تطبیق ارکان حرکت بر پدیدۀ مرگ از منظر قرآن کریم و صحیفۀ سجادیه
نویسنده:
احمد طیبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30
چکیده:
انسان به لحاظ اینکه توان مشاهدۀ بعد غیرمادی خود و این جهان را ندارد، مرگ را نیز که واسطۀ جهان مادی و مجرد است نمیتواند درست درک کند. ازاینرو، نیاز به کسی دارد که بر هر دو جهان اشراف داشته باشد. خداوند متعال در قرآن کریم از این واقعه و چگونگی آن خبر میدهد. به اعتقاد شیعه، افزون بر این، پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)دارای این ویژگی میباشند. امام سجاد(ع)، در ضمن دعاهای خود، واژگانی دربارۀ مرگ به کار میبرد که فهم رابطۀ روشمند آنها با یکدیگر ساختار درونی معنای مرگ (حرکت بودن) را آشکار میکند. آن واژگان عبارتاند از: «خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا» [دلالت داردکه مرگ نوعی حرکت است]، «اجل» [که مبدأ این حرکت را نشان میدهد]، «المصیر الیکـ» و «لقاء» و «اللّحاق بک» [که بر منتهای آن دلالت میکنند]. عبارت «خروج نفس از بدن» و واژۀ «تَوَفَّی» نیز دلالت میکند که متحرک حرکت مرگ نفس انسانی است. قید انسان به این منظور است که این مرگ مختص انسان است و حیوان غیرانسانی و گیاه و غیرجاندار را شامل نمیشود. محرک اصلی این حرکت ذات باریتعالی است که فرشتۀ مرگ به امر و قدرت الهی به انجام آن مبادرت میورزد.
در این مختصر، برآنیم فقط با تحلیل واژگان مترادف «موت»، حرکت بودن مرگ را اثبات نموده، تمامی ارکان حرکت را برآن تطبیق دهیم
انسان به لحاظ اینکه توان مشاهدۀ بعد غیرمادی خود و این جهان را ندارد، مرگ را نیز که واسطۀ جهان مادی و مجرد است نمیتواند درست درک کند. ازاینرو، نیاز به کسی دارد که بر هر دو جهان اشراف داشته باشد. خداوند متعال در قرآن کریم از این واقعه و چگونگی آن خبر میدهد. به اعتقاد شیعه، افزون بر این، پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)دارای این ویژگی میباشند. امام سجاد(ع)، در ضمن دعاهای خود، واژگانی دربارۀ مرگ به کار میبرد که فهم رابطۀ روشمند آنها با یکدیگر ساختار درونی معنای مرگ (حرکت بودن) را آشکار میکند. آن واژگان عبارتاند از: «خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا» [دلالت داردکه مرگ نوعی حرکت است]، «اجل» [که مبدأ این حرکت را نشان میدهد]، «المصیر الیکـ» و «لقاء» و «اللّحاق بک» [که بر منتهای آن دلالت میکنند]. عبارت «خروج نفس از بدن» و واژۀ «تَوَفَّی» نیز دلالت میکند که متحرک حرکت مرگ نفس انسانی است. قید انسان به این منظور است که این مرگ مختص انسان است و حیوان غیرانسانی و گیاه و غیرجاندار را شامل نمیشود. محرک اصلی این حرکت ذات باریتعالی است که فرشتۀ مرگ به امر و قدرت الهی به انجام آن مبادرت میورزد.
در این مختصر، برآنیم فقط با تحلیل واژگان مترادف «موت»، حرکت بودن مرگ را اثبات نموده، تمامی ارکان حرکت را برآن تطبیق دهیم
تطبیق ارکان حرکت بر پدیدۀ مرگ از منظر قرآن کریم و صحیفۀ سجادیه
3/20/2016 12:00:00 AM
اخلاق در قرآن کریم و صحیفه سجادیه
نویسنده:
تورج زینی وند
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان - 1394
درآمدی بر زیباییشناسی دو تعبیر قلب سلیم و بیمار در قرآن کریم و صحیفۀ سجادیه
نویسندگان:
تورج زینی وند
،
فریبا اکبرزاده
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23
زیبایی شناسی فرازهایی از دعاهای صحیفۀ سجادیه
نویسنده:
سودابه مظفّری
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
تأملی در یک ترجمه از صحیفه سجادیه
نویسنده:
محمد علی سلطانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1377 شماره 49
اندیشه و زندگی در صحیفه سجادیه
نویسندگان:
محمدسالم محسنی
،
محمدحنیف طاهری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 14
سنتهای الهی حاکم بر حرکت تاریخ از منظر قرآن و نهجالبلاغه
نویسندگان:
علی اصغر رجبی
،
مرتضی تهامی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1400 شماره 2 - تابستان 1400 - مسلسل 86
درآمدی بر همنوایی اجتماعی از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
فرج الله میرعرب
،
محمدکاظم کریمی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1394 شماره 4 (پیاپی 8)