فیلسوف ـ پیامبر در فلسفه سیاسى ابن سینا
نویسنده:
جیمز دابلیو موریس
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78
چکیده:
به مرور ایام افراد بشر معجزات را جزء بدیهیات تلقى مىکنند. شاید ماندگارترین و
عمومىترین معجزه از میان معجزاتى که فلاسفه اسلامى نیروى زیادى را وقف آن
کردند، موفقیتهاى سیاسى پیامبران است: در غیر این صورت، چگونه چهرههاى گمنامى
چون موسى (ع)، عیسى (ع) و محمد(ص) توانستند افکار و اعمال بخش اعظم بشر
متمدن را شکل بدهند. در فرهنگ متعالى تمدن اسلامى، اندیشهها و آثار طبیب،
پروفسور و وزیر سلاطین ایرانى ابن سینا (370ـ 428 ه. ـ 980ـ 1037م) چنین نقش
محورى داشته است: به مدت تقریباً هزار سال هر یک از سنن اندیشه اسلامى که مدعى اعتبار بشرى جهانشمول و گستردهتر بوده است، مستقیماً به آثار او یا علوم منطق یا
مابعدالطبیعه متوسل شده است. تحقیق حاضر به بررسى برخى از مفاهیم فلسفى آن دستاورد مىپردازد. این تحقیق با
ارائه خلاصهاى از زمینه تاریخى و فکرى ابن سینا و سنن رقیبى که از دل آثار وى رشد
کرد شروع مىکند و سپس به طرح ویژگیهاى اساسى خط مشى فلسفى و ادبى وى در
جهت حل مسئله مهم سیاسى آمریت براى تفسیر میراث نبوى مىپردازد. در پى آن شرح
وى از «دو چهره» نبوت و نقش فلسفه سیاسى در وحدت آن دو چهره و نیز آنچه وى سه
ویژگى متمایز نبوت مىنامد و معجزات سیاسى که این سه ویژگى در آنها به هم پیوستهاند
ارائه خواهد شد. نتیجهگیرى به ارائه مسائل بسیارى اختصاص دارد که تحت تأثیر بسیار
گسترده کاربرد خلاق اسلامى وى در نظریه نبوتش ـ و همچنین تداوم اهمیت فلسفى آن ـ
ایجاد گردید.
به مرور ایام افراد بشر معجزات را جزء بدیهیات تلقى مىکنند. شاید ماندگارترین و
عمومىترین معجزه از میان معجزاتى که فلاسفه اسلامى نیروى زیادى را وقف آن
کردند، موفقیتهاى سیاسى پیامبران است: در غیر این صورت، چگونه چهرههاى گمنامى
چون موسى (ع)، عیسى (ع) و محمد(ص) توانستند افکار و اعمال بخش اعظم بشر
متمدن را شکل بدهند. در فرهنگ متعالى تمدن اسلامى، اندیشهها و آثار طبیب،
پروفسور و وزیر سلاطین ایرانى ابن سینا (370ـ 428 ه. ـ 980ـ 1037م) چنین نقش
محورى داشته است: به مدت تقریباً هزار سال هر یک از سنن اندیشه اسلامى که مدعى اعتبار بشرى جهانشمول و گستردهتر بوده است، مستقیماً به آثار او یا علوم منطق یا
مابعدالطبیعه متوسل شده است. تحقیق حاضر به بررسى برخى از مفاهیم فلسفى آن دستاورد مىپردازد. این تحقیق با
ارائه خلاصهاى از زمینه تاریخى و فکرى ابن سینا و سنن رقیبى که از دل آثار وى رشد
کرد شروع مىکند و سپس به طرح ویژگیهاى اساسى خط مشى فلسفى و ادبى وى در
جهت حل مسئله مهم سیاسى آمریت براى تفسیر میراث نبوى مىپردازد. در پى آن شرح
وى از «دو چهره» نبوت و نقش فلسفه سیاسى در وحدت آن دو چهره و نیز آنچه وى سه
ویژگى متمایز نبوت مىنامد و معجزات سیاسى که این سه ویژگى در آنها به هم پیوستهاند
ارائه خواهد شد. نتیجهگیرى به ارائه مسائل بسیارى اختصاص دارد که تحت تأثیر بسیار
گسترده کاربرد خلاق اسلامى وى در نظریه نبوتش ـ و همچنین تداوم اهمیت فلسفى آن ـ
ایجاد گردید.
فیلسوف ـ پیامبر در فلسفه سیاسى ابن سینا
3/21/1999 12:00:00 AM
بررسی و نقد مقاله فیلسوف – پیامبر در فلسفه سیاسی ابن سینا
نویسنده:
عباسعلی منصوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
نظریه های وحی در فلسفه سیاسی ابن سینا
ناقد:
ابوالفضل شکوری
، ارائه دهنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
فلسفه سیاسی از منظر فارابی و ابن سینا
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاستنامه مفید » سال 1396 1396 شماره1
بررسی اختلافات ابن رشد و ابن سینا در حوزه فلسفه اولی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی ابن سینا
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد*
،
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1402 دوره 27، شماره 69 (بهار و تابستان 1402)
نشست نقد کتاب «فلسفه سیاسی ابن سینا و تأثیر آن بر ادوار بعد»
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 101
درنگی در روش فلسفی ابن سینا
نویسنده:
محمد سعیدی مهر
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13