سنت و تجدد دو الگوى معرفتشناختى در تحلیل دانش سیاسى مسلمانان
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
چکیده:
دانش سیاسى در این پژوهش، مجموعهاى وحدتیافته از سنتسیاسى است. منظور از نتسیاسى، مجموعهاى از میراث علمى و عملى، و تجارب بازمانده از گذشته دور و نزدیک، اسلامى و غیر اسلامى است که همراه ما، یا در زندگى سیاسى ما حضور دارند. (1)
این سنتبا دیدگاهها و مبانى متفاوت تفسیر شده است; «تفسیر مبتنى بر تجدد غرب» و نیز، «فهم سنتى از سنت»، دو دیدگاه اساسى هستند که چشماندازها و نتایج متفاوتى از دانش سیاسى دوره میانه ارائه دادهاند. روش نخست که «شرقشناسى»، (Orientalism) نامیده شده است، به لحاظ معرفتشناختى، بیرون از سنتسیاسى دوره میانه قرار گرفته و دانش سیاسى این دوره را به اعتبار دوران، (Epoch) غیریتسازى، که متغایر با دوران جدید غرب است، اما بر مبناى تجدد اروپایى، ارزیابى مىکند. لیکن روش دوم، دانش سیاسى دوره میانه را نه به اعتبار دورانى که سپرى شده است، بلکه به مثابه دورهاى، (Period) از سنت اسلامى تلقى مىکند که پرسشهاى آن مىبایست در درون سنت و با توجه به الزامات آن طرح شود.
به نظر مىرسد که هر دو تفسیر فوق، آمیزههاى ایدئولوژیک دارند و پژوهش در دانش سیاسى دوره میانه را به قلمروها و نتایج از پیش تعیین شده سوق مىدهند. اما از آن روى که بسیارى از تحقیقات انجام شده در اندیشههاى سیاسى اسلامى در دایره الزامات دو الگوى شرقشناسانه و سنتى قرار دارند، طرح اجمالى آنها نه تنها خالى از فایده نیست، بلکه پرتوى بر برخى معضلات معرفتشناختى در تحقیق حاضر خواهد افکند.
دانش سیاسى در این پژوهش، مجموعهاى وحدتیافته از سنتسیاسى است. منظور از نتسیاسى، مجموعهاى از میراث علمى و عملى، و تجارب بازمانده از گذشته دور و نزدیک، اسلامى و غیر اسلامى است که همراه ما، یا در زندگى سیاسى ما حضور دارند. (1)
این سنتبا دیدگاهها و مبانى متفاوت تفسیر شده است; «تفسیر مبتنى بر تجدد غرب» و نیز، «فهم سنتى از سنت»، دو دیدگاه اساسى هستند که چشماندازها و نتایج متفاوتى از دانش سیاسى دوره میانه ارائه دادهاند. روش نخست که «شرقشناسى»، (Orientalism) نامیده شده است، به لحاظ معرفتشناختى، بیرون از سنتسیاسى دوره میانه قرار گرفته و دانش سیاسى این دوره را به اعتبار دوران، (Epoch) غیریتسازى، که متغایر با دوران جدید غرب است، اما بر مبناى تجدد اروپایى، ارزیابى مىکند. لیکن روش دوم، دانش سیاسى دوره میانه را نه به اعتبار دورانى که سپرى شده است، بلکه به مثابه دورهاى، (Period) از سنت اسلامى تلقى مىکند که پرسشهاى آن مىبایست در درون سنت و با توجه به الزامات آن طرح شود.
به نظر مىرسد که هر دو تفسیر فوق، آمیزههاى ایدئولوژیک دارند و پژوهش در دانش سیاسى دوره میانه را به قلمروها و نتایج از پیش تعیین شده سوق مىدهند. اما از آن روى که بسیارى از تحقیقات انجام شده در اندیشههاى سیاسى اسلامى در دایره الزامات دو الگوى شرقشناسانه و سنتى قرار دارند، طرح اجمالى آنها نه تنها خالى از فایده نیست، بلکه پرتوى بر برخى معضلات معرفتشناختى در تحقیق حاضر خواهد افکند.
سنت و تجدد دو الگوى معرفتشناختى در تحلیل دانش سیاسى مسلمانان
3/21/1999 12:00:00 AM
فقه سیاسی و تجدد: تحلیل گفتمانی فقه سیاسی مشروطیت
نویسنده:
محمد پزشگی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1394 شماره 69 - بهار94
نسبت سنت و تجدد در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری
نویسندگان:
منصور میر احمدی
،
یزدان خالدی پور
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 (پياپي 64)، زمستان 1392 شماره4
نسبت سنت و تجدد در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری
نویسندگان:
منصور میر احمدی
،
یزدان خالدی پور
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 64 - زمستان 92
دین و مسئله تجدّد و سنّت
نویسنده:
آملى عبدالله جوادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 260
سنت و تجدد از دیدگاه سنت گرایان مسلمان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
اهمیت و نقش تفکر انتقادی در توسعه ی دانش سیاسی مسلمانان
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
عبدالرضا احمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1395 پاييز 1395 شماره14
حق محورى تجدد و تکلیف مدارى سنت
نویسنده:
حسین کچویان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
مواجهه سنت و تجدد در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و روشنفکران ملی مذهبی
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1401 دوره 19، شماره 68 (بهار 1401)
سنت و تجدد در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان (مشکات)
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 2 (پیاپی 6)