حِمی؛ قانون محیط زیستی دولت نبوی و سیر تحول آن تا پایان خلافت عثمان
نویسندگان:
حسن حضرتی
،
فاطمه بختیاری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 پاییز 99 - مسلسل 83
چکیده:
روند فزاینده نابودی محیط زیست سبب شد جوامع انسانی به ویژه دولتها در پژوهشها و مطالعات نظری و میدانی خود به آن بپردازند و مطالعات حفظ محیط زیست افزایش یابند. مقاله حاضر در تلاش است با تمرکز بر سیاستگذاری محیط زیستی نخستین دولتهای اسلامی به این پرسش پاسخ دهد که آنها چه قوانینی را در ارتباط با محیط زیست به وجود آوردند؟ این پژوهش با رویکردی توصیفی و تکیه بر منابع دست اول تاریخی سعی میکند با روش بررسی تاریخی دادهها، تحلیلهایی نو در این زمینه ارائه کند و بر این مدعا است که دولتهای صدر اسلام از دولت نبوی تا پایان خلافت عثمان با تمرکز بر قانون قرق و حِمی، گامهایی در راستای حفظ محیط زیست برداشتند، اما این قانون در گفتمان حفاظت و حمایت از طبیعت، عملکردی مداوم نداشته است. بر این اساس، پیامبر(ص)با دگرگون ساختن تعریف حمی که در دوران جاهلیت به وسیله شیوخ قبایل برای بهره برداری شخصی استفاده میشد، قانونی وضع کردند که برای حفظ محیط زیست کاربرد داشت. اجرای این قانون از سوی دولتهای بعدی پیگیری شد، اما تفاوت نوع نگاه خلفا با نگاه پیامبر(ص)به پدیدههای مختلف و به طور خاص محیط زیست و قوانین مرتبط با آن، تحولی در قانون حمی پدید آورد که دیگر در راستای حفظ محیط زیست کاربردی نداشت.
روند فزاینده نابودی محیط زیست سبب شد جوامع انسانی به ویژه دولتها در پژوهشها و مطالعات نظری و میدانی خود به آن بپردازند و مطالعات حفظ محیط زیست افزایش یابند. مقاله حاضر در تلاش است با تمرکز بر سیاستگذاری محیط زیستی نخستین دولتهای اسلامی به این پرسش پاسخ دهد که آنها چه قوانینی را در ارتباط با محیط زیست به وجود آوردند؟ این پژوهش با رویکردی توصیفی و تکیه بر منابع دست اول تاریخی سعی میکند با روش بررسی تاریخی دادهها، تحلیلهایی نو در این زمینه ارائه کند و بر این مدعا است که دولتهای صدر اسلام از دولت نبوی تا پایان خلافت عثمان با تمرکز بر قانون قرق و حِمی، گامهایی در راستای حفظ محیط زیست برداشتند، اما این قانون در گفتمان حفاظت و حمایت از طبیعت، عملکردی مداوم نداشته است. بر این اساس، پیامبر(ص)با دگرگون ساختن تعریف حمی که در دوران جاهلیت به وسیله شیوخ قبایل برای بهره برداری شخصی استفاده میشد، قانونی وضع کردند که برای حفظ محیط زیست کاربرد داشت. اجرای این قانون از سوی دولتهای بعدی پیگیری شد، اما تفاوت نوع نگاه خلفا با نگاه پیامبر(ص)به پدیدههای مختلف و به طور خاص محیط زیست و قوانین مرتبط با آن، تحولی در قانون حمی پدید آورد که دیگر در راستای حفظ محیط زیست کاربردی نداشت.
حِمی؛ قانون محیط زیستی دولت نبوی و سیر تحول آن تا پایان خلافت عثمان
3/20/2020 12:00:00 AM
تحول و تطور در نیروى دریایى مسلمانان (تا پایان خلافت عباسى)
نویسنده:
اصغر قائدان
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 2 - تابستان - مسلسل 6
تشیع یمن از ابتدا تا پایان خلافت عباسی
نویسنده:
نجاه محمدالحسین العماد
، استاد راهنما:
سیدحسین فلاح زاده
، استاد مشاور 1:
زهرا روح اللهی امیری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
وصیّتنامهنویسی در صدر اسلام تا پایان خلافت امیرالمؤمنین علی (ع)
نویسندگان:
سیده لیلا تقوی سنگدهی
،
بهرام امانی چاکلی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 3 - پاییز - مسلسل 59
بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی
نویسندگان:
نعمت الله صفری فروشانی
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1392 تابستان 1392 شماره41
سیر تحول نگاه مورخان اهل سنت درباره سه خلیفه نخست تا قرن دهم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چگونگی پیدایش و تحول منصب حجابت، کتابت و وزارت از ابتدا تا پیش از خلافت عباسیان
نویسندگان:
محمد باغستانی کوزه گر
،
سارا زمانی رنجبر گرمرودی
،
مقاله نشریه: تاریخ » سال 1389 پاييز 1389 شماره19
سیر تحول نقش صحابه از زمان پیامبر (ص) تا آغاز حکومت امام علی (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیر تحول و سبکشناسی ترجمههای قرآن کریم به زبان فارسی (از قرن چهارم تا قرن پانزدهم)
نويسنده:
محمد خامهگر
،
کتاب: نشرا - 1395