بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهیدصدر
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
چکیده:
بر اساس نظریه استخلاف شهیدصدر چه نوع نظام اجتماعی ترسیم میشود. سوالی است که این نوشتار با روشهای، تفسسیری- استنطاقی و تحلیلی- استنباطی و با تتبع آثارارزشمند شهیدصدر، در صدد جواب آن میباشد. بر اساس آراء و نظریه اجتماعی شهیدصدر، هر جامعه از سه عنصر تشکیل میشود: طبیعت، انسان و رابطه. ماهیت عنصر سوم است که مابه الامتیاز ماهیت جوامع بشری از یکدیگر است. قرآن کریم، ماهیت تکوینی این رابطه را استخلاف قلمداد میکند؛ که بر اساس آن، انسان به عنوان جانشین و امین الهی پا بر زمین گذاشته است. ازاین روی شاکله کلی نظام خانواده استخلافی و اصلح این است، که در همه روابط خانواده در هر سطح آن، روح استخلافی وجود دارد. در نظامخانواده استخلافی مرد «قَیِّم» است واین مفهوم غیرازمردسالاری است؛ حفظ منزلت زن دراین نظام، ازمهمترین رکن خانوادهقرآنی است که دارای کارکردهای زیادی میباشد؛ ایفای این نقش به انجام وظایفی ازقبیل، خانه داری، شوهرداری وپرورش فرزند، حِصن وحفاظت ورفع نیازهای مادی و معنوی خانواده باحفظ منزلت «محصِن»و«قیم» همسراست. جایگاه فطری و واقعی مرد درنظام خانواده استخلافی قیم، مدیر، محافظ، رئیس، امیر وولی اعضای خانواده وهمسراست. استخراج واژه محصِن و قیم برای مردان و واژه محصَنه و قانته برای منزلت اجتماعی زنان، از نوآوریهای این پژوهش است.
بر اساس نظریه استخلاف شهیدصدر چه نوع نظام اجتماعی ترسیم میشود. سوالی است که این نوشتار با روشهای، تفسسیری- استنطاقی و تحلیلی- استنباطی و با تتبع آثارارزشمند شهیدصدر، در صدد جواب آن میباشد. بر اساس آراء و نظریه اجتماعی شهیدصدر، هر جامعه از سه عنصر تشکیل میشود: طبیعت، انسان و رابطه. ماهیت عنصر سوم است که مابه الامتیاز ماهیت جوامع بشری از یکدیگر است. قرآن کریم، ماهیت تکوینی این رابطه را استخلاف قلمداد میکند؛ که بر اساس آن، انسان به عنوان جانشین و امین الهی پا بر زمین گذاشته است. ازاین روی شاکله کلی نظام خانواده استخلافی و اصلح این است، که در همه روابط خانواده در هر سطح آن، روح استخلافی وجود دارد. در نظامخانواده استخلافی مرد «قَیِّم» است واین مفهوم غیرازمردسالاری است؛ حفظ منزلت زن دراین نظام، ازمهمترین رکن خانوادهقرآنی است که دارای کارکردهای زیادی میباشد؛ ایفای این نقش به انجام وظایفی ازقبیل، خانه داری، شوهرداری وپرورش فرزند، حِصن وحفاظت ورفع نیازهای مادی و معنوی خانواده باحفظ منزلت «محصِن»و«قیم» همسراست. جایگاه فطری و واقعی مرد درنظام خانواده استخلافی قیم، مدیر، محافظ، رئیس، امیر وولی اعضای خانواده وهمسراست. استخراج واژه محصِن و قیم برای مردان و واژه محصَنه و قانته برای منزلت اجتماعی زنان، از نوآوریهای این پژوهش است.
بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهیدصدر
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نقش نگرش سیستمی در کارآمدی نظام اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
امکانسنجی هنجارسازی در نظام حقوق بینالملل معاصر مبتنی بر نظریه حقوق طبیعی جدید
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
نظریه اختیاری بودن ظهور مبتنی بر نظریه اختیاری بودن سرنوشت
نویسنده:
حسین الهی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 30
بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
نویسندگان:
جواد آقامحمدی
،
اکبر خرسندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
جریان قدرت در نظام سیاسی مبتنی بر نهج البلاغه
نویسندگان:
عظیم اله نبی لو*
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: نشریه سیاست پژوهی جهان اسلام » سال 1400 دوره 8، شماره 1-2 (بهار و تابستان 1400)
دیدگاه شهید مطهری درباره اخلاق مبتنی بر نظریه اعتباریات
نویسنده:
سیدمحمد باقر میرصانع
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 35
فقه نظام خانواده
ناقد:
منذر حکیم
، ارائه دهنده:
علی رحمانی
،
کرسی و نشست: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه مشهد » اداره کل آموزش » کرسی نقد - 1397
بررسی تبرج در بین زنان متاهل شهر اهواز: یک پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
پارادوکس تأیید؛ بررسی راهحلهای مبتنی بر رد معیار نیکو
نویسنده:
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
اخلاق در اسارت ژن ها؛ بررسی نظریات ریچارد داوکینز در مورد اخلاق مبتنی بر نظریه تکامل
نویسندگان:
سید محمود موسوی
،
نفیسه سموعی
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1392 پاييز 1392 شماره21