بررسی عرصهها و حوزهها و وظایف حوزه، روحانیت و دولت در تربیت سیاسی از دیدگاه شهید صدر
نویسنده:
محمد هادی سمتی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 40-زمستان1398
چکیده:
تربیت سیاسی، عنصری مهم در پویایی جامعه و عاملی مهم برای کنش گری مثبت افراد، مجریان و تئوریزه کنندگانی است که باید از جایگاه خود برای عمل به وظیفه عمل کنند. عرصهها و مجریان تربیت سیاسی دو محور موردبحث در این مقاله هستند که از منظر شهید سید محمدباقر صدر بررسیشده است. ازآنجاییکه عرصه و حوزههای تربیت سیاسی چندان روشن نیست و بازتعریف نشده است بنابراین در این بخش دو عنصر مرجعیت صالحه و ایجاد حزب بهعنوان محورهای مهم و کلیدی موردبررسی قرارگرفتهاند. در بخش مربوط به نهادهای متولی تربیت سیاسی، شهید صدر حوزه و روحانیت را با رویکرد دنیا نگری و تکلیف گرایی و علمآموزی هدفمند، مسئول هدایت سیاسی جامعه تلقی میکند که وظیفهدارند برخلاف آنچه استعمار میخواهد، مدیریت سیاسی جامعه را بر اساس آموزههای دینی اجرا کنند. وی با تأکید بر این مطلب که دولت، مظهر و نشانه والای وحدت سیاسی در میان جامعه انسانی است، تلاش برای جامعهپذیری سیاسی و مشارکت سیاسی را از وظایف دولت برمیشمارد که این هر دو از وظایف دولت در امر تربیت سیاسی محسوب میشوند. روش این تحقیق بر اساس دو علت از مجموعه علل اربعه - علت صوری و علت فاعلی - است که به ترتیب عرصههای تربیت سیاسی و کار ویژه حوزه و روحانیت و دولت را در تربیت سیاسی بررسی میکند. حوزه و روحانیت ازآنجهت که تبلیغ اسلام باید همه عرصههای زندگی - ازجمله سیاست - را در برگیرد و دولت از جهتی که استحقاق سیاسی و مدیریت عالی سیاسی اسلام را دارا است، در تربیت سیاسی جامعه نقش ویژهای دارند.
تربیت سیاسی، عنصری مهم در پویایی جامعه و عاملی مهم برای کنش گری مثبت افراد، مجریان و تئوریزه کنندگانی است که باید از جایگاه خود برای عمل به وظیفه عمل کنند. عرصهها و مجریان تربیت سیاسی دو محور موردبحث در این مقاله هستند که از منظر شهید سید محمدباقر صدر بررسیشده است. ازآنجاییکه عرصه و حوزههای تربیت سیاسی چندان روشن نیست و بازتعریف نشده است بنابراین در این بخش دو عنصر مرجعیت صالحه و ایجاد حزب بهعنوان محورهای مهم و کلیدی موردبررسی قرارگرفتهاند. در بخش مربوط به نهادهای متولی تربیت سیاسی، شهید صدر حوزه و روحانیت را با رویکرد دنیا نگری و تکلیف گرایی و علمآموزی هدفمند، مسئول هدایت سیاسی جامعه تلقی میکند که وظیفهدارند برخلاف آنچه استعمار میخواهد، مدیریت سیاسی جامعه را بر اساس آموزههای دینی اجرا کنند. وی با تأکید بر این مطلب که دولت، مظهر و نشانه والای وحدت سیاسی در میان جامعه انسانی است، تلاش برای جامعهپذیری سیاسی و مشارکت سیاسی را از وظایف دولت برمیشمارد که این هر دو از وظایف دولت در امر تربیت سیاسی محسوب میشوند. روش این تحقیق بر اساس دو علت از مجموعه علل اربعه - علت صوری و علت فاعلی - است که به ترتیب عرصههای تربیت سیاسی و کار ویژه حوزه و روحانیت و دولت را در تربیت سیاسی بررسی میکند. حوزه و روحانیت ازآنجهت که تبلیغ اسلام باید همه عرصههای زندگی - ازجمله سیاست - را در برگیرد و دولت از جهتی که استحقاق سیاسی و مدیریت عالی سیاسی اسلام را دارا است، در تربیت سیاسی جامعه نقش ویژهای دارند.
بررسی عرصهها و حوزهها و وظایف حوزه، روحانیت و دولت در تربیت سیاسی از دیدگاه شهید صدر
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی فهم متن از دیدگاه شهید صدر و گادامر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی وجود رابط و معانی حرفیه از دیدگاه شهید مطهری و شهید صدر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی وظایف فرد و دولت در تحقق شریعت
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [دکترای تخصصی]
الگوی دولت مدرن اسلامی از دیدگاه اندیشمندان معاصر (رشیدرضا،شهید مطهری، سیدمحمدباقر صدر)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
دولت در اندیشه سیاسی امام موسی صدر
نویسنده:
شریف لک زایی*
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی » سال 1403 دوره 7، شماره 1 (بهار و تابستان 1403)
حجیت و کارکرد حساب احتمالات از دیدگاه شهید صدر
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت
ناقد:
(کرسی مناظره علمی)
، ارائه دهنده:
حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه و کاظم قاضی زاده
،
کرسی و نشست: » کرسی مناظریه - 1396