نقش و جایگاه معنویت در سلامت اخلاقی طلاب
نویسندگان:
حسن روشن
،
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44
چکیده:
سلامت اخلاقی در گرو تعادل و توازن صفات و رفتارهای درونی و بیرونی و نشانۀ صفت یا ملکهای در نفس انسان است که منشأ صدور افعال خیر و شر از وی میشود؛ بهطوری که صاحب آن صفت، بیدرنگ کار متناسب و متناظر با آن را انجام میدهد. معنویت از عوامل و زمینههای شکلدهی و ارتقابخشی به سلامت اخلاقی است. معنویت که فرآیند معنابخشی به روابط چهارگانۀ انسان با خدا، خود، خلقت و خلق برای رسیدن به نظام باور و عمل یکپارچۀ توحیدی است، زندگی را هدفمند میسازد. در زیست طلبگی، هویتبخشی و ساماندهی به این روابط چهارگانه به شکلدهی و بهبود مستمر سلامت اخلاقی آنان منجر میشود. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و جمعآوری دادهها به روش اسنادی-کتابخانهای، به تبیین نقش و جایگاه معنویت بر سلامت اخلاقی طلاب پرداختهایم. پرسش اصلی این است که معنویت چه نقشی در سلامت اخلاقی طلاب ایفا میکند؟ نتیجۀ پژوهش این است که مؤلفههای معنوی در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی بر شکلگیری و استمرار سلامت اخلاقی طلاب تأثیرگزارند و طلبه را در پیشبرد زندگی صنفی و انجام وظایف صنفی بهشکل مؤثری یاری میکنند. مؤلفههای بینشی شامل خودآگاهی معنوی، فرجامباوری، باور توحیدی، حسنظن به خدا هستند. مؤلفههای گرایشی شامل کمالجویی، گرایش به فضایل، امیدورزی و مهرورزی به خدا، دیگردوستی و طبیعتدوستی هستند و مؤلفههای کنشی عبارتاند از: تزکیۀ نفس، شکرگزاری، توحید عملی و رفتار تکریمآمیز با دیگران و طبیعت.
سلامت اخلاقی در گرو تعادل و توازن صفات و رفتارهای درونی و بیرونی و نشانۀ صفت یا ملکهای در نفس انسان است که منشأ صدور افعال خیر و شر از وی میشود؛ بهطوری که صاحب آن صفت، بیدرنگ کار متناسب و متناظر با آن را انجام میدهد. معنویت از عوامل و زمینههای شکلدهی و ارتقابخشی به سلامت اخلاقی است. معنویت که فرآیند معنابخشی به روابط چهارگانۀ انسان با خدا، خود، خلقت و خلق برای رسیدن به نظام باور و عمل یکپارچۀ توحیدی است، زندگی را هدفمند میسازد. در زیست طلبگی، هویتبخشی و ساماندهی به این روابط چهارگانه به شکلدهی و بهبود مستمر سلامت اخلاقی آنان منجر میشود. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و جمعآوری دادهها به روش اسنادی-کتابخانهای، به تبیین نقش و جایگاه معنویت بر سلامت اخلاقی طلاب پرداختهایم. پرسش اصلی این است که معنویت چه نقشی در سلامت اخلاقی طلاب ایفا میکند؟ نتیجۀ پژوهش این است که مؤلفههای معنوی در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی بر شکلگیری و استمرار سلامت اخلاقی طلاب تأثیرگزارند و طلبه را در پیشبرد زندگی صنفی و انجام وظایف صنفی بهشکل مؤثری یاری میکنند. مؤلفههای بینشی شامل خودآگاهی معنوی، فرجامباوری، باور توحیدی، حسنظن به خدا هستند. مؤلفههای گرایشی شامل کمالجویی، گرایش به فضایل، امیدورزی و مهرورزی به خدا، دیگردوستی و طبیعتدوستی هستند و مؤلفههای کنشی عبارتاند از: تزکیۀ نفس، شکرگزاری، توحید عملی و رفتار تکریمآمیز با دیگران و طبیعت.
نقش و جایگاه معنویت در سلامت اخلاقی طلاب
3/21/2021 12:00:00 AM
دین و معنویت در علم و کاربرد روان شناسى سلامت
نویسنده:
تیموتى دابلیو اسمیت ترجمه مبین صالحى
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
جایگاه «معنویت سیال» در میان معنویت گرایی های معاصر
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: مطالعات معنوی » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره24
نقش نیایش در سلامت و آرامش روان
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 31
نقش نیایش در سلامت و آرامش روان
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 92
بررسی نقش سازندۀ فضایل اخلاقی در سلامت روانی با رویکرد دینی-روانشناختی
نویسنده:
علی احمد پناهی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 49