماعی با رویکردهای متعدد میتواند پرده از آن بردارد و فوائد مادی و معنوی پنهان آن را برای جامعه بشری و دینی، بهویژه شیعی آشکار کند. نگارنده در نوشتار پیشِ رو، این حقیقت اجتماعی را با رویکرد جامعهشناختی، با روشی اسنادی و بهرهگیری از استناد شواهد و دادههای عینی، بررسی کرده است، تا ابتدا وجوه جامعهشناختی این زیارت مهم و ماندگار را شناسایی کند و سپس کارکردهای اجتماعی مهم آن را به تصویر بکشد تا شاید بتواند در شناساندن این حقیقت نورانی قدم کوچکی بردارد و صد البته در دفتر محبان حسینی و زائران اربعین ثبت نام کرده باشد، انشاءالله.
تبیین جامعه شناختی زیارت اربعین و کارکردهای اجتماعی آن
1/1/1401 12:00:00 AM
تبیین جامعه شناختی زیارت اربعین و کارکردهای اجتماعی آن
نویسنده:
شمس الله مریجی*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1401 دوره 10، شماره 2 (پاییز 1401)
تبیین جامعه شناختی مؤلفه های همبستگی اجتماعی در جامعه مهدوی
نویسندگان:
شمس الله مریجی
،
اسماعیل چراغی کوتیانی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1389 تابستان 1389 شماره14
مهدویت و کارکردهای اجتماعی آن
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
زیارت اربعین، فرهنگنامه قیام کربلا
نویسنده:
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 14
استیفای حق تأهل و کارکردهای اجتماعی آن
نویسنده:
حسین حسن زاده
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)
تبیین جامعه شناختی رشد گروه های نوپدید دینی
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی*
،
مقاله نشریه: جامعه شناسی ایران » سال 1401 دوره 23، شماره 3 (پاییز 1401)
خودقربانی و کارکردهای انسجام بخشی آن در جامعه انسانی (انگلیسی)
نویسنده:
حبیب اله بابائی
،
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1388 پاييز 1388 شماره3
زیارت اربعین، الگویی در ترویج شعائر دینی
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: نشریه جستارهای تاریخ اسلام » سال 1401 دوره 2، شماره 3 (بهار و تابستان 1401)
جامعه شناسی اخلاق؛ ارائه مدلی نظری برای تبیین جامعه شناختی زیست اخلاقی
نویسنده:
مجید جعفریان*
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1400 دوره 4، شماره 13 (زمستان 1400)
انواع دینداری و کارکردهای آن
نویسنده:
ناصر رفیعی محمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان